A
S Spikin skrev:
Konstiga villkor i avtal eller ansvarsfriskrivning är enligt Konsumenttjänstlagen utan verkan mot konsument.
Jag kanske uttryckte mig slarvigt.

Om säljaren har skrivit in en begränsning av sitt ansvar på grund av kända saker (dränering går inte vid trappan pga rasrisk) eller på grund av att en del av taket är felkonstruerat har säljaren en god möjlighet att neka pga köparen var medveten om begränsningarna.

I övrigt håller jag med dig

mathiash77 skrev:
Jag kanske uttryckte mig slarvigt.

Om säljaren har skrivit in en begränsning av sitt ansvar på grund av kända saker (dränering går inte vid trappan pga rasrisk) eller på grund av att en del av taket är felkonstruerat har säljaren en god möjlighet att neka pga köparen var medveten om begränsningarna.

I övrigt håller jag med dig
Ansvarsfriskrivningen måste vara noggrant beskriven och förståelig för lekman samt information om vad som kan hända om det felet får kvarstå. Det måste klart framgå att parterna avtalar om att konsumenttjänstlagen inte gäller för det friskrivna.

S Spikin skrev:
Ansvarsfriskrivningen måste vara noggrant beskriven och förståelig för lekman samt information om vad som kan hända om det felet får kvarstå. Det måste klart framgå att parterna avtalar om att konsumenttjänstlagen inte gäller för det friskrivna.
Finns inga friskrivningar etc i offerten jag godkänt. Inte på faktura heller.

Dom lovade för snart 2 veckor sedan att komma o se över alla huvar o fixa den som läckte på permanent basis. Det är 10 dagar sen idag, så nu har jag väntar färdigt tänkte jag. Just nu är den bara tätad med nån tätmassa men det håller ju max några år vilket jag påpekade och dom har sagt att dom ska ta ansvar för all skada som orsakats. Återkommer när det är löst. Vilket är snart förhoppningsvis.

• Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Varför kan du inte laga mat? För att fläkten är trasig? I så fall kallar jag det trams, öppna ett fönster vid matlagning fram till dess att fläkten är brukbar.
Skulle kännas bra med seriösa kommentarer så att vi slipper den här typen av svar. Ett felaktigt utfört arbete ska givetvis reklameras och processas tills kunden vinner, oavsett storlek på skadeståndet.

Nu har dom äntligen varit här. Kom kl 16 igår eftermiddag. Tog knappt 30 min, va tyvärr inte hemma. Resultatet är jag dock inte helt nöjd med. Se bild. Ser lite ut som nån gjort sin första huv nånsin. Är jag petig? Ska ta målning av kökstaket med arbetaledaren dom har om nån vecka tänkte jag.

• Nytt takhuvarbete som ser slarvigt ut med dålig tätning på ett plant tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en hantverkare som är less på sitt jobb?

P Pumba skrev:
Ytterligare en hantverkare som är less på sitt jobb?
Ja det känns ju så. Detta va nån annan som inte vart här innan. Vänster flik är ju några cm högre än de andra. Ingen jättebra bild. Nu är ju den nya pappen helt ny så den ser ju ut av att vara av annan kulör men det rättar ju till sig snart. Ser ju bara kladdigt ut med tanke på att resten av taket är lagt snyggt. Ska jag begära att dom gör om eller är det detta man ska förvänta sig?

Ta en bättre bild uppifrån så får du nog bättre/mer svar.

F FRS05 skrev:
Ta en bättre bild uppifrån så får du nog bättre/mer svar.
Är det ens rätt färg? Bleks taket så mycket på 4-5 månader?

• Tak med utblekt område runt en skorsten med synlig färgskillnad.
    Skapa konto
  • Ett tak med tydlig färgskillnad runt en skorsten, visar potentiell blekning på nytt tak.
    Skapa konto
  • Tak med återspeglad skugga av skorsten, visande tydlig färgskillnad där skuggan skyddat ytan från blekning.
    Skapa konto
  • Nylagt tak med takpapp som uppvisar färgskillnader runt ventilationsrör, möjlig blekning inom månader.
    Skapa konto
Ser väldigt amatörmässigt ut.

Stefan N Stefan N skrev:
Ser väldigt amatörmässigt ut.
Just nu är jag jävligt matt. Det ser ut som min 1,5 åring gjort jobbet. Har inga bilder på hur taket såg ut förr. Men då var det också uppvikt men det va snyggt gjort. Raka snygga bitar.

Denna huv ser ju snygg ut men är det korrekt att sätta fog längst ner vid huvens fot. Kan det vara riktigt gjort. Försökt hitta info om det men hittar inte. Läst matakis handbok men kanske inte riktigt noga. Nån som vet?

• Tak med ventilationshuv och synlig fog vid foten, ojämna kanter i takmaterialet.
    Skapa konto
Redigerat:
Det verkar som om dom har skadat och lagat takpappen i nedre högra hörnet under den nedre uppviksbiten, det är en extra lapp under hörnet.

Dom har i alla fall lagt lapparna i rätt ordning, den nedre först, sedan dom på sidorna och sist den övre.

Jag tycker det ser för jävligt ut! Varför har de massa klet vid skarven av plåten/pappen? Pappen borde gå under plåten och då behövs inget kladd i den skarven. Så jag antar de bara skarvat upp pappen med plåthuven på? Hade det varit mitt tak så hade jag nog tagit in en annan firma för att fixa de här småbitarna. Samtidigt bett de kolla om de ser några andra konstigheter.

Såhär har de pappat min ventilation innan de plåtade den. Ser lite annorlunda ut.

• Tak med felaktigt applicerad takpapp och synligt klister vid skarv under metallventilation.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Det verkar som om dom har skadat och lagat takpappen i nedre högra hörnet under den nedre uppviksbiten, det är en extra lapp under hörnet.

Dom har i alla fall lagt lapparna i rätt ordning, den nedre först, sedan dom på sidorna och sist den övre.
Det hade runnit vatten mellan huven och pappskikten så det blivit en ficka med vatten mellan pappskikten. Därav den biten i nedre högra hörnet. Borde dom inte lagt så övre biten täckt det? Borde dom inte lagt ett symetriskt skikt när dom lagade? Det ser förjävligt ut. Är förgnyansen rätt? Kan papp bli så mörkt på 4,5 månader? Är inte papp väldigt uv-tåligt? Jag betvivlar inte att det är rött gjort för så pass smarta måste dom ju ändå vara. Just nu behöver dom ju bara måla o spackla taket i mitt kök.

Denna huv ser ut så här på insidan.

• Insidan av en takhuv synlig på ett platt tak, omgiven av tjärpapp, med synliga skruvar på lockets topp.
    Skapa konto
  • Insida av en huv med repor och en del svart, möjligtvis sot- eller mögelangrepp.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.