Hej! Min Samsung kyl som är 5år gammal har slutat kyla, när jag ställer in den på t.ex 3grader då hör man ett ljud i bakgrunden som låter som rinnande vatten, men den kylar ändå ingenting. Testat powercool och allt möjligt men inget händer och det slutar alltid med att den inställda kylnivån bara står och blinkar displayen.

Nu är det såhär att innan jag köper en ny så vill jag gärna ge mig på att försöka laga den vi har så alla tips är jag väldigt tacksam över!

Mvh

P
samsung kylar har en viss förkärlek till att läcka ut gas. vilket du troligen råkat ut för.

• Gilla
Mattias. Lia.
  • Laddar…
Låter som köldmedelsbrist.

• Gilla
gusvo085
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
samsung kylar har en viss förkärlek till att läcka ut gas. vilket du troligen råkat ut för.
Det låter inte så bra va? Är det farligt?

P
nä men dyrt

torbeno torbeno skrev:
Låter som köldmedelsbrist.
Går det att fylla på med köldmedel?:)

electroluxaren skrev:
nä men dyrt
Okej, lika bra köpa ny isåfall eller? :/

Kan tillägga att senaste 3-4 månaderna så har det varit lite svårt att stänga kylskåpet då vi ibland märkt att den vill öppna sig lite. Kan det vara så att kylen har fått jobba så in i bomben för att hålla temperaturen innan och därför gett sig på något vis eller kanske att all köldmedel kanske tagit slut som någon här ovan påstod? Mvh

P
du måste nog ta dit en kyltekniker för att se möjligheterna

electroluxaren skrev:
du måste nog ta dit en kyltekniker för att se möjligheterna
Måste jag verkligen ta dit en tekniker? Är elektriker själv till yrket och tycker det hade varit kul att försöka reparera själv av rent intresse så man lär sig något nytt :)

P
det funkar att slänga ut det oxå.

P
B Berrabus123 skrev:
Kan tillägga att senaste 3-4 månaderna så har det varit lite svårt att stänga kylskåpet då vi ibland märkt att den vill öppna sig lite. Kan det vara så att kylen har fått jobba så in i bomben för att hålla temperaturen innan och därför gett sig på något vis eller kanske att all köldmedel kanske tagit slut som någon här ovan påstod? Mvh
du kan ju ha gångjärnsproblem oxå eller dörr packning

P
B Berrabus123 skrev:
Går det att fylla på med köldmedel?:)
ja efter då tätat läckan.

P
B Berrabus123 skrev:
Måste jag verkligen ta dit en tekniker? Är elektriker själv till yrket och tycker det hade varit kul att försöka reparera själv av rent intresse så man lär sig något nytt :)
du får skaffa dig en sniffer (elektronisk läcksökare) för brandfarliga gaser för att leta efter läckan
du får skaffa dig en punkteringstång för att koppla in dig på systemet utan att ändra trycket
du får skaffa dig ett manometerställ så du kan se funktionen, tömma resp. fylla nytt köldmedium
du får skaffa dig en vakumpump för att tömma helt.
du får skaffa dig en våg med 1g noggrannhet som klarar minst ett kilo
du får skaffa dig en fyllnadsstation som du kan ansluta gasflaskan till
du får skaffa en flaska gas
du får skaffa en serviceventil som du hårdlöder på kompressorn eller lockringar med verktyg och lockprep.

jag kan glömt något
men sätt igång och lycka till

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du får skaffa dig en sniffer (elektronisk läcksökare) för brandfarliga gaser för att leta efter läckan
du får skaffa dig en punkteringstång för att koppla in dig på systemet utan att ändra trycket
du får skaffa dig ett manometerställ så du kan se funktionen, tömma resp. fylla nytt köldmedium
du får skaffa dig en vakumpump för att tömma helt.
du får skaffa dig en våg med 1g noggrannhet som klarar minst ett kilo
du får skaffa dig en fyllnadsstation som du kan ansluta gasflaskan till
du får skaffa en flaska gas
du får skaffa en serviceventil som du hårdlöder på kompressorn eller lockringar med verktyg och lockprep.

jag kan glömt något
men sätt igång och lycka till
Tror du glömde att man behöver ett examensbevis från Chalmers inom kylteknik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.