25 429 läst ·
49 svar
25k läst
49 svar
L1, L2 och L3 i mitt elskåp?
Medlem
· Halland
· 4 596 inlägg
Alltså, en billig fasföljdsprovare kostar ett par hundralappar på Biltema eller Kjell och har du råd med pool har du råd med en sådan. Inte värt att chansa. Och skall du kalla dig professionell hempulare så måste du liksom ha en multimeter och en fasföljdsprovare.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det inträffar ju dessutom att de vänder faser i samband med arbete i nätet...
Fast det får egentligen inte ske.
Fast det får egentligen inte ske.
Du skriver elskåpet i garaget, tyder detta på att du har ett huvudskåp någonstans?
Du borde ha det, och vet säkerligen där vilken fas som är vilken, bryt en i taget och mät med enkla medel i garageskåpet vilken grupp som försvunnit.
Du borde ha det, och vet säkerligen där vilken fas som är vilken, bryt en i taget och mät med enkla medel i garageskåpet vilken grupp som försvunnit.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Då nätägaren oftast inte vet om fasföljden i nätet fast att den kan få förödande konsekvenser om den blir fel så spelar det mindre roll faktiskt vilken av dina skenor i centralen som är L1, L2, L3.
Nu underlättar det ju starkt att man har "rätt" fasföljd men så länge man bara har rätt fasföljd på pumpar, motorer och 3 fas uttag kopplade rätt i anslutningspunkten så är det "ok".
Det som kan bli farligt är tex en mangel går åt fel håll eller pumpar/ motorer som skyddskretsar mm blir felaktiga på vilket kan vara farligt eller rentav dödlig utgång.
Man brukar märka att fasföljden i detta landet är helt åt helvete faktiskt. Många Elektriker vet inte ens vad det är och resten bryr sig knappt
Så länge motorn snurrar åt rätt håll så funkar det 
Det är ju lite komiskt att på en del industrier så när de flyttar tex ett lyftbord från ett ställe till ett annat så måste de koppla om i kontakten då det finns olika fasföljder på olika centraler. Där kan vi säga att kontrollerna inte har genomförts iaf
Nu underlättar det ju starkt att man har "rätt" fasföljd men så länge man bara har rätt fasföljd på pumpar, motorer och 3 fas uttag kopplade rätt i anslutningspunkten så är det "ok".
Det som kan bli farligt är tex en mangel går åt fel håll eller pumpar/ motorer som skyddskretsar mm blir felaktiga på vilket kan vara farligt eller rentav dödlig utgång.
Man brukar märka att fasföljden i detta landet är helt åt helvete faktiskt. Många Elektriker vet inte ens vad det är och resten bryr sig knappt
Det är ju lite komiskt att på en del industrier så när de flyttar tex ett lyftbord från ett ställe till ett annat så måste de koppla om i kontakten då det finns olika fasföljder på olika centraler. Där kan vi säga att kontrollerna inte har genomförts iaf
Nog tror jag att elektrikerna vet vad fasföljd är men som sagt dom flesta bryr sig inte om det inte är någon maskin dom ska koppla in och den ska ha en viss rotationsriktning och då kopplar man om i anslutning eller säkerhetsbrytare.
Berättar lite bakgrunden....
När jag skulle dra igång cirkulationspumpen i helgen så löstes motorskyddet ut efter ca 15-30 sekunder. Eftersom knapparna på motorskyddet var halvtrasiga tänkte jag att det var just det som var sonder. Kopplade pumpen förbi skyddet och tänkte att säkringarna (3 st a 6 A) skulle gått om det blev överhettat, men motor brändes upp innan nån ut av säkringarna gick. Motor var nu 25 år gammal så att den skulle så småningom bytas ut, men jag trodde att det skulle hålla en säsong till.
Nu har jag köpt en ny motor och kopplat den,.... roterar faktiskt åt rätt håll på första försök, men det händer samma sak. Efter 15-30 sekunder löser ut. Jag har bytt även motorskyddet.
Det lutar åt att en elektriker behövs, men nu när man tänker efter,.... jag känner ju inga elektriker! Va' f--!
När jag skulle dra igång cirkulationspumpen i helgen så löstes motorskyddet ut efter ca 15-30 sekunder. Eftersom knapparna på motorskyddet var halvtrasiga tänkte jag att det var just det som var sonder. Kopplade pumpen förbi skyddet och tänkte att säkringarna (3 st a 6 A) skulle gått om det blev överhettat, men motor brändes upp innan nån ut av säkringarna gick. Motor var nu 25 år gammal så att den skulle så småningom bytas ut, men jag trodde att det skulle hålla en säsong till.
Nu har jag köpt en ny motor och kopplat den,.... roterar faktiskt åt rätt håll på första försök, men det händer samma sak. Efter 15-30 sekunder löser ut. Jag har bytt även motorskyddet.
Det lutar åt att en elektriker behövs, men nu när man tänker efter,.... jag känner ju inga elektriker! Va' f--!
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tyvärr så trodde jag sånt med.elmont skrev:
Men har man varit med om elektriker som blandar ihop olika 3fas grupper i samma dosa och elektriker som inte har sett en gammal diazed central elle vet hur man gör en överkoppling för att lägga till en central då blir jag iaf lite mörkrädd.
Finns alla faser? Mät!luimar skrev:Berättar lite bakgrunden....
Är motorskyddet rätt inställt?
Går motorn lätt? Ingen som börjar kärva när varvtalet går upp?
Mät strömmen för var och en av faserna, jämför med märkskylten.
Hehe, det här kan jag instämma med. Jag har jobbat som portmontör och har monterat ett antal portar, som blivit sönderkörda pga detta. En elektriker kopplar in ett 3-fas eluttag istället för den skarvsladd som fanns när porten monterades. När någon sedan öppnar porten så matar motorn på i full fart ner i golvet istället, så fjädrar vrids åt fel håll, vajrar lossnar från trummorna och det blir ett jäkla stök... Haha.-=fullmoon=- skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
motorskyddet, inställt på 1,6 A
Logga in
Skapa konto
IN
Logga in
Skapa konto
UT till motorn
Logga in
Skapa konto
Motor
Logga in
Skapa konto
Motor kopplingsschema
Logga in
Skapa konto
Motor märkning L1 L3 L2
När jag jobbade på elverk i början på 80-talet så höll vi bara reda på fasföljden om det var utbyte mot befintlig brukare.
Annars "blev det som det blev"
Som andra skrivit. Testa och se vilket håll den går på.
Annars "blev det som det blev"
Som andra skrivit. Testa och se vilket håll den går på.
Ser ju hyfsat bra ut.
Gissar att 1,6A är lite mer än vad märkströmmen ligger på.
Är pumpen bytt eller bara själva motorn?
Rekommenderar att mäta att du har alla faser fram till pumpen och även mäta strömmen för att se hur mycket den drar vid belastning.
Finns det möjlighet att köra motorn utan pumpdelen? Testa det, min gissning är att det går för tungt.
Gissar att 1,6A är lite mer än vad märkströmmen ligger på.
Är pumpen bytt eller bara själva motorn?
Rekommenderar att mäta att du har alla faser fram till pumpen och även mäta strömmen för att se hur mycket den drar vid belastning.
Finns det möjlighet att köra motorn utan pumpdelen? Testa det, min gissning är att det går för tungt.