En släkting till mig har ett mycket märkligt och oroande problem.

Två gånger - en gång i somras, och en gång igår - har det plötsligt och utan rimlig förklaring dykt upp en relativt stor pöl med brunt vatten/vätska mitt på köksgolvet.

Pölen har dykt upp på exakt samma ställe båda gångerna. Den är c:a 40x50 cm stor, alltså ingen liten fläck utan en ganska rejäl pöl, och den är inte i närheten av kyl, frys, diskmaskin eller diskho.

Min släkting säger att det ser ut som om någon har hällt ut kaffe på golvet.

Det går inte att härleda vattnet/vätskan till någonting. Det är som om pölen bara plötsligt materialiseras på golvet.

Lite basfakta:

Min släkting bor på våning 2 i ett trevånings flerfamiljshus (bostadsrätt). Nedanför hennes lägenhet är det andra lägenheter. På vån 3, alltså på våningen ovanför, finns inga lägenheter, utan där finns vindsförråd, elrum, städrum etc.

Huset är byggt på 80- eller 90-talet.

Det pågår inga renoveringar eller dylikt i fastigheten.

Samtliga vitvaror i min släktings kök fungerar.

Vad hon kan se så kommer vätskan inte från taket (behövs dock koll med stege för att vara absolut säker).

Golvet är ett laminatgolv (eller möjligen plastmatta) som inte har några synliga sprickor eller skador.

Tyvärr har jag inget foto eftersom min släkting torkade bort vätskan utan att fotografera.

Vad kan detta bero på?

Claes Sörmland
Det måste rimligen komma uppifrån. Jag gissar på att det kan vara värmesystemet som droppar när det t ex slås på och före rören har blivit varma, expanderat och tätat läckan. Eller vatten som blåser in på vinden och söker sig nedåt via något hålrum, t ex förbi rostiga armeringsjärn. Finns ledningar för elen (takuttag?) som vattnet kan droppa genom?

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det måste rimligen komma uppifrån. Jag gissar på att det kan vara värmesystemet som droppar när det t ex slås på och före rören har blivit varma, expanderat och tätat läckan. Eller vatten som blåser in på vinden och söker sig nedåt via något hålrum, t ex förbi rostiga armeringsjärn. Finns ledningar för elen (takuttag?) som vattnet kan droppa genom?
Jag är extremt oteknisk, men ja, det finns två takarmaturer i köket. Menar du att vattnet skulle komma genom någon av dem? Det låter väldigt farligt, och det borde hon ha märkt, tycker jag. Men jag ska fråga.

Claes Sörmland
T Talisman skrev:
Jag är extremt oteknisk, men ja, det finns två takarmaturer i köket. Menar du att vattnet skulle komma genom någon av dem? Det låter väldigt farligt, och det borde hon ha märkt, tycker jag. Men jag ska fråga.
Jag tänker att takarmaturerna matas med el som går i rör genom taket. Vattnet droppar från de rören. Om det händer vintertid kan det vara kondensvatten, att varm luft från lägenheten söker sig upp i rören kyls av där på den kalla vinden och kondenserar. Sen droppar kondensvattnet ned. Kanske händer detta när det blir övertryck i lägenheten, kan bero på att fastighetsägaren fixar med ventilationen eller p g a dominerande vindriktning?

Stämmer dock ej med att det hände på sommaren ser jag nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.