Hej,
Mitt hus är byggt 1970. Jag vet inte om elskåpet i garage (skåpet i frågan) har tillkommit senare....
Min fråga är, hur vet jag vilken skena är L1, L2 och L3? Det står ingenting på skenorna.
Enligt standarden 1970 var L1 svart, L2 brun och L3 svart med vit rand. Jag har alla dessa tre kablar, men som jag ser dem, i fel ordning, då den svart med vita randen är på skenan högst upp, brun i mitten och svart längs när. Ska det inte vara L1, L2 och L3 uppifrån och ner? Bifogar en bild....
/Luis
Mitt hus är byggt 1970. Jag vet inte om elskåpet i garage (skåpet i frågan) har tillkommit senare....
Min fråga är, hur vet jag vilken skena är L1, L2 och L3? Det står ingenting på skenorna.
Enligt standarden 1970 var L1 svart, L2 brun och L3 svart med vit rand. Jag har alla dessa tre kablar, men som jag ser dem, i fel ordning, då den svart med vita randen är på skenan högst upp, brun i mitten och svart längs när. Ska det inte vara L1, L2 och L3 uppifrån och ner? Bifogar en bild....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Luis
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Du kan kontrollera detta genom att titta på hur kabeln är inkopplad i matande punkt - mätarskåpet, om det är möjligt att se. Det kan dock vara otydligt hur man ska räkna, men försök räkna från vänster eller uppifrån. Det viktiga är att man bestämmer sig för något och sedan följer det så att det blir samma fasordning i alla centraler, i de fall man har flera. Man bör givetvis samtidigt kontrollera att fasföljden ger högerriktad rotation. Det kräver ett instrument. Många enkla spänningsprovare brukar ha den funktionen.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det kan du veta när du kopplat in pumpen, du får ju ändå kolla vilket håll den går tex genom kylfläktvingen på den. Det är inte farligt att testa en kort stund att starta den oavsett riktning och för det mesta blir resultatet bara att den pumpar dåligt om den snurrar på fel håll.
Och för att använda motorn som mätinstrument för fasföljd koppla in faserna som du plockat uppifrån och ner till motorns plintar märkta U1-V1-W1 i samma ordning. Roterar då fläktvingen moturs hade du rätt följd i centralen så som man normalt ska se den dvs uppifrån och ner eller från höger till vänster eller inre kant och ut beroende på hur anslutningar/plintar sitter.
Och för att använda motorn som mätinstrument för fasföljd koppla in faserna som du plockat uppifrån och ner till motorns plintar märkta U1-V1-W1 i samma ordning. Roterar då fläktvingen moturs hade du rätt följd i centralen så som man normalt ska se den dvs uppifrån och ner eller från höger till vänster eller inre kant och ut beroende på hur anslutningar/plintar sitter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Nu tänker du för mycket
9 varianter innefattar i så fall några väldigt kreativa. Med alla tre faser anslutna kan du bara få två resultat - att pumpen snurrar åt ena eller andra hållet. Snurrar den åt fel håll behöver du bara kasta om två valfria faser.
Genom att ha koll på fasordingen ända från mätarskåpet underlättas chansen att koppla in motorer åt rätt håll från början.
Genom att ha koll på fasordingen ända från mätarskåpet underlättas chansen att koppla in motorer åt rätt håll från början.
Vilken fas som är L1 är väl mer eller mindre en filosofisk fråga?
Det enda som spelar roll är som sagt att de ligger i rätt ordning, vilken en börjar räkna på spelar ingen roll. Ordningarna L1-L2-L3, L3-L1-L2 och L2-L3-L1 blir alla precis samma sak.
L1-L3-L2, L2-L1-L3 och L3-L2-L1 ger samma resultat, dvs omvänd rotation jmf med ovan.
Det enda som spelar roll är som sagt att de ligger i rätt ordning, vilken en börjar räkna på spelar ingen roll. Ordningarna L1-L2-L3, L3-L1-L2 och L2-L3-L1 blir alla precis samma sak.
L1-L3-L2, L2-L1-L3 och L3-L2-L1 ger samma resultat, dvs omvänd rotation jmf med ovan.
Om jag hade antagit något, så hade det vart tvärt om. L1 uppe och L3 nere, L2 i mitten. (På elcentralen).luimar skrev:
Men för att säkerställa detta så får du mäta.
Du kan aldrig vara säker utan att mäta, på lite äldre anläggningar var det oftast 50% chans på nyare är det lite bättre men långt ifrån säkert. Före 70 - 80 talat brydde sig nätägaren här aldrig om att kolla fasföljden i leveranspunkten
Ps
Men R S T (L1, L2, L3) som faserna hette då. skulle vara från vänster till höger, uppifrån och ned åt, framifrån och bakåt
Ps
Men R S T (L1, L2, L3) som faserna hette då. skulle vara från vänster till höger, uppifrån och ned åt, framifrån och bakåt
Redigerat: