Vad kan det vara för fel med en tre år gammal kyl som håller 4 grader längst ned men 10-11 högst upp? Ok med lite diff, värme stiger ju, men detta? Dörren verkar tät. Kompressorn går.
Whirlpool-skåp är det.

Det är nog inte ett fel. Det är rätt stora temperaturskillnader i kylskåp. Jag mätte nyligen i vårt nya Miele-skåp och det håller 2 grader nere på hyllan ovanför utdragslådorna och 8-9 grader längst upp. Anpassa förvaringen av livsmedel efter vad som är känsligast, dvs mjölk och kött längst ner och mindre känsliga livsmedel längst upp.

f91jsw skrev:
Det är nog inte ett fel. Det är rätt stora temperaturskillnader i kylskåp. Jag mätte nyligen i vårt nya Miele-skåp och det håller 2 grader nere på hyllan ovanför utdragslådorna och 8-9 grader längst upp. Anpassa förvaringen av livsmedel efter vad som är känsligast, dvs mjölk och kött längst ner och mindre känsliga livsmedel längst upp.
Tackar för svar! Ja du har nog rätt. Blir nog till att skyffla undan grönsakslådan längst ned till förmån för det du säger. :)

Har samma "problem"
Om jag ser till att jag har 4 grader längst upp fryser det som ligger längst ner.

I
10 i toppen och 6 i botten har mitt gamla husqvarna från 83. Men lägre går det inte. Det är ju inte så energisnålt precis. Kanske därför det skiljer mer i nyare, kylan sticker inte ut samt att det inte behövs så kraftigt kylsystem då.
Vad mäter du med? Har du en elektonisk hinner den kanske öka några grader innan du hinner läsa av, Kylan rasar ju när man öppnar dörren.

Moderna kylskåp har oftast helt öppet i hela skåpet och kylelementet sitter bara i bakkant längst upp. Äldre kylskåp hade ofta kylelement som gick ut på sidorna i överdelen och kylde nog bättre på de övre hyllorna. Men förmodligen mindre energieffektivt. Dessutom hade de ofta en avdelare mitt i som gjorde att man kunde ha en sval i nederdelen med högre temperatur, och då blev nog temperaturen i den övre halvan jämnare. Nya kylskåp har ofta en fläkt som kan ge jämn temperatur men det brukar stå i manualen att den bara ska användas när man snabbt kyler ner mycket livsmedel eftersom skåpet drar mycket energi när den är på.

• Gilla
A_Mew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.