Hej!

Jag har en Lagan kyl/frys från Ikea från 2019 i sommarstugan. När jag satte igång den i helgen efter vinteravstängningen så gick tempen i frysen snabbt ner till -25°. Men...sedan stegade den sig sakta upp till -2° på ca 6 timmar. Kylen har ok temp.

Garantin gick såklart ut 2021 och jag funderar på om det är lönt att försöka laga den. Kan det vara termostaten?
5 mil till reparatör och skåpet kostade < 4000 kr

P
N Nale skrev:
Hej!

Jag har en Lagan kyl/frys från Ikea från 2019 i sommarstugan. När jag satte igång den i helgen efter vinteravstängningen så gick tempen i frysen snabbt ner till -25°. Men...sedan stegade den sig sakta upp till -2° på ca 6 timmar. Kylen har ok temp.

Garantin gick såklart ut 2021 och jag funderar på om det är lönt att försöka laga den. Kan det vara termostaten?
5 mil till reparatör och skåpet kostade < 4000 kr
Du kanske har den i för kallt utrymme?

electroluxaren skrev:
Du kanske har den i för kallt utrymme?
Nej den står i vanlig innetemp. Har värmen avstängd på vintern men då är också kyl/frysen avstängd

Skulle det ha betydelse om den stod i tex +12°? Borde det inte bli ännu kallare i frysen då?

P
N Nale skrev:
Skulle det ha betydelse om den stod i tex +12°? Borde det inte bli ännu kallare i frysen då?
Det är ju kylen som styr
Behöver inte den kyla så kommer frysen gå upp i temp

electroluxaren skrev:
Det är ju kylen som styr
Behöver inte den kyla så kommer frysen gå upp i temp
I kylen har jag +2 just nu.

N Nale skrev:
I kylen har jag +2 just nu.
Och enl typbeteckningen så ska den stå i ett utrymme mellan +10 och +38.

Denna du har ? Isf har du ju 5 års garanti. Anmäl till Ikea

• Fristående vit LAGAN kyl- och frysskåp med 5 års garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vonelffors Vonelffors skrev:
Denna du har ? Isf har du ju 5 års garanti. Anmäl till Ikea
Ja den är den men det står i medföljande papper att de har 5 års garanti på sina kyl o frys UTOM på modellerna som heter Lagan. Tror det är ändrat på de nyare modellerna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.