Kanske är helt självklart men i natt/morse har jag slitigt med en fas som inte funkar.

Jag upptäcker relativt snabbt att det står L1 out på elmätaren. Jag beslutar mig ganska snabbt att en fas inte kommer till skåpet och går vidare till skåpet innan. Där är inget fel.
Jag har nu lärt mig att meddelandet L1 out även visas om en huvudsäkring i skåpet har löst ut.
Självklart hade jag sett detta om den löst ut korrekt, den här var till synes fungerande.

Inte så mycket till forum men igår när jag sökte info om L1 out så hittade jag bara info om att en fas inte kom till skåpet och tänkte nu bidra med informationen jag behövde igår.

Nästa gång vet jag:
-Ha även 25amp säkringar hemma(ibland löser de ut istället för 16amp i skåpet före)
-L1 out säger bara att en fas inte lämnar skåpet korrekt

Självklart gäller detta L2 out och L3 out också.

• Gilla
g2p3ihr och 1 till
  • Laddar…
Kan vara bra att veta att servissäkringarna är nätägarens ansvar.

Så talar du med nätägaren så behöver du ju inte nämna att du rört servissäkringarna :)

JKrister skrev:
Jag har nu lärt mig att meddelandet L1 out även visas om en huvudsäkring i skåpet har löst ut.
Självklart hade jag sett detta om den löst ut korrekt, den här var till synes fungerande.
Säkringar kan lösa ut utan att den färgade pluppen ramlar ur. Man kan antingen kontinuitetsmäta säkringarna eller helt enkelt byta. Om en hamnar i situationen att inga lika dana säkringar finns hemma så kan man testa med att använda säkringen brevid. Det går också fint att sätta i mindre säkringar, t.ex. en 10A i stället för en 16A. Givetvis löser den ut snarare, men den passar rent fysiskt och det går då att se om det var detta som var felet.

Ja el är inget jag är särskilt kunnig i.
Jag har nyligen ett spabad inkopplat.

Kan någon förklara hur det kan komma sig att huvudsäkringen på 25a löser men inte badets 16a eller 16a proppen i proppskåpet.

Då kan väl det omöjligt vara spabadet som överbelastar utan snarare något annat som går på samma huvudsäkring?

Bob_the_builder
JKrister skrev:
Kan någon förklara hur det kan komma sig att huvudsäkringen på 25a löser men inte badets 16a eller 16a proppen i proppskåpet.

Då kan väl det omöjligt vara spabadet som överbelastar utan snarare något annat som går på samma huvudsäkring?
VAD som överbelastar säkringen är nästan en filosofisk fråga... Allt som går på fas 1 (L1) summeras. Om strömmen överstiger 25A tillräckligt länge går säkringen.

Jag tolkar det som att 25 A är huvudsäkringen. Spabadet har en säkring på 16 A. Finns det ytterligare en 16 A säkring däremellan? Finns det en parallellkopplad central tex i garaget?

Ja tyvärr är det inte standard huset men det är liknande ett garage. Det är 3 ekonomibyggnader som i varje hus har mindre proppskåp(10 och 16amp) dessa går den till ett huvudskål innan servisskåpet.

Jo det är klart det summeras. Så en trolig lösning är att kanske testa en annan av faserna för badets krävande värmare. Så kanske det funkar bättre.

Bob_the_builder
Sannolikt. Det är nog inte ovanligt att många förbrukare läggs på L1 av ren bekvämlighet (utan att kontrollräkna), speciellt om det finns flera centraler. Det är inte alltid så lätt att förutse vilka förbrukare som kommer gå samtidigt.

Det är lätt att belastningar råkar hamna på L1 när gamla trefasgrupper belastas med moderna enfasmaskiner såsom tvättmaskiner m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.