hej

Allt som oftast när vi har igång tvättmaskin, torkskåp, ugn och spis, så brukar oftast L1 gå.
Är det normalt? Eller vad är det som orsakar det?
Vi är i skede med att byta kök och ska gå ifrån en kyl/frys till en kyl och en frys, vilket då borde bli en större belastning på L1?

Någon som tror sig ha någon lösning?
Jag kommer ta detta med elektrikern så klart! Men det är kul och se om någon annan har en tanke eller idéer om varför det sker?

Säkerligen överbelastning på huvudsäkring på L1. Be elektrikern kolla om det går att flytta om några grupper, så att det blir en jämnare belastning över alla tre faser.
Vad har du för storlek på huvudsäkringarna?

Ja, det är det garanterat. Men det är isf ”bara” att han flyttar över någon för att få jämnare belastning? Låter nästan för lätt för att vara sant. Haha

Vi har 16a i huvudsäkring

Japp, det är bara att flytta över. Passa på att installera JFBn om ni inte redan har det och tar dit en elektriker.

Ja 16A är inte mycket om man drar på allt det du räknar upp på en gång. Det kan gå att bara flytta runt lite, men ev kanske du behöver säkra upp. Men det får elektrikern bedöma på plats

Låter bra.
JFB har förra ägaren (eller dennes elektriker vill jag hoppas) installerat sen innan.
Men elektrikern ska komma i veckan för att kolla på köks elen, så då informerar jag honom om överbelastningen, så får han kolla på det med.

Tack för hjälpen och svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.