Bara lite nyfiken.
Skall man ha "specialmedel" när man borrar (även gängar) i svartstål eller duger vanlig olja, typ motorolja. Har alltid använt vanlig olja men skall borra och gänga rätt många hål nu och vill inte byta borr efter varje hål....
Skall man ha "specialmedel" när man borrar (även gängar) i svartstål eller duger vanlig olja, typ motorolja. Har alltid använt vanlig olja men skall borra och gänga rätt många hål nu och vill inte byta borr efter varje hål....
Borr/gängolja är väl det optimala men i brist på annat kan man använda annan olja också.N Nizztos skrev:
Smörj även en bit upp på borren så smörjer det en stund till när oljan på arbetsstycket är förbrukad.
Visst funkar vanlig olja, men produkter avsedda för skärning brukar vara bättre.
Jag föredrar skärpasta som inte rinner så mycket som olja. En burk med en pensel i står alltid vid pelarborren.
En stor fördel med denna pasta är att den är vattenlöslig och därmed mycket enklare att tvätta bort än mineralolja.
Använder man små mängder så är skärolja på sprejburk praktiskt.
Undantaget är aluminium där vanlig T-röd/rödsprit/etanol funkar bäst.
Jag föredrar skärpasta som inte rinner så mycket som olja. En burk med en pensel i står alltid vid pelarborren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor fördel med denna pasta är att den är vattenlöslig och därmed mycket enklare att tvätta bort än mineralolja.
Använder man små mängder så är skärolja på sprejburk praktiskt.
Undantaget är aluminium där vanlig T-röd/rödsprit/etanol funkar bäst.
Jag använder skärvätska som man köper i tiolitersdunk och blandar ut med vatten i proportion 1:20. En dunk är ganska dyr men den räcker i åratal så kostnaden blir absolut lägst på det här viset.
Samma skärvätska används allmänt i metallindustrin.
Samma skärvätska används allmänt i metallindustrin.
Dom flesta rostlösande spray funka om man inte har pasta, typ 5-56, WD-40.
Men skall du gänga för hand i rostfritt och inte har pasta, så är det absolut bästa din egen saliv !!!
Men skall du gänga för hand i rostfritt och inte har pasta, så är det absolut bästa din egen saliv !!!
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
linolja för borrning. Blir kladdigt men det skär fint. Används ju även för gängning av rör och sånt.
Torkar fast på skruvstycke och verktyg men det är ju bara att rengöra.
Är ju bara droppar som behövs för det mesta.
Annars använder jag skärvätska när jag tex. borrar i svarven. Mest för att spånorna ska glida ut lättare ur djupa borrhål. Har nått som blandas i nånn enstaka procent. En liten dunk räcker ju i en evighet.
Torkar fast på skruvstycke och verktyg men det är ju bara att rengöra.
Är ju bara droppar som behövs för det mesta.
Annars använder jag skärvätska när jag tex. borrar i svarven. Mest för att spånorna ska glida ut lättare ur djupa borrhål. Har nått som blandas i nånn enstaka procent. En liten dunk räcker ju i en evighet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
För att borrarna ska hålla är korrekt varvtal och matning viktigt också..
Gängtappar har jag aldrig lyckats slita ut en...
Gängtappar har jag aldrig lyckats slita ut en...
Borra ett 2-3 mm hål mitt i korken på en enliters plastflaska typ tom rödspritflaska och fyll med skärvätska som blandas ut med vatten.
Praktiskt att kunna spruta med en smal stråle direkt på borren när man borrar många och djupa hål.
Praktiskt att kunna spruta med en smal stråle direkt på borren när man borrar många och djupa hål.
Ja och även lyfta borren lite och spruta lite i borrhålet emellanåt.L L A Axelsson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden