Hej!

idag lackade jag två trösklar med polyuretanlack 2k. Det blev kanoners. Jag hade dock blandat lite mycket lack, så istället för att slänga det så panikslipade jag två bord i jakaranda. Efter strykning av det första blev jag lite besviken. Det blev rödbrunt och inte gulbrunt, som jag ville ha det. Båda borden såg ut det olackade från början.
Är det just pu-lack som inte funkar med jakaranda?
Tips på vilken lack jag skall köra med istället?

• Två runda bord lackade i olika nyanser, det ena rödbrunt och det andra olackat i jakaranda-trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min hypotes är att bordet tidigare varit pigmenterat och att detta pigment har reagerat/lösts upp av lösningsmedlet. Det kanske hade gått fint med polyuretanlack på det lilla bordet, men jag orkar inte chansa. Har inhandlat 1k vattenburen golvlack till det. Tyvärr stinker det nu förtunning i rummet på grund av annat jobb så det går inte att vara där. Får se om d blir bättre ikväll

Första strykning med vattenbaserad 1k lack på lilla bordet. Får se imorgon hur det blir

• Två små bord med nyligen applicerad klarlack i ett rum med schackrutigt golv.
    Skapa konto
Alltid svårt med gamla bord. Det lilla trekantiga blir nog bra till slut. Jag vet att det varit lackat original. Sen har någon slipat (inte noggrant) och oljat, så det såg för jävligt ut. Jag har slipat så mycket jag vågade, sen 1k-lack. Lite konstiga utfällningar just nu, men det kan bero på gammal olja som jag inte fått bort. Nu får det torka till imorgon, sedan slipning.

• Två bord under renovering med verktyg och lackburkar synliga på ett golv täckt av plast.
    Skapa konto
Två lager lack på båda borden. 1k till höger

• Två nylackerade bord, ett kvadratiskt och ett runt, med mörkt träslag på ett schackrutigt golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Slipat med 240 sedan en femte lackning. man kan tydligt se den gamla oljan. Det kommer mattas av när det torkar

Ett rundat träbord som blivit lackat, med synlig gammal olja, i en verkstadsliknande miljö.
Skapa konto

Efter 4 timmar

Runt träbord efter femte lackningen med synlig gammal olja på en mörkröd yta, renoveringsverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Slipning med 400 och sedan en sjätte omgång lack

Två nyligen lackade träbord, ett kvadratiskt och ett runt, på ett schackrutigt golv.
Skapa konto

det kvadratiska bordet får vänta tills vidare. Jag gillar inte den mörka/röda färgen, så det får förpassas till förrådet tills vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.