Byggahus.se

Kylskåp som kyler dåligt...

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vå kyl/sval kyler dåligt - Är det någon som utifrån beskrivningen nedan har några bra idéer på vad som kan gått sönder och om det är lönt att ringa en reparatör?

Vi har en kombinerad kyl/sval med två dörrar och separata utrymmen för kyl respektive sval (Cylinda EKS1851H, tillverkad Av Antoni Merloni, typ GLS36H, ca 5 år gammal)

Sedan några veckor har den kylt dåligt. Har man kylan ställd på max så varierar kyldelen varierar mellan 6-10 grader, och svalen håller sig närmare 15 grader, och ibland närmare 20 grader. Det känns som om kompressorn går ganska mycket (men ej konstant) och jag tycker att den låter något mer än innan.

När kompressorn går kyler den bra på bakväggen allra högst upp i kylen, där vatten kondenseras och fryser till is (vilket jag inte minns från tidigare), medan bakväggen i övrigt inte känns särskilt kall. Kompressorn går ju inte konstant, så den stänger av sig då och då, och då smälter den is som bildats högst upp, så att all is är borta när kompressorn går igång igen.

Det spontana intrycket är kompressorn eller kylsystemet är ineffektivt och inte lyckas kyla tillräckligt, eller åtminstone inte sprida kylan tillräckligt eftersom det bara blir kallt högst upp på bakväggen och i princip inget längre ned vilket gör att temperaturen i svalen blir alldeles för hög. Om det sen beror på kompressorn, gasen eller något annat är svårt för mig att säga, men jag misstänker den delen snarare än det elektriska. Andra synpunkter?

2. K
    Medlem · Nivå 10
    Är den ren från damm på baksidan så att det inte är ett sånt enkelt fel?

Termostaten kan det ju inte vara eftersom kompressorn går, annars skulle den inte starta, däremot kan det ju ha blivit läckage på kylsystemet.

3. G
    Medlem · Nivå 14
    vår 5 årig UPO kyl/frys hade samma symptom - kompresorn gick av och på men stängdes för tidigt med överhettningsskydd? utan att nå kyltemperaturer. Servicetekniker kollade och rådde att köpa nytt och det har vi gjort...
    Kompressorbyte är tydligen en dyr historia och vår UPO var ingen högprismodel.
    gaia

4. D
    Medlem Nivå 1
    Har gjort grundläggande felsökning på skåpet- typ sett till att det varit rent baktill samt även kollat resistanserna på temperaturgivarna - skåpet har ingen mekanisk temostat utan två "keramikgivare", och det var varken kortslutning eller avbrott i någon av dem, om de sen visar exakt just rätt värde för temperaturen i fråga vet jag inte.Dock så finns det som sagt en del tecken på att problemet ligger utanför det elektriska då ju kompressorn går ganska mycket men kyler bara längst upp samt låter en del.

Man hör ofta att kompressorbyten är dyra, men någon som vet mer vad man kan räkna med hos en billigare reparatör?

5. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Kompressorbyte kostar på. Jag skulle tro att 4000 kr är så lågt du kan komma. Det är inte bara själva kompressorn som kostar en slant, verktygen som behövs kostar många tusenlappar, sen tar en stund att göra det också.

Jag hade köpt nytt. Vi köpte en cylinda kyl/frys för 6500 när vi flyttade in här för två år sen. Borde inte gått upp så mycket sen dess.

6. D
    Medlem Nivå 1
    Det som gör det billigt eller dyrt att ersätta skåpet är om frugan då kräver att man också byter ut frysen (som funkar felfritt), eller om hon accepterar att man har två skåp med olika utseende i köket :)

7. H
    Medlem Nivå 1
    Hej DAF66
    Vi har ett 3,5 år gammalt kylskåp Cylinda EKS1851H, samma spec som ert och vi har fått precis samma problem med att den kyler dåligt och mycket ojämnt och att det inte går att pressa ner temperaturen även om man ställer in 2 grader.

Vet du vad som var felet på ert kylskåp. Förmodligen en vägledning för oss

Ett jättetack på förhand!

Morgan

8. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    Om det är precis samma Symptom som TS så är det köldmedelsbrist

9. D
    Medlem Nivå 6
    Tror fö att en EKS1851 är betydligt äldre än 3,5 år.

10. R
    Medlem Nivå 1