Byggahus.se
Hej håller på att planerar mitt kök. Nu föll det så att kyl,frys kombiskåp med ugn/micro & spisen hamnar på rad längs en vägg...Blir det problem? läcker det värme mot kyl å frys eller är det bara eltekniskt inkorrekt? :O

Tillverkarna brukar rekommendera att man inte sätter något värmealstrande t ex diskmaskin eller ugn intill kyl/frys. Värmen får kylen/frysen att dra litet mer energi och kan korta dess livslängd genom att den får jobba mer.

Men jag tror inte att effekten är jättestor, annars skulle man väl inte ställa kyl och frys intill varandra - de värmer ju också upp sin omgivning. Visserligen blir en frys inte lika varm på utsidan som en ugn men den står och värmer hela tiden...

Om du menar att spisen (en häll kanske eftersom du nämner ugn i högskåp?) skulle hamna direkt intill skåpet med ugn och micro, så är det något som i alla fall jag inte skulle göra. Det är bra att ha avställningsyta på båda sidor om hällen.

Förstår inte vad du menar med "eltekniskt inkorrekt"...finns det bara tillräckligt med matning framdraget åt alltihop spelar det väl ingen roll hur tätt de står...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.