Hej,
Upptäckt en fuktskada i parkettgolvet. Bröt upp golvet och delar av gipsväggen - noterar att när man spolar på övervåningen så läcker det kring röret som löper i väggen. Avlopp från ovanvåningen. Är detta korrekt installerat/utfört? Ska det se ut såhär? Dimensionerna på rören? Hur det är kopplat? Eller bara muffen som strular - allt annat ser ok ut? Vad säger ni som har erfarenhet?
Upptäckt en fuktskada i parkettgolvet. Bröt upp golvet och delar av gipsväggen - noterar att när man spolar på övervåningen så läcker det kring röret som löper i väggen. Avlopp från ovanvåningen. Är detta korrekt installerat/utfört? Ska det se ut såhär? Dimensionerna på rören? Hur det är kopplat? Eller bara muffen som strular - allt annat ser ok ut? Vad säger ni som har erfarenhet?
Läcker det det ifrån muffen?
Ser ut att vara en skjutmuff så den kan vara lite illa förskjuten så att den inte är centriskt över skarven..
Sedan är det så vitt jag vet inte godkänt med markrör det röda röret i gjutningen utan oftast är det bara dom gråa som är godkända..
Ser ut att vara en skjutmuff så den kan vara lite illa förskjuten så att den inte är centriskt över skarven..
Sedan är det så vitt jag vet inte godkänt med markrör det röda röret i gjutningen utan oftast är det bara dom gråa som är godkända..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det en skjutmuff så kanske den inte sitter mitt över rörändarna.....
Protte
Protte
Markröret som sticker upp är ej ljuståligt, men det spelar ingen roll i en vägg. Det påverkar inte heller tätheten.
Skjutmuffshypotesen satsar även jag på.
Tag en kofot och försök få upp muffen men smörj först med lite diskmedel ovanför. Kan vara klokt att först köpa en ny skjutmuff 110mm.
Skjutmuffshypotesen satsar även jag på.
Tag en kofot och försök få upp muffen men smörj först med lite diskmedel ovanför. Kan vara klokt att först köpa en ny skjutmuff 110mm.
Det stämmer, tror det läcker från muffen. Är det någon annan som kan bekräfta att det röda röret inte är godkänt i gjutningen? Vet någon i så fall varför det är så? Vad blir konsekvenserna?Rejäl skrev:
Någon sa att dimensionerna på röret eller typen av rör inte är godkänt att användas på det vis det använts på bilden? Rätt skarvat? Vad säger du om det? Ser ok ut? Bortsett från att muffen då kanske inte är helt centrerad och läcker?Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
PP-markrör gjuts genom plattor hela tiden och råkar det vara så att det inte är godkänt så är konsekvenserna ändå absolut ingenting, det är inte det som är felet.
Jag kan inte se om det är en dubbelmuff eller skjutmuff utifrån bilden men om du hittar någon annan märkning på den kanske det står, en skjutmuff kan flytta på sig och ska klamras fast.
Jag kan inte se om det är en dubbelmuff eller skjutmuff utifrån bilden men om du hittar någon annan märkning på den kanske det står, en skjutmuff kan flytta på sig och ska klamras fast.
https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/rorlathund_1005.pdfW WilliamÅberg skrev:
https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produkter/inomhusavlopp
Det handlar väl om att dom ska tåla att bli fastgjutna men jag tror inte att ditt problem handlar om det röda röret utan ville bara påtala om att det kan bli problem..
Innan du rör skjutmuffen så behöver du inköpa en vanlig 110 muff och en skjutmuff och en bit rör för du kan aldrig bara byta skjutmuffen utan att såga av en bit rör så att du får dit en ny..
Fast det görs inte längre de flesta rörfirmor är ganska någa med att ha godkända rör för ingjutnin..Rickard. skrev:
PP-markrör gjuts genom plattor hela tiden och råkar det vara så att det inte är godkänt så är konsekvenserna ändå absolut ingenting, det är inte det som är felet.
Men håller med dig om att jag tror inte TS problem är det röda röret utan muffen..
Klicka här för att svara