Har sett ett foto häromdan på nätet, ingen liten transport där inte!
Svtplay har en livesändning om man vill se. Jag har hoppat in ett par gånger och spolat fram och tillbaka för att se lite mer action... Svt är verkligen mästare på slow-tv. Älgvandring följs av en oväntad variant av kyrkovandring.😂
Sverker vandring snarare ... Min arbetsplats ska flyttas för att ge plats åt nya valsverket i Luleå... Undrar om svt kommer att följa det med? Den flytten beräknas ta 4 månader och är bara 500 meter...VidarH skrev:
För övrigt så reagerade jag också på att rubriken numera känns overkligt då kyrkan inte står kvar längre.
SVT har även en uppspeedad version av gårdagens sträcka.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-kyrkan-rora-sig-i-rekordfart
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-kyrkan-rora-sig-i-rekordfart
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
0,8 kmh enligt rapporteringen... 😄
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Som bördig från regionen kan jag tycka det är lite väl mycket fokus på "flytten" av Kiruna. I Malmberget har man väl handgripligen flyttat ett 70-tal byggnader om jag inte minns fel, men det pratas det inte mycket om i riksmedia. I Kiruna river man i princip allt och bygger nytt en halvmil bort, så någon flytt i ordets rätta bemärkelse är det inte tal om förutom för några enstaka symboliskt viktiga byggnader.
Men LKAB får slå sig för bröstet och visa att man tar sitt samhällsansvar...
Men LKAB får slå sig för bröstet och visa att man tar sitt samhällsansvar...
Med tanke på att flytten av kyrkan kostar *över* en halv miljard så är det ju en ren symbolhandling.useless skrev:
Det hade blivit en rätt okej kyrka om de lagt samma pengar på att bygga nytt istället.
Då hade väl prästerskapet blivit tvungna att avhelga den gamla kyrkan? Sånt kan vara påfrestande för kristna.
Dessutom är väl den nu flyttade kyrkan ett kulturskyddat hus? En replik saknar originalets själ, tror jag.
Kostnaden drabbar ingen fattig, f.ö.
Dessutom är väl den nu flyttade kyrkan ett kulturskyddat hus? En replik saknar originalets själ, tror jag.
Kostnaden drabbar ingen fattig, f.ö.
Visst hade de varit "tvungna" att göra det, men svenska kyrkan säljer ju förhållandevis ofta gamla kyrkor som de inte ids underhålla, så det hade inte varit unikt på något vis.P pmd skrev:
Rent krasst skulle en replika nog kosta betydligt mindre än en halv miljard, så om man hade önskat hade det funnits alla möjligheter att skapa något nytt ikoniskt landmärke.P pmd skrev:
Att bygga en ny byggnad för samma kostnad som en flytt hade inte påverkat kostnaden, så det var inte relevant i exemplet.P pmd skrev:
Insåg förresten just att du kanske inte har koll på vem som tar kostnaden?P pmd skrev:
Det är du och jag.
Kostnaden tas av LKAB (inte Svenska Kyrkan om det var det du antydde?)
LKAB är statligt, så visst finns det pengar och orsaken till flytten är för att gruvverksamheten är *väldigt* lönsam. *Men* pengarna tas från vinsten och resulterar i lägre utdelning till skattebetalarna.
Dvs, hade flytten av kyrkan varit billigare hade du fått en något lägre skatt.
Men det drabbar kanske ingen fattig?