2 254 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kyla utan avfuktning. Hur upplever man den högre luftfuktigheten vid vamare väder?
Hej fråga som i rubriken. I fallet är det kylbafllar som skall kya utan att någon kondensering sker. Vi vet ju att det ofta blir mycket fukt i luften under sensommaren tex i Stockholmstrakten. Vad finns det för erafrenheter av klimatupplevelsen med en sådan konstruiktion? Börjar det kännas av om RH stiger upp mot 80-90 % inne vid en temperatutr av säg 25C. //Mvh
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hej
Om du har så hög rh och den temperaturen så kommer du inte kunna nyttja dina kylbafflar utan att få kondensutfällning.
Eller du kommer vara tvungen att ha såpass hög framledningstemp på kylmediat att det inte ger någon effekt i baffeln.
Vid 25 grader och 80%rh ger det en daggpunkt på 21,3 grader kallare än det ger kondensutfällning.
I detta fall är det bättre att kyla luften i aggregatet om det är möjligt.
Klimatupplevelsen kommer vara ”fuktig och lite kvav” ”syre fattigt”. Det största problemet fastighetsägare har under varma och fuktiga månader..
Om du har så hög rh och den temperaturen så kommer du inte kunna nyttja dina kylbafflar utan att få kondensutfällning.
Eller du kommer vara tvungen att ha såpass hög framledningstemp på kylmediat att det inte ger någon effekt i baffeln.
Vid 25 grader och 80%rh ger det en daggpunkt på 21,3 grader kallare än det ger kondensutfällning.
Klimatupplevelsen kommer vara ”fuktig och lite kvav” ”syre fattigt”. Det största problemet fastighetsägare har under varma och fuktiga månader..
Redigerat:
Tack, ungefär det jag var rädd för och den lösning som kanske finns till hands.Henrik.woll skrev:
Hej
En daggpunkt på 21 grader har i princip aldrig hänt utomhus i Sverige. Jag vet inte exakta rekordet men det ligger nog däromkring.
En daggpunkt över 20 brukar de flesta uppfatta som väldigt klibbigt och obehagligt. En daggpunkt över 25 är nästan outhärdligt annat än korta stunder.
Vad jag menar är att har du de värdena inomhus så är det bästa du kan göra att vädra.
En daggpunkt över 20 brukar de flesta uppfatta som väldigt klibbigt och obehagligt. En daggpunkt över 25 är nästan outhärdligt annat än korta stunder.
Vad jag menar är att har du de värdena inomhus så är det bästa du kan göra att vädra.
Klicka här för att svara