A
Funderar på om jag kan få en kylfunktion med FTX aggregat utan att ha bergvärme, alltså som en AC

Som jag förstår det kräver ett kylbatteri bergvärme, annars behövs en kylkompressor?
 
Yes, stämmer bra att man kan installera FTX-aggregat med värme/kyl- kompressor, (utan att behöva kyla från något avancerat bergvärmesystem). Vi har ett sådant aggregat och kör kyldriften de varmaste dygnen på sommaren när nattkylfunktionen (utan kompressor drift) inte räcker till, t ex när dagstemperaturen är över 25 och natttempen ligger runt 18-20 grader utomhus. Att lyckas kyla sin fastighet på dagen hänger ihop med hur mycket fönsterarea man har mot söder, hur välisolerat huset är och att man drar ner flödet den varmaste delen av dagen.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.