Bara lite nyfiken.

Skall man ha "specialmedel" när man borrar (även gängar) i svartstål eller duger vanlig olja, typ motorolja. Har alltid använt vanlig olja men skall borra och gänga rätt många hål nu och vill inte byta borr efter varje hål....
 
N Nizztos skrev:
Bara lite nyfiken.

Skall man ha "specialmedel" när man borrar (även gängar) i svartstål eller duger vanlig olja, typ motorolja. Har alltid använt vanlig olja men skall borra och gänga rätt många hål nu och vill inte byta borr efter varje hål....
Borr/gängolja är väl det optimala men i brist på annat kan man använda annan olja också.
Smörj även en bit upp på borren så smörjer det en stund till när oljan på arbetsstycket är förbrukad.
 
Visst funkar vanlig olja, men produkter avsedda för skärning brukar vara bättre.

Jag föredrar skärpasta som inte rinner så mycket som olja. En burk med en pensel i står alltid vid pelarborren.
Pelarborrmaskin, borr i skruvstycke, metallspån, smörjmedel, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stor fördel med denna pasta är att den är vattenlöslig och därmed mycket enklare att tvätta bort än mineralolja.

Använder man små mängder så är skärolja på sprejburk praktiskt.

Undantaget är aluminium där vanlig T-röd/rödsprit/etanol funkar bäst.
 
  • Gilla
sveaman och 5 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Kanske dags att uppgradera sig alltså.
 
Jag använder skärvätska som man köper i tiolitersdunk och blandar ut med vatten i proportion 1:20. En dunk är ganska dyr men den räcker i åratal så kostnaden blir absolut lägst på det här viset.
Samma skärvätska används allmänt i metallindustrin.
 
Dom flesta rostlösande spray funka om man inte har pasta, typ 5-56, WD-40.
Men skall du gänga för hand i rostfritt och inte har pasta, så är det absolut bästa din egen saliv !!!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
galento
Till borrning och gängning använder jag
Loctite 8031.
 
linolja för borrning. Blir kladdigt men det skär fint. Används ju även för gängning av rör och sånt.
Torkar fast på skruvstycke och verktyg men det är ju bara att rengöra.
Är ju bara droppar som behövs för det mesta.
Annars använder jag skärvätska när jag tex. borrar i svarven. Mest för att spånorna ska glida ut lättare ur djupa borrhål. Har nått som blandas i nånn enstaka procent. En liten dunk räcker ju i en evighet.
 
  • Gilla
Puttsson
  • Laddar…
För att borrarna ska hålla är korrekt varvtal och matning viktigt också..

Gängtappar har jag aldrig lyckats slita ut en...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Borra ett 2-3 mm hål mitt i korken på en enliters plastflaska typ tom rödspritflaska och fyll med skärvätska som blandas ut med vatten.
Praktiskt att kunna spruta med en smal stråle direkt på borren när man borrar många och djupa hål.
 
galento
L L A Axelsson skrev:
Borra ett 2-3 mm hål mitt i korken på en enliters plastflaska typ tom rödspritflaska och fyll med skärvätska som blandas ut med vatten.
Praktiskt att kunna spruta med en smal stråle direkt på borren när man borrar många och djupa hål.
Ja och även lyfta borren lite och spruta lite i borrhålet emellanåt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.