Byggahus.se
River just nu ut hela köket och behöver ställa undan kyl och frys någon vecka, men ändå ha dem igång och hyfsat lättåtkomliga. Och det hade varit perfekt att ställa dem under altantaket precis utanför köksdörren.

Men...
Eftersom vintern envisas t o m härnere i Skåne, kan kyl/frys ta skada av att stå ute i minusgrader? Frysen borde inte vara några problem, i alla fall så länge det är varmare än -18°C ute. Men hur är det med kylen? Den kommer ju att agera "värmeskåp" (jämfört med omgivningstemperaturen). Funkar värmeväxlingen på "fel håll"?

Vad jag har hört trivs ingen av dem något vidare i minusgrader

Microkatten
Hade för några år sedan en äldre frys från 70-talet stående året runt ute i logen. Fungerade under alla årstider. Kyl har jag ingen erfarenhet av - men köldmedlet skall av kompressorn värmas och sedan expandera/förångas. Kan det vara något problem med det om det är någon minusgrad utanför kylskåpet? Känns inte så, men man vet ju aldrig förrän man provat...

• Gilla
toneri80
  • Laddar…
Morsans frys har stått ute i kylan sedan 1965 :)
Den går klockrent än.

• Gilla
Lovishelen
  • Laddar…
Kyl och frys av senare snitt funkar inte när det är för kallt. Å^andra sidan är det ju kallt oavsett då. Kyl behöver oftast varmare än 10 plusgrader för att hålla kylan, frysen ca 5 plusgrader.

Jag tänkte att så länge det kan avges värme utanför skåpet och kyla på insidan (d v s normalfallet) så borde det inte vara några problem. Då jobbar kompressorn/kondensorn på "rätt håll". För frysen borde det alltså inte vara några problem, såvida det inte blir kallare än -18°C då alltså.

För kylen blir det ju istället omvänt och då borde kylen egentligen värma, jämfört med omgivningstemperaturen. Men så lär den ju inte vara konstruerad... I gengäld bör inte termostaten säga till kompressorn att dra igång om det redan är tillräckligt kallt, så det värsta som kan hända är kanske att smör och mjölk fryser.

Jag tror jag chansar. Om inte annat kan jag ju berätta hur det gick!

Nu ska inte grejorna in igen (det blir ny kyl/frys) så det spelar kanske inte så stor roll, men det hade ju inte varit fel att få ut någon hundralapp för dem på Blocket.

Vi har också tänkt som du, haft gamla kylen/frysen i "kyla" under renoveringsperioden. Frysdelen klarade inte att hålla kallt utan vi fick baxa in den i vardagsrummet, vilket vi hade hoppats på att slippa.

Köpte nyligen en ny frysbox som jag blev tvungen att ställa "halvute" pga ombyggnation. Det har väl varit ner mot fem minusgrader, men frysen håller än (har stått hela vintern). Manualen säger att den behöver minst 10 plusgrader...

Håller gör den, frågan är snarare om den orkat hålla -18 inne i boxen när det varit under fem grader varmt runt den.

Lägg en presenning över den. Den kan värma upp sig själv

Jodå, den har hållt kylan. Har lagt in en termometer med min- max-funktion.
Har satt lite isolering och frigolit runt den, men jag tror inte det påverkar något.
Presenning skulle nog vara bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.