Milkshaken
:) Daniel,,, naturligtvis har du rätt... Men jag menar inte Hökar på ett negativt sätt... utan just att dom är på alerten och gör uträkningar till höger och vänster... Visar sig på styva linan alltså..... Ursäkta ordvalet men hittade inget bättre.....

Milkshaken skrev:
...
Kyla skruvar är inte bra i alla lägen då dom knäcks alldeles för lätt..... Pga hårdheten i materialet... ja i materialet man ska sätta skruven i alltså.... Enkelt penkelt..:)
Jag vet inte om det är ditt sätt att uttrycka dig men... tråden handlar om vad det kan finnas för rimligt skäl att kyla skruvar innan iskruvning...

Milkshaken skrev:
Micke 184,a....
Japanerna är duktiga på det mesta.... Kalla det en förmån istället för ett straff att dom efter att ha varit på tyskarnas sida under andra världskriget, så blev dom efter nederlaget förbjudna att skaffa en egen arme´.... (Som ju alltid har kostat pengar)
Japanerna var kloka och satte sina små pengar dom hade kvar i forskning. typ elektronik, byggteknik, bilbyggarekonst mm mm.... Det tror jag är en förklaring till att dom ligger långt framme i det mesta..... Vi har således mycket att lära av dom,,,
Nja, i någon mening kan jag kanske hålla med dig; Följande wiki ger ganske gott kött på benen ang. japans "efterkrigsuppsving"
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_post-war_economic_miracle
I övrigt så är japans ekonomi i stagnation sedan 90-talets början...

Milkshaken skrev:
dom har dessutom nästan samma klimat som oss i norden, förutom vulkanutbrott och en skreva i urberget som ger dom jordbävningar ibland...
Det är en väldigt "snäll" definition av samma klimat isf. (vissa detaljer skiljer dock som att temperaturen sällan kryper under 0, de har tropiskt sommar-klimat samt att de är en ö mm :rolleyes:)

...för att deformera materialet elastiskt och plastiskt. Det elastiska bidraget blir i regel ytterst marginellt. Man behöver således inte gå vägen via molekylers morfologi och excitationstillstånd hos elektroner...
Ahhh... there you lost me... just efter "...för att..."

Milkshaken skrev:
:) Daniel,,, naturligtvis har du rätt... Men jag menar inte Hökar på ett negativt sätt... utan just att dom är på alerten och gör uträkningar till höger och vänster... Visar sig på styva linan alltså..... Ursäkta ordvalet men hittade inget bättre.....
Ok, då är jag med dig:) På tal om ordval så är "visa sig på styva linan" också negativt laddat, i det att den som visar sig på styva linan vill briljera med sina kunskaper/färdigheter etc. Och så upplever jag inte de som har visat uträkningar etc i tråden, men det är ju bara min tolkning.

vojma skrev:
Ahhh... there you lost me... just efter "...för att..."
Läs även inlägg Nr 36

Milkshaken skrev:
Förstår inte vilka uträkningar du åsyftar Milkshaken. Men det får du gärna förtydliga. Har inte sett några uträkningar i denna tråd som är över grundskolenivå i fysik. Behövs lite mer för att "visa sig på styva linan" enligt min definition i alla fall.

Jag förstår liksom Daniel_N inte heller kritiken mot denna tråd.

Gåtan om nyttan med kylda träskruvar tycker jag fortfarande är obesvarad.

Micke184 skrev:
Vet inte heller om jag tror på den förklaringen då järns värmutvidgningskoefficent, (alfa), ligger på 12*10(upphöjt i)-6 dvs om vi har en temperaturskillnad på - säg - 40 grader och en skruv som är 10 mm så får vi
(delta)L=L*delta(T)*alfa = 10*40*12*10(upphöjt i -6)

= 4,8*10(upphöjt i -3) mm i skillnad.​

Om vi gjorde dom här uträkningarna i grundskolan, så var jag nog sjuk den dan...................för det är ingenting jag minns ialla fall...:) Ta nu för all del inte detta som kritik, för det är inte så jag menar. Jag tycker tråden är roande.........​

Min magkänsla:

1. minska diametern på skruven- Nä, för lite för trämaterial och friktionen värmer genast upp skruven igen.

2. minska friktionen- nä, ser ingen vesäntlig förändring av ytstruktyr och jag ser ingen långvarig temp sänkning pga friktionen.

3. taskig ursäkt för något annat-ja, perfekt att hålla pilsnern kall.

Jan-L skrev:
Om vi gjorde dom här uträkningarna i grundskolan, så var jag nog sjuk den dan...................för det är ingenting jag minns ialla fall...:) Ta nu för all del inte detta som kritik, för det är inte så jag menar. Jag tycker tråden är roande.........
Ledsen att formlerna ser ut som sk*t :( forumets text-editor ger lixom inget vidare stöd. Kan dock försäkra att matten är väldans enkel, typ

l=A*T*L

l= skillnad i längd, alltså hur mkt längre blir det
A= utvidgningsfaktor
T=Temp.skillnad
L=Ursprunglig längd

Milkshaken
Ja ursäkta att jag frågade, påstod och allt, skulle naturligtvis bläddrat förbi denna tråd....
Godnatt...

Jan-L skrev:
Om vi gjorde dom här uträkningarna i grundskolan, så var jag nog sjuk den dan...................för det är ingenting jag minns ialla fall...:) Ta nu för all del inte detta som kritik, för det är inte så jag menar. Jag tycker tråden är roande.........
Jan-L tar inte din kommentar som kritik. :)
Däremot tog jag tidigare kommentar om hökar som går på styva linan från annan trådskrivare som kritik, som jag ville få förtydligad.

Enligt en aktuell kursplan gör man det i årskurs 8 på hösterminen idag.
Det stämmer också bra med min minnesbild även om det är över 25 år sedan jag gick i åk 8.
http://www.kil.se/Larande/Grundskol...orienterande-amnen/Fysik/Kursplan/#FY åk 8 Ht
"Förstå längdutvidgning och volymutvidgning"

hecke skrev:
Jan-L tar inte din kommentar som kritik. :)
Däremot tog jag tidigare kommentar om hökar som går på styva linan från annan trådskrivare som kritik, som jag ville få förtydligad.

Enligt en aktuell kursplan gör man det i årskurs 8 på hösterminen idag.
Det stämmer också bra med min minnesbild även om det är över 25 år sedan jag gick i åk 8.
[länk] åk 8 Ht
"Förstå längdutvidgning och volymutvidgning"

Just det, FÖRSTÅ stod det. Inget man fick räkna ut vad jag kan minnas. Sådana uträkningar kom väl först i fysik A & B på gymnasiet, om ens det då gymnasiefysik i allmänhet är mer inriktad åt elektronik, magnetism och mekanik.

Å andra sidan minns man ju inte allt man lär sig. Vad heter huvudstaden i Mauretanien? Vilken ordning kommer Hallands åar i nu igen? Vem efterträdde Magnus Ladulås som regent?

Jag tror fortfarande att snickarjapanerna kyler skruvarna för att verkstadsindustrijapanerna gör det. Men det måste ju vara lättare att ta med en kylväska med tio kalla pilsner som kylklampar om man nu absolut vill kyla skruvarna.

Jag har flytande kväve på jobbet. Om man kyler till nästan minus 200 grader borde värmeutvidgningen ge lite mer utslag. Nackdelen är ju att pilsnern fryser vid den temperaturen, oavsett alkoholhalt.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.