E _Elman_ skrev:
Bäst är att stänga/minska ftx om man kan på Dagtid och slippa köra in tokhet luft på 35grader,samt se till att minska värme tillförsel till huset.
Nja, lika väl som FTX-aggregatet tar vara på värmen i inneluften på vintern, när det är kallare ute,
så tar det ju vara på inneluftens kyla nu under värmeböljan när det är varmare ute.

Men det är klart, FTXen har inte 100% verkningsgrad, så nu händer det att jag stänger av den när jag har satt värmepumpen på kylning.

Kör för övrigt vår FTX på ½-fart, 80 m3/h i stället för den rekommenderade 160.
Vi är bara två gamlingar i huset och det räcker gott för att hålla luften ren och fräsch.
Och minimerar naturligtvis suset från tilluftventilerna :D

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Ja denna sommar var verkligen något att komma ihåg :)

Jag förstår det som att din frikyla sitter via separata konvektorer och inte genom tilluften på FTX:n?

Jag tror du ska överväga att skaffa passiva solskydd utanför huset. Markiser kostar en hel del - särskilt om de ska fungera automatiskt med motor - men de är ett bra sätt att hindra värmestrålningen från att direkt komma in i ditt hus via fönstret. Alternativt strategiskt plantera lövträd så att de kan ta bort solinstrålningen under sommarmånaderna. På vintern då de har tappat sina löv så tillåts du få in värmestrålning som vintersolen kan ge - beroende på var du bor givetvis.

Har du golvvärme/platta? Isf kommer den värmas upp av solinstrålningen successivt under dagen och du får kämpa för att kyla ner den under kvällningen/natten - då plattan är värmetrög.

Har din FTX kylåtervinning? Med vissa aggregat kan du låta den "kyla" den inkommande varma med hjälp av den kallare utgående inneluften. Detta förutsätter att du har stängt dörrar/fönster under dagen så att den varma uteluften inte flödar in i huset.

A ador skrev:
Har din FTX kylåtervinning? Med vissa aggregat kan du låta den "kyla" den inkommande varma med hjälp av den kallare utgående inneluften.
Det där är väl en standardfuntion?
Om tilluften är kallare än frånluften, värms tilluften upp.
Och om tilluften är varmare än frånluften, kyls tilluften ner.

Sendan kan aggregatet ha s.k. Summer Bypass, och då leds luftströmmarna utanför värmeväxlaren,
så sval uteluft kan kyla ner rumsluften.
Sådan lyx köpte tyvärr inte jag,
så nu värms den svala 17,8°C uteluften upp till 25,0°C av den 25,2°C frånluften :(

Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där är väl en standardfuntion?
Om tilluften är kallare än frånluften, värms tilluften upp.
Och om tilluften är varmare än frånluften, kyls tilluften ner.

Sendan kan aggregatet ha s.k. Summer Bypass, och då leds luftströmmarna utanför värmeväxlaren,
så sval uteluft kan kyla ner rumsluften.
Ja, det är säkert så att det är standard. Bara ställde en enkel fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.