P
plasten går inte att justera om inte någon monterat den fel
det skall ju inte på den här modellen vara vatten på utsidan av plasten
luften kyls ju på baksidan mha fläktcirkulation.
detta betyder att du får in mer fuktig luft i skåpet än vad cirkulationen klarar av.
detta kan bero på att dörren inte tätar riktigt mot skåpet.
i värsta fall är det dålig kyleffekt från förångaren dvs köldmedelsbrist eller kompressor trötthet.
troligtvis kommer fukten att avta när vi närmar oss vintern.
man kan ju prova att vaxa plasten längst ner så att vattnet lättare följer böjningen än lossna r för tidigt
 
electroluxaren skrev:
plasten går inte att justera om inte någon monterat den fel
det skall ju inte på den här modellen vara vatten på utsidan av plasten
luften kyls ju på baksidan mha fläktcirkulation.
detta betyder att du får in mer fuktig luft i skåpet än vad cirkulationen klarar av.
detta kan bero på att dörren inte tätar riktigt mot skåpet.
i värsta fall är det dålig kyleffekt från förångaren dvs köldmedelsbrist eller kompressor trötthet.
troligtvis kommer fukten att avta när vi närmar oss vintern.
man kan ju prova att vaxa plasten längst ner så att vattnet lättare följer böjningen än lossna r för tidigt
Kylskåpet har väl gjort sitt 10 år senare antar jag... planerar köksrenovering nästa år och önskar att skiten åtminstone höll tills dess. Men med lägre temperaturer och fuktighet kanske det slutar snart när vi närmar oss vintern..
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kollat att inga saker i kylen ligger mot bakväggen i kylen?
Om det ligger något emot brukar vattnet ta vägen utanför rännan. Det kan också bli isproppar i dräneringshålet. Vanligt annars att det bildas "klägg" i hålet som kan rensas med en tops om man är försiktig och inte petar ned det i slangen.
Konstruktionen på bilden ser också lite konstig ut när kylelementet tycks vara utanför uppsamlingsrännan.
Ska prova möblera om i kylen och se om det gör något.
 
  • Gilla
Pillewick
  • Laddar…
Testa att rensa hålet med en bit FK.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Testa att rensa hålet med en bit FK.
Bästa tipset idag (eller denna veckan (y) )
 
  • Gilla
megajocke och 1 till
  • Laddar…
Fk? :)
 
Fk är en kabel altså en enkelledare =fåkardelig :)

@Immobil alla kanske inte har elmaterial liggandes i drösar...;-)
 
Drösar! :surprised:
2-3dm brukar räcka. :cool:
 
Har lite fk 1.5 kablar haha
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Eric Öbo
Immobil Immobil skrev:
Testa att rensa hålet med en bit FK.
Eller ett jävligt långt buntband. Brukar funka ännu bättre!
 
Satsuki
Kablar är jättebra, jag rensade avloppet med en EKK (? styv utekabel för fast inst) (y)

Vårt kylskåp läcker också, det isar igen i rännan och vattnet rinner ut på golvet via kylskåpets botten. Men det sker nästan enbart när det är hög luftfuktighet, om ni klarar av att vänta så gör inget drastiskt förrän om några veckor när luftfuktigheten blir lägre.....
 
P
Skulle tro att TS har löst detta för flera år sedan...
 
P
Satsuki KristinaRT skrev:
Kablar är jättebra, jag rensade avloppet med en EKK (? styv utekabel för fast inst) (y)

Vårt kylskåp läcker också, det isar igen i rännan och vattnet rinner ut på golvet via kylskåpets botten. Men det sker nästan enbart när det är hög luftfuktighet, om ni klarar av att vänta så gör inget drastiskt förrän om några veckor när luftfuktigheten blir lägre.....
Du kan ha ett annat fel.
Tillslagstemperaturen är får låg.
 
Satsuki
electroluxaren skrev:
Du kan ha ett annat fel.
Tillslagstemperaturen är får låg.
Vad är tillslagstempetatur?
 
P
Minimi temperaturen på förångaren inne i kylskåpet (+7C) för att kompressorn skall starta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.