61 577 läst ·
33 svar
62k läst
33 svar
Kylskåp läcker - hur lösa problemet?
plasten går inte att justera om inte någon monterat den fel
det skall ju inte på den här modellen vara vatten på utsidan av plasten
luften kyls ju på baksidan mha fläktcirkulation.
detta betyder att du får in mer fuktig luft i skåpet än vad cirkulationen klarar av.
detta kan bero på att dörren inte tätar riktigt mot skåpet.
i värsta fall är det dålig kyleffekt från förångaren dvs köldmedelsbrist eller kompressor trötthet.
troligtvis kommer fukten att avta när vi närmar oss vintern.
man kan ju prova att vaxa plasten längst ner så att vattnet lättare följer böjningen än lossna r för tidigt
det skall ju inte på den här modellen vara vatten på utsidan av plasten
luften kyls ju på baksidan mha fläktcirkulation.
detta betyder att du får in mer fuktig luft i skåpet än vad cirkulationen klarar av.
detta kan bero på att dörren inte tätar riktigt mot skåpet.
i värsta fall är det dålig kyleffekt från förångaren dvs köldmedelsbrist eller kompressor trötthet.
troligtvis kommer fukten att avta när vi närmar oss vintern.
man kan ju prova att vaxa plasten längst ner så att vattnet lättare följer böjningen än lossna r för tidigt
Kylskåpet har väl gjort sitt 10 år senare antar jag... planerar köksrenovering nästa år och önskar att skiten åtminstone höll tills dess. Men med lägre temperaturer och fuktighet kanske det slutar snart när vi närmar oss vintern..electroluxaren skrev:plasten går inte att justera om inte någon monterat den fel
det skall ju inte på den här modellen vara vatten på utsidan av plasten
luften kyls ju på baksidan mha fläktcirkulation.
detta betyder att du får in mer fuktig luft i skåpet än vad cirkulationen klarar av.
detta kan bero på att dörren inte tätar riktigt mot skåpet.
i värsta fall är det dålig kyleffekt från förångaren dvs köldmedelsbrist eller kompressor trötthet.
troligtvis kommer fukten att avta när vi närmar oss vintern.
man kan ju prova att vaxa plasten längst ner så att vattnet lättare följer böjningen än lossna r för tidigt
Ska prova möblera om i kylen och se om det gör något.imported_Benno skrev:
Kollat att inga saker i kylen ligger mot bakväggen i kylen?
Om det ligger något emot brukar vattnet ta vägen utanför rännan. Det kan också bli isproppar i dräneringshålet. Vanligt annars att det bildas "klägg" i hålet som kan rensas med en tops om man är försiktig och inte petar ned det i slangen.
Konstruktionen på bilden ser också lite konstig ut när kylelementet tycks vara utanför uppsamlingsrännan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Kablar är jättebra, jag rensade avloppet med en EKK (? styv utekabel för fast inst) 
Vårt kylskåp läcker också, det isar igen i rännan och vattnet rinner ut på golvet via kylskåpets botten. Men det sker nästan enbart när det är hög luftfuktighet, om ni klarar av att vänta så gör inget drastiskt förrän om några veckor när luftfuktigheten blir lägre.....
Vårt kylskåp läcker också, det isar igen i rännan och vattnet rinner ut på golvet via kylskåpets botten. Men det sker nästan enbart när det är hög luftfuktighet, om ni klarar av att vänta så gör inget drastiskt förrän om några veckor när luftfuktigheten blir lägre.....
Du kan ha ett annat fel.KristinaRT skrev:
Kablar är jättebra, jag rensade avloppet med en EKK (? styv utekabel för fast inst)
Vårt kylskåp läcker också, det isar igen i rännan och vattnet rinner ut på golvet via kylskåpets botten. Men det sker nästan enbart när det är hög luftfuktighet, om ni klarar av att vänta så gör inget drastiskt förrän om några veckor när luftfuktigheten blir lägre.....
Tillslagstemperaturen är får låg.
