I
Vi har köpt ny kyl och frys som vi skall ställa på samma ställe som de tidigare alltid sått.
Frysen skall stå med sidan intill skorstenen.
När vi tog ut de gamla kände jag att skorstenen var varm. (vi eldar med ved dagligen)
Aldrig tänkt på detta tidigare, men har nu börjat undra om detta är brandfarligt på något sätt. Det finns ett litet mellanrum
på 4 cm mellan frys o skorsten. Är det någon mer som har det så här? Eller var göra?
 
Unikt namn
Skorstenen bör vara utformad så att det inte är brandfarligt att ställa saker bredvid.

Man kan väl dock tänka sig om skorstenen värmer upp frysen att den behöver jobba lite hårdare (dra mer ström) för att hålla rätt temperatur på insidan.
 
  • Gilla
Inse och 1 till
  • Laddar…
I
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skorstenen bör vara utformad så att det inte är brandfarligt att ställa saker bredvid.

Man kan väl dock tänka sig om skorstenen värmer upp frysen att den behöver jobba lite hårdare (dra mer ström) för att hålla rätt temperatur på insidan.
Lite mer ström får vi tugga i oss. Är mest orolig för att frysen inte skulle tåla värmen och den då kan börja brinna av någon anledning. Skorstenen är säkert bra utformad, men kan bli ganska varm.
 
Jag tror inte det är någon fara. Borde inte bli varmare än om solen skiner in på frysen en varm sommardag?
 
  • Gilla
Inse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.