43 491 läst · 10 svar
43k läst
10 svar
Kyl och frys i minusgrader?
River just nu ut hela köket och behöver ställa undan kyl och frys någon vecka, men ändå ha dem igång och hyfsat lättåtkomliga. Och det hade varit perfekt att ställa dem under altantaket precis utanför köksdörren.
Men...
Eftersom vintern envisas t o m härnere i Skåne, kan kyl/frys ta skada av att stå ute i minusgrader? Frysen borde inte vara några problem, i alla fall så länge det är varmare än -18°C ute. Men hur är det med kylen? Den kommer ju att agera "värmeskåp" (jämfört med omgivningstemperaturen). Funkar värmeväxlingen på "fel håll"?
Men...
Eftersom vintern envisas t o m härnere i Skåne, kan kyl/frys ta skada av att stå ute i minusgrader? Frysen borde inte vara några problem, i alla fall så länge det är varmare än -18°C ute. Men hur är det med kylen? Den kommer ju att agera "värmeskåp" (jämfört med omgivningstemperaturen). Funkar värmeväxlingen på "fel håll"?
Hade för några år sedan en äldre frys från 70-talet stående året runt ute i logen. Fungerade under alla årstider. Kyl har jag ingen erfarenhet av - men köldmedlet skall av kompressorn värmas och sedan expandera/förångas. Kan det vara något problem med det om det är någon minusgrad utanför kylskåpet? Känns inte så, men man vet ju aldrig förrän man provat...
Jag tänkte att så länge det kan avges värme utanför skåpet och kyla på insidan (d v s normalfallet) så borde det inte vara några problem. Då jobbar kompressorn/kondensorn på "rätt håll". För frysen borde det alltså inte vara några problem, såvida det inte blir kallare än -18°C då alltså.
För kylen blir det ju istället omvänt och då borde kylen egentligen värma, jämfört med omgivningstemperaturen. Men så lär den ju inte vara konstruerad... I gengäld bör inte termostaten säga till kompressorn att dra igång om det redan är tillräckligt kallt, så det värsta som kan hända är kanske att smör och mjölk fryser.
Jag tror jag chansar. Om inte annat kan jag ju berätta hur det gick!
Nu ska inte grejorna in igen (det blir ny kyl/frys) så det spelar kanske inte så stor roll, men det hade ju inte varit fel att få ut någon hundralapp för dem på Blocket.
För kylen blir det ju istället omvänt och då borde kylen egentligen värma, jämfört med omgivningstemperaturen. Men så lär den ju inte vara konstruerad... I gengäld bör inte termostaten säga till kompressorn att dra igång om det redan är tillräckligt kallt, så det värsta som kan hända är kanske att smör och mjölk fryser.
Jag tror jag chansar. Om inte annat kan jag ju berätta hur det gick!
Nu ska inte grejorna in igen (det blir ny kyl/frys) så det spelar kanske inte så stor roll, men det hade ju inte varit fel att få ut någon hundralapp för dem på Blocket.