Nu har kylskåpet börja ge upp
den kyler för mkt fast tempen ska vara runt 6-7 grader
det är nog termostaten som är trasig men det sitter en elektronisk i den
typ hel kretskort som styr allt
går sånt att löda eller ska man lägga 1500:- och köpa ny kretskort

vad säger experterna?
 
P
Hur kallt har du då?
 
den är inställd på högsta dvs 7grader och den blir typ 4grader
blir is på väggen på insidan

har icke testat att dra ner tempen och se om det blir kallare då
 
P
Har du termometern i ett glas med vatten?
 
electroluxaren skrev:
Har du termometern i ett glas med vatten?
nix bara en digitaltermometer som jag stoppa i kylen
om den ändå skulle visa fel så är det iaf INTE 7grader
margarinet mkt hårdare och mjölken är så kall att den tappar nästan smaken
sen är det massa is på vägen på insidan

undrar om man ska chansa och byta kretskortet
 
P
Det finns en sensor som känner av temperaturen, jag tror att den även sköter avfrostningen
Den går att byta, vet ej hur men finns som reservdel
Det är inte otänkbart att det är fel på den
 
Du kan alltid prova att ha kylen avstängd över natten utifall det är något som har flyst och skapat en propp någonstans.
 
electroluxaren skrev:
Det finns en sensor som känner av temperaturen, jag tror att den även sköter avfrostningen
Den går att byta, vet ej hur men finns som reservdel
Det är inte otänkbart att det är fel på den
hmm
så det är inte säkert att kretskortbyte löser problemet
du vet inte vart man kan hitta bilder på var den kan sitta?



Beltis skrev:
Du kan alltid prova att ha kylen avstängd över natten utifall det är något som har flyst och skapat en propp någonstans.
trodde oxå att det va nått sånt men stängde av och rengjorde men det hjälpte inte

finns en knapp med parasoll "vacation" brukar trycka på den då och då
den hjälper om man inte öppnar kylskåpet på flera timmar
annars hjälper den inte heller
 
P
Vacation är väl till för när man lämnar huset en längre tid
Har inga färskvaror kvar i skåpet men vill ändå ha dörren stängd utan unken luft
Temperaturen höjs då till 16 C ungefär

Vet inte hur man kan få reda på var sensorn sitter
Jag tror inte att man set den inuti tex bakom ett galler eller nått
Utan denna typ brukar sitta tättinpå köldplattan
Ev att den går att nå bakifrån man får försöka följa sladden från kretskortet
Det bör finnas en snabbkontakt någonstans på vägen
 
P
Kan oxå vara istucken i ett rör bakom kretskortet
Se bara till att den sticks i tillräckligt långt
 
electroluxaren skrev:
Vacation är väl till för när man lämnar huset en längre tid
Har inga färskvaror kvar i skåpet men vill ändå ha dörren stängd utan unken luft
Temperaturen höjs då till 16 C ungefär

Vet inte hur man kan få reda på var sensorn sitter
Jag tror inte att man set den inuti tex bakom ett galler eller nått
Utan denna typ brukar sitta tättinpå köldplattan
Ev att den går att nå bakifrån man får försöka följa sladden från kretskortet
Det bör finnas en snabbkontakt någonstans på vägen
prata lite med en Whirpool kille
enligt honom så är givarna inne i isoleringen/frigoliten så det går inte att byta dom
man får tydligen byta hela skåpet

efter som har samma model frys så får jag byta den oxå
va roooligt

kanske kan koppla timer så den stängs av 1-2tim sen sätts den på 3-4tim eller nått
 
P
Dubbelkolla detta
Givaren finns som reservdel med snabbkontakt
Vad har du för SERVICE nr ?
Timer är självklart ett allternativ
Vet dock inte hur elektroniken ställer dig till alla dessa till och frånsagt som detta kommer att innebära
 
Servicenr 850117996020
Serienr 500624003918

tackar för hjälpen
 
P
Sen kanske man kan sätta en ny censor direkt på väggen i skåpet limma dit och ett hål ut för att sen koppla på kretskortet
Men jag skulle först kolla på kretskortet och följa sladden för kanske sitter den i ett rör och går att dra ut...

Många skåp är annars precis som din kontakt säger att sensorn är inskummad och därmed inte går att byta
En del fabrikat har då reservmetoder som gör att tex avfrostningen sköts på tid istf behov, men då har dessa skåp två sensorer ditt har bara en vilken då är kombinerad
 
vet ej vad som har hänt nu men den kyler normalt men isen på väggen är kvar
har märkt att fläkten i kylskåpet går hela tiden nu
när den fungerade som den ska stängdes den av ibland när man öppnade dörren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.