Precis. Det jag frågat efter är tätning, målning av tak, demontering av fläkt, nedmontering av spirorör. Nytt rör och översyn av fläkt och ditsättning av fläkt igen om den inte har tagit skada av vattnet. Isoleringssockan är blöt.D Daniel 109 skrev:
Det låter som rimliga anspråk tycker jag. Det bör en seriös firma ta på sig.
Som jag förstår det på maTakis handbok ska pappen alltid vikas upp 20 mm eller mer på genomföringar. Alternativt använda en remsa som fyller liknande funktion antar jag. Verkar inte som detta är gjort. Kan massan dom kletat på igår vara en fullgod lösning?Demmpa skrev:
Jag skulle inte säga att det räcker med mjukfogen, det är risk att mjukfogen släpper från takpappen och/eller plåten, det är väldigt liten kontaktyta mellan mjukfog & papp/plåt, olika material som utvidgas olika av värmen.
Överlappet papp-papp brukar vara minimum 1 dm och då är det samma material.
Överlappet papp-papp brukar vara minimum 1 dm och då är det samma material.
Hej ringde idag till företaget i fråga och pratade med dom. Sa det där om vattenansamlingen mellan pappskikten och att det inte finns uppvik på två huvar. Sa att jag även pratade med deras plåtis som sa till mig att fel gubbar gjort dom två huvarna. Så idag var det annat ljud i skällan. Dom kommer på fredag och fixar pappen och huvarna och ersätter målning av innertak och eventuellt annat som skadats.Demmpa skrev:
Va uppe på vinden idag och det är ju typ över 30 grader där och det verkar torka fort. Vad jag blir osäker på nu dock är nätmattan(isoleringen) kring fläktröret. Känner ingen fukt där idag men igår kunde jag trycka på den på ena sidan o det rann ut vatten. Hur ska man tänka med den? Plocka ner i vilket fall?
@mathiash77 det brukar inte vara någon papp runt en brandklassad isolering däremot så är det en tunn fiberduk som man ganska enkelt sliter sönder.
Tack för kunskapen.Demmpa skrev:
Då får jag revidera: Om fiberduken är oorganisk är mögelrisken mycket mindre. Har dock sett underlagsduk (utan råspont) full av mögel.
Precis. Den hör tunna duken har ju spruckit lite för det runnit vatten i isolwringen. Men isoleringen kändes inte blött längre där jag kände igår. Kan ju vara blöt/fuktig längst ner mot fläkten där jag inte kan känna. Inte droppat nåt nu sen i tisdags morse. Ska man ändå ta ner hela röret eller ska man tro att det torkar. Är ju spirorör med ca 3-5 cm isoleringsmatta runt. Runnit längs en tredjedel till halva röret. Se bildDemmpa skrev:
Minst 20 cm ska det vara, ser inte ut att vara det där, blir det mycket snö på taket kommer det stå slask/vatten emot huven... det bör också sitta en liten plåtlist på huven som skyddar pappens överkant...C Cold Gin skrev: