1 191 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
L/V värmepump kit vs. Multitank med L/V utedel
Hej!
Försökt att söka lite på min fundering, men inte hittat riktigt det jag söker.
Hus 187 kvm. 100 kvm. bottenvåning.
Olika värmesystem, el uppe.
På botten är det 50 kvm. vattenburen golvvärme på just nu,
men kommer utökas till 100 framöver...
Jag har klurat på tre olika alternativa värmekällor (Se nedan).
Finns det någon fördel med alt. 1. jämfört med 2.?
Är alt. 1. effektivare på nått sätt? Enklare att köra igång och koppla in?
1. Någon typ av Luft/vatten värmepump kit. (Har en mitsu luft/luft idag och föredrar en mitsu igen.)
2. Multitank (500 L ?) med luftvärmepump. (Fördel att kunna mata den med sol på sommaren)
3. Bervärme är jag väl medveten om att det är bäst på många sätt. Men om man vill vara lite "multi" så kanske det finns anledning att köra multitank + sol.
Alla tankar välkomna!
/Stefan
Försökt att söka lite på min fundering, men inte hittat riktigt det jag söker.
Hus 187 kvm. 100 kvm. bottenvåning.
Olika värmesystem, el uppe.
På botten är det 50 kvm. vattenburen golvvärme på just nu,
men kommer utökas till 100 framöver...
Jag har klurat på tre olika alternativa värmekällor (Se nedan).
Finns det någon fördel med alt. 1. jämfört med 2.?
Är alt. 1. effektivare på nått sätt? Enklare att köra igång och koppla in?
1. Någon typ av Luft/vatten värmepump kit. (Har en mitsu luft/luft idag och föredrar en mitsu igen.)
2. Multitank (500 L ?) med luftvärmepump. (Fördel att kunna mata den med sol på sommaren)
3. Bervärme är jag väl medveten om att det är bäst på många sätt. Men om man vill vara lite "multi" så kanske det finns anledning att köra multitank + sol.
Alla tankar välkomna!
/Stefan
Det är svårt att få lönsamhet i solfångare + multitank om man har värmepump. Åtminstone om man inte har behov av massor av varmvatten dagtid på sommar halvåret. Värmepumpen gör varmvatten effektivt med COP minst 3.
Jag har det själv så, en 500 tank, lvvp, solfångare. Men hade jag inte haft solfångarna sedan innan och planer på en kökspanna, hade jag skippat det och gått på en hel systemlösning från tillverkaren. Det blir knappast någon besparing värd namnet förutom att du sparar start tider och således ökar livslängden på lvvp hela sommarhalvåret (den står stilla), det blir helt tyst och så har man oändligt med gratis varmvatten under den perioden man behöver minst 
Problemet med tanklösningar för mixade behov och värmepump är att värmepumpen har bättre verkningsgrad (och livslängd) ju kallare vatten den jobbar med. Att alltid hålla en tank onödigt varm ger alltså betydligt sämre totalekonomi.
Så det första man ska göra är att separera värmesystemets behov från tappvattnet. Värmepumpen växlar sen mellan att värma värmesystemet och tappvattnet i en lagom stor beredare. Har man ett blandat värmesystem så kan man ha en arbetstank till det som bara värms till den temperatur som för tillfället behövs.
Vilken sorts värmepump man har spelar inte så stor roll för den tekniska principen...
Så det första man ska göra är att separera värmesystemets behov från tappvattnet. Värmepumpen växlar sen mellan att värma värmesystemet och tappvattnet i en lagom stor beredare. Har man ett blandat värmesystem så kan man ha en arbetstank till det som bara värms till den temperatur som för tillfället behövs.
Vilken sorts värmepump man har spelar inte så stor roll för den tekniska principen...
Det är kul att höra lite olika funderingar!
Nä lönsamhet är det svårt att få på det mesta.
Min tanke är att man kan vara lite flexibel med en multitank och kapa kostnaden för uppvärmning vintertid, men om det blir för bra med värme på sommaren med heatpipes ändå så är det ju kasst.
Man behöver kanske inte fylla hela taket med heatpipes?
Hittade en CTC 400 som med lite tillbehör (display mm) kan köras mot tanken.
Men är styrning och effektivitet top notch då? Man får väl ha en extern shunt t.ex. för att få ut rätt temp i golvvärmen?
Jag tänker att på et färdigt kit så kanske allt med uttemp på golvvärmeslinga ligger i innedelen display
Min tanke är att man kan vara lite flexibel med en multitank och kapa kostnaden för uppvärmning vintertid, men om det blir för bra med värme på sommaren med heatpipes ändå så är det ju kasst.
Men är styrning och effektivitet top notch då? Man får väl ha en extern shunt t.ex. för att få ut rätt temp i golvvärmen?
Jag tänker att på et färdigt kit så kanske allt med uttemp på golvvärmeslinga ligger i innedelen display
De har ju den nya billigare styrningen ecologic s numera som är avsedd för att köra en ctc 400 eller 600 mot tank.B bmw_ixen skrev:Det är kul att höra lite olika funderingar!
Den stödjer även shunt för att tex kunna toppvärma tanken. Jag har en sådan och en ctc 410, skall köra mot hela tanken i vinter för att utvärdera (har slingor i tanken och en liten spets vvb efter) hur ekonomin blir och huruvida det behövs en shunt.
Ang solfångarna så skojade jag lite, man har såklart absurt mkt varmvatten (500l) för en liten familj, men man kan ju värmeväxla mot ett spabad om man vill eller ngt annat. Men det fina är att det är helt tyst det halvåret när alla fönster är öppna.
Ja det va min tanke oxå! Att sommaren skulle vara tyst med solfångare.G guggen skrev:
Så då skrotar jag inte den idén ännu...
Kan man generellt säga att utedelen är bättre/effektivare i de kompletta L/V kitten med tank och utedel?
I Multitank varianten så fall skulle man ju i princip kunna plocka ihop beg. eller nya prylar som folk köpt fel eller liknade till ett jäkligt bra pris.
Ny multitank 800L finns just nu t.ex. på blocket för 15k. nypris 25k. en radda Heatpipe på autktion eller så för 5k? Utedel kanske man får köpa ny för 40-70k. Men för runt 100k så har man ju en rätt multi anläggning?
Värmepumpen i sig är precis lika effektiv. Det som kan skilja är att styrningen funkar bättre i en helhetslösning. Framför allt då genom att vattnet aldrig värms till onödigt hög temperatur. Samma sak går att uppnå med en hemsnickrad lösning om man tänker till lite.B bmw_ixen skrev:
Klicka här för att svara