D
N NoiseMaker skrev:
Å andra sidan ger aldrig försäkringsbolag ersättning för vatten utifrån så vad skulle det tjäna till?
Kan ju vara bra att utreda hur och varför läckage uppstått innan man avfärdar något.

Låt mig förtydliga mig här. TS är inte oberoende part och förmodligen inte heller besiktningsman.
Det är viktigt att alla skador dokumenteras och utreds. Huruvida försäkringsbolaget ersätter skadorna på yttertak alternativt följdskador är omöjligt att uttala sig om innan detta är utrett.

Redigerat:
N NoiseMaker skrev:
Å andra sidan ger aldrig försäkringsbolag ersättning för vatten utifrån så vad skulle det tjäna till?
Jag har IF och de gör det, beror på vad du har för försäkring. Har du nån basvariant saknas nog mycket

Ja, den där monteringen kring huvarna var det inte mycket rätt kring. Lägg upp bilder efter de varit där igen. Bra att företaget taget det på allvar nu och förhoppningsvis gör rätt för sig.

F FRS05 skrev:
Ja, den där monteringen kring huvarna var det inte mycket rätt kring. Lägg upp bilder efter de varit där igen. Bra att företaget taget det på allvar nu och förhoppningsvis gör rätt för sig.
Absolut det ska jag göra.

Tokslut Tokslut skrev:
Jag har IF och de gör det, beror på vad du har för försäkring. Har du nån basvariant saknas nog mycket
Försökringsbolaget är underrättat men dom ersätter inte taklälage. Finns nog inte många som gör. Speciellt inte när det finns ett företag som har ansvar och som lämnat 10 års läckgaranti. Men dom står för rättsligt stöd om sånt skulle behövas.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut på insidan av huvarna ner mot taket?

• Vattenfläck på trä och isolering synlig i en väggkonstruktion, med fokus på skadade områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tips till som jag tyvärr vet av egen erfarenhet:
När det blir fläckar i innertaket på det där viset har regnvattnet dragit med sig en hel del ämnen från trät, typ urlakad koda etc.
Så, för att få ett snyggt resultat, även någon månad efter att det är nymålat så behöver du börja med ett spärr-lager, typ "Pleat Stop" eller liknande.
Sen är det bara att måla.
Annars kommer fläcken snart igen, trots att det inte kommer något vatten.

• Gilla
Cold Gin och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ett tips till som jag tyvärr vet av egen erfarenhet:
När det blir fläckar i innertaket på det där viset har regnvattnet dragit med sig en hel del ämnen från trät, typ urlakad koda etc.
Så, för att få ett snyggt resultat, även någon månad efter att det är nymålat så behöver du börja med ett spärr-lager, typ "Pleat Stop" eller liknande.
Sen är det bara att måla.
Annars kommer fläcken snart igen, trots att det inte kommer något vatten.
Tack för tipset.

Det jag ville se var från utsidan av taket men innanför skorstenshuven.

Demmpa Demmpa skrev:
Det jag ville se var från utsidan av taket men innanför skorstenshuven.
Denna gamla huv som sitter innanför tog dom först bort o sattedit igen. Den blev inte tät antar jag. Dom gjotde nya huvsrna lite större med fötterna. Trodde ju så klart dom skulle skriva fast dom i råspont o sen lappa över och sen göra en kappa. Men verkar nästan som dom vikt upp mot gamla o skurit bort foten och tätat mot botten bara. Riktig hemmafix. Därav skruvhålen på huvens sidor antar jag. Se en av bilderna o längst mer till höger.

• En öppen byggnadshuv med synliga skruvhål och obruten tätning, närbild på grov och rostig kant.
    Skapa konto
  • Svart ventilationshuv monterad på tak med synlig tätning och skruvhål vid foten, nära kant.
    Skapa konto
Redigerat:
S
C Cold Gin skrev:
Försökringsbolaget är underrättat men dom ersätter inte taklälage. Finns nog inte många som gör. Speciellt inte när det finns ett företag som har ansvar och som lämnat 10 års läckgaranti. Men dom står för rättsligt stöd om sånt skulle behövas.
Det är många bolag som ersätter takläckage. Folksam stor, ICA försäkring plus, IF stor, Moderna Large, Tre kronor plus, Trygg-Hansa med allrisk, Vardia Stor, WaterCirles Super samt många av Länsförsäkringar olika bolag.

Jag fick taket omlaggt 2011, så här ser mitt uppvik ut. Ett svart tak med en skorsten och bakgrund av gröna träd.
Skapa konto

• Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
O ollo skrev:
Jag fick taket omlaggt 2011, så här ser mitt uppvik ut.[bild]
(y) detta är ju korrekt, mina gamla intäkta huvar hade uppvik som var runt 10 cm som det bör. Inga kragar dock.

Rekommenderar att du tar dit en kunnig besiktningsman efter utfört arbete, är värt några tusen kr.

mathiash77 skrev:
Du får börja med att kolla avtalet som skrevs mellan dig och firman för takbytet.

Om inga konstiga paragrafer har skrivits in där du accepterar att firman inte har något ansvar är det Konsumenttjänstlagen som gäller:
[länk]

Paragraf 17 gäller reklamation och vad du måste göra: Skriftligen informera att du vill reklamera tjänsten på grund av läckage.

Paragraf 31 gäller skadestånd
Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst.

Det betyder att du kan kräva att firman åtgärdar de skador som uppstått pga läckaget utan kostnad för dig.

Det är bra att ta dit ditt försäkringsbolag så att de dokumenterar skadorna, även om de just nu inte ska göra något.

Om firman vägrar utföra återställandet och reparera/byta din fläkt har ni hamnat i en tvist. Du bör i detta skede kunna ta in några offerter på fläktrepararion/byte och göra byter. Syftet med flera offerter är för att visa på skälighet i pris och ha rätt att kräva firman på ersättning.

I detta läge är det bra om ditt försäkringsbolag redan är inblandad.

Försök få allt skriftligen, inga muntliga samtal.

Tyvärr har firman fördel med att ha fått betalt, så du behöver jobba för att åtgärda.
Konstiga villkor i avtal eller ansvarsfriskrivning är enligt Konsumenttjänstlagen utan verkan mot konsument.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.