holmertz skrev:
Verkar bli en fråga liknande den om nattsänkning och den om oljefyllda element - en del ger sig aldrig hur fel de än har.
Det är det tråkigaste med det här forumet. Meningen i grunden torde ju vara att tillföra kunskap som andra kan ha nytta av.
Vad är problemet? Vem ger sig aldrig?

1: En kille säger att japaner kyler skruvarna, eventuellt för att de ska utvidga sig efter iskruvning.
2: Ett par fysikintresserade säger att det nog inte kan vara av det skälet, menar att det blir varmt som tusan direkt ändå.
3: En molekylärbiolog (jag) snöar in i att en del av energin skulle kunna gå åt till deformation så att det inte blir så varmt, men inser sedan att endast en liten del kan lagras i form av "molekylspänningar" och att det mesta av deformationen blir värme. (Om jag varit otydlig här: Jag ger mig, endast en liten del av energin lagras, det mesta blir värme)
4: En av de fysikintresserade föreslår att en tillräckligt lång skruv kanske kan ge en spänning i längsled, även om den är liten.
5: Någon har märkt att torra foder nyper fast när man stoppar dem i motorer om de hinner bli varma, och någon annan att utdvidgningskonceptet funkar på stumma metall-metallkontakter.

Och så lite däremellan. Men jag ser inte vem som inte ger sig, och det är väl ingen som är grinig såvitt jag kunnat se?

Danne78 skrev:
Vad är problemet? Vem ger sig aldrig?

1: En kille säger att japaner kyler skruvarna, eventuellt för att de ska utvidga sig efter iskruvning.
2: Ett par fysikintresserade säger att det nog inte kan vara av det skälet, menar att det blir varmt som tusan direkt ändå.
3: En molekylärbiolog (jag) snöar in i att en del av energin skulle kunna gå åt till deformation så att det inte blir så varmt, men inser sedan att endast en liten del kan lagras i form av "molekylspänningar" och att det mesta av deformationen blir värme. (Om jag varit otydlig här: Jag ger mig, endast en liten del av energin lagras, det mesta blir värme)
4: En av de fysikintresserade föreslår att en tillräckligt lång skruv kanske kan ge en spänning i längsled, även om den är liten.
5: Någon har märkt att torra foder nyper fast när man stoppar dem i motorer om de hinner bli varma, och någon annan att utdvidgningskonceptet funkar på stumma metall-metallkontakter.

Och så lite däremellan. Men jag ser inte vem som inte ger sig, och det är väl ingen som är grinig såvitt jag kunnat se?
Håller helt med dig Danne. Jag tycker att detta är ett typexempel på en utmärkt diskussion. Olika argument förekommer, de är underbyggda och det är dessutom en trevlig diskussion med en mycket trevlig ton.

I ämnet - jag har ingen aning, och eftersom jag inte är någon vidare fysiker så vilja jag gärna angripa de frysta skruvarna från en annan synvinkel - det är inte så att de japanska byggjobbarna smugglar öl i kyllådan? Och att kalla skruvar bara är ett svepskäl?

Eller kan det helt enkelt bara vara en tradition som grundar sig i att man vill verka professionell eller något motsvarande som snickare? För alla vet ju att metall mot metall kan krymppassas (tex kugghjul på en axel) genom att man kyler den ena biten och värmer den andra. Och om man då är snickaren som till och med gör sig besväret att kyla vanliga träskruvar - ja då är det ett tecken på att man verkligen är en seriös och skicklig yrkesman som inte lämnar något åt slumpen? Helt löst spånande här.

Och några (bla jag) små ler åt debatten och skiter fullständigt om det är sant eller inte och läser nästa tråd och kommer att skruva vidare som ingenting har hänt.

Jag läste ett tips nån gång att om man vill att skruvarna ska sitta extra fast i trä så kan man doppa dom i lite färg/lim innan man drar i dom..........jag har ingen aning om hur mycket av färgen som verkligen "hänger med" ner till botten av skruvhålet, men instinktivt tror jag mer på den idén än att släpa runt på en frysbox under arbetet.

Sen kan jag villigt erkänna att jag inte fattar ett skit av inlägg nr 18 som mattiasp skrev, men det var väl inte meningen heller.........:)
btw............biokompositmaterial...........är väl det där som vi vanliga kallar trä på jobbet va?............
Rolig läsning är det i alla fall..........:)
Janne, (före detta bonddräng, numera grävmaskinist/snickare och alltiallo)

Jag håller med tycker inte det var något fel på denna tråd.
Dessutom tycker jag som flera av skrivarna ovan att flera tillförde kunskap från olika aspekter.

Jag skrev faktiskt "doktorera i biokompositmaterials deformationsmekanismer" Jag gissar att en doktorand skulle kalla det något i den stilen. Det låter mer akademiskt då. Naturligtvis menar jag det som normala människor kallar trä. Mitt syfte var inte att slänga mig med obegripligheter för att verka kunnig, utan att göra mig lustig över den lätt akademiska tonen i diskussionen kring frysta skruvar.

Jag tror att vi får backa ett par steg...

tallmilan: Vilken är din källa till ditt påstående? har du "bara" hört om det eller finns det någon som du kan fråga?

I övrigt så gissar jag att skälet till denna kylslagna(?) idé är att förhindra en alltför hög uppvärmning...

Japsen kanske skruvat bilar, aktersnurror och hojjar mycket (metall-metallkontakt), och sen sa en toyotakille till en snickare "ha skruvarna i frysen så blir det sugpassning", och så spred det sig?

Jag tänker i alla fall testa någon gång.

jag funderar faktiskt seriöst på att testa direkt, ska bara hitta lämplig skruv att frysa in. Tänkte mig att mäta momentet när man lossar skruven borde tala om vilken som sitter bäst..

ps. tror dock båda skruvarna sitter lika, och gissar på att det är för att jappsen vill verka seriös och använder därför dylika hi-tech metoder :p ds.

reik skrev:
jag funderar faktiskt seriöst på att testa direkt, ska bara hitta lämplig skruv att frysa in. Tänkte mig att mäta momentet när man lossar skruven borde tala om vilken som sitter bäst..

ps. tror dock båda skruvarna sitter lika, och gissar på att det är för att jappsen vill verka seriös och använder därför dylika hi-tech metoder :p ds.

Vad ska du skruva i för material för att få ett så rättvist resultat som möjligt?
Prova iaf med ett par hundra skruv så att du får så bra test resultat som möjligt.

Micke184 skrev:
Jag tror att vi får backa ett par steg...

tallmilan: Vilken är din källa till ditt påstående? har du "bara" hört om det eller finns det någon som du kan fråga?

I övrigt så gissar jag att skälet till denna kylslagna(?) idé är att förhindra en alltför hög uppvärmning...
Det var hantverkarna som bygger grannkåken till kontoret, de hade ett kylskåp med sig och tog ut franskorna. Naturligtvis så var vi tvungna att gå fram och fråga. Otroligt trevliga hantverkare i Japan, ber om ursäkt för att de väsnas, flyttar på sig om de står ivägen ... men fort går det då minsann inte ..

raveper skrev:
Vad ska du skruva i för material för att få ett så rättvist resultat som möjligt?
Prova iaf med ett par hundra skruv så att du får så bra test resultat som möjligt.

Tanken var ju att använda just fransk skruv, trodde jag hade en stor j-lä låda med sådana i garaget. Men den verkar ha fått fötter eftersom den hittar jag inte :(
Visst kommer resultatet bli olika beroende på var i trät jag drar i dom, så du har nog rätt i att jag måste dra väldigt många. Jag hade tänkt mig ett tiotal, men det blir ju självklart för lite... :o
Får skjuta upp mitt ovetenskapliga test lite, eftersom nu väntar jobbet..

Annars kan du skicka in och göra ett test på SP. Då kommer du troligen få rätt bra resultat men det kostar ju en slant.

Testade faktiskt nu och kylde ner en fransk 10x180 till -45 och drog i en spånkloss med 6mm förborrning och föga förvånande gick den av halvvägs ner.
En rumstempererad gick ner fint.
För skojs skull värmde jag en till ca 200 och den gick i fint med i ett rökmoln men tvivlar på att det blev ngn draghållfasthet kvar?

Tossegubbe skrev:
För skojs skull värmde jag en till ca 200 och den gick i fint med i ett rökmoln men tvivlar på att det blev ngn draghållfasthet kvar?
Antar att du syftar på de sönderbrända gängorna i trät?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.