P
nä det behövs inte bara lite vanligt svenskt bonnförnuft

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nä det behövs inte bara lite vanligt svenskt bonnförnuft
Du har varit väldigt hjälpsam,

Fortsättning på denna tråd: för några timmar sen så öppnade jag upp bak och såg att det var väldigt dammigt så jag dammsög av hela baksidan och kände att kompressorn jobbade osv, så satte jag in den i kontakten igen och kom nu hem till att hela kylskåpet är nerkylt och står just nu på 3grader.

Så min fråga är om ni tror att dammet kan ha varit boven eller om den troligtvis kommer ge sig snart igen? För varit och handlat för flera tusen nu och står i valet och kvalet om man ska öppna upp nya kylen eller lämna tillbaka den...

mvh

Dammet gjorde att den inte kunde kyla någonting? Och skapade vattenfallsljud? Det låter himla märkligt men fick du ordning på det så.

torbeno torbeno skrev:
Dammet gjorde att den inte kunde kyla någonting? Och skapade vattenfallsljud? Det låter himla märkligt men fick du ordning på det så.
Ja.. jag fattar ingenting, helt jävla paff vart jag när jag öppnade upp kylen och såg att det fungerade??

B Berrabus123 skrev:
Ja.. jag fattar ingenting, helt jävla paff vart jag när jag öppnade upp kylen och såg att det fungerade??
Vågar man chansa och lämna tillbax nya kylen man varit och inhandlat... Fan vad jobbigt det blev nu.

Hur länge har du öppet köp?
Jag skulle nog vänta en vecka iaf

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
P
precis som torbeno skriver att vattenfallsljudet inte hör ihop med dammet
man bör ju dammsuga dessa minst en gång per år.
Jag var på en Bosch SbS för nått år sedan och den var väldigt skitig där bak.
så jag tog kompressorn och blåste rent och kylan kom tillbaks
men den gick inte många dagar innan den la av igen.
risken med att kondensorn blir täppt är ju att kompressorn blir för varm och oljan koxar vilket sätter sig på ventilerna.
då kan inte kompressorn hålla rätt tryck vilket gör att tempen stiger.
detta var väldigt vanligt på de första electrolux SbS erna men då var det fläkten som la av, men resultatet detsamma.
den ger kyla så länge kompressorn är kall sen avtar det igen.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
precis som torbeno skriver att vattenfallsljudet inte hör ihop med dammet
man bör ju dammsuga dessa minst en gång per år.
Jag var på en Bosch SbS för nått år sedan och den var väldigt skitig där bak.
så jag tog kompressorn och blåste rent och kylan kom tillbaks
men den gick inte många dagar innan den la av igen.
risken med att kondensorn blir täppt är ju att kompressorn blir för varm och oljan koxar vilket sätter sig på ventilerna.
då kan inte kompressorn hålla rätt tryck vilket gör att tempen stiger.
detta var väldigt vanligt på de första electrolux SbS erna men då var det fläkten som la av, men resultatet detsamma.
den ger kyla så länge kompressorn är kall sen avtar det igen.
Då kan man egentligen säga att det är kompressorn det är fel på i detta fallet om jag har förstått det du skrivit korrekt? :)

P
den har nog tagit stryk i alla fall

electroluxaren skrev:
den har nog tagit stryk i alla fall
Men ärligt talat så var det inte så jävla farligt med damm, de va ju självklart en del då jag inte dammat av den på 2år men tycker det är sjukt märkligt beteende då den har stått på i iaf 8-9h nu och kompressorn känns inte alls för varm heller. Känns som att den håller en bra temp...

P
men vad händer när du lastar fullt med mat?

electroluxaren skrev:
men vad händer när du lastar fullt med mat?
Den har stått fullt med mat i snart 4h och den håller bra temperatur som innan. Känner kylskåpet av om man har något i eller varför skulle det vara någon skillnad?

P
den får det jobbigare att kyla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.