Byggahus.se
BirgitS
Tingis Tingis skrev:
Likafullt viktigt att belysa.
Javisst, men det innebär ju att det inte räcker med att skriva från vilken tillverkare ens skåp kommer från utan att det måste till modellnummer om TS ska ha någon nytta av infon.

idag med dagens skåp är det väldigt viktigt att läsa instalationsmanualen innan man ger sig på olika uppställningar
det finn flera modeller som inte får ha något alls bredvid sig.
en del stör varandra och kan inte hålla tempen i den ena
en del riskerar kondens mellan uppställda produkter osv..

annars är det helt rätt att ha två kyl/frysar bredvid varandra inte minst pga redundans.
när den ena går sönder så har man en som fortfarande fungerar och man kan tillfälligt stuva undan mat i
samt att det är ju kylen man använder mest då skall den vara helt i rätt arbetshöjd
glass och fryst bröd kan man förvara i frysen nere vid golvet

• Gilla
Ruttenrot och 2 till
  • Laddar…
D demond19 skrev:
Jag skulle vilja ha kombon kyl/frys men två st bredvid varandra. Dvs 2 kylar o 2 frysar. Men på ett ställe där vi tittade på detta sa de att det inte är bra att ha två sådana bredvid varandra då värmelementen de har gör att det blir kondens emellan... ? Någon som känner till om det stämmer? Ni som har två kyl/frys kombo bredvid varandra - hur funkar det?
Enklast är ju att fråga där du köper dem
De vet hju vad som gäller för resp tillverkare.
Be om en underskrift på att det är ok från säljaren, så blir det inget snack om ord mot ord om det skulle hända nåt.
O viktigt att ha läckagebrickor under dem..

Tack för alla svar! :)
Ska försöka hitta kyl/frys som går natt ha bredvid varandra. Tycker
det verkar praktiskt med kyl i arbetshöjd samt att kunna dela upp
kylvarorna. Dessutom bra när man har stora barn som kan stå 5 min
med kylskåpsdörren öppen medan de funderar på om/vad de ska äta! ;-)

Tyvärr har vi en befintlig höjd på 175 cm, vilket inte är så jättevanligt...
Så ska leta efter rätt höjd o rätt modell till överkomligt pris! :)

D demond19 skrev:
Tack för alla svar! :)
Ska försöka hitta kyl/frys som går natt ha bredvid varandra. Tycker
det verkar praktiskt med kyl i arbetshöjd samt att kunna dela upp
kylvarorna. Dessutom bra när man har stora barn som kan stå 5 min
med kylskåpsdörren öppen medan de funderar på om/vad de ska äta! ;-)

Tyvärr har vi en befintlig höjd på 175 cm, vilket inte är så jättevanligt...
Så ska leta efter rätt höjd o rätt modell till överkomligt pris! :)

Jag hade också 175cm höjd på de förra, men byggde om lite eftersom det verkade som elektrolux var de som har den höjden. Jag ville inte köpa samma märke igen som hade vart problem för oss så länge. Jag hade husqvarna men det är ju egentligen elektrolux.

Bumpar denna tråden

Dags för oss att köpa ny kyl frys (husqvarna från 2007 som börjar ge sig) och vi tittar på just två stycken kombinerade kyl och frys.

Och innan nån kommenterar ”varför ska du ha det för, låter konstigt” så är det en smaksak.
Visst tappar man volym i frysen men fördelarna är att all kylförvaring hamnar upptill och det är kylen man öppnar 9ggr/10
Dessutom mer förvaring i kylen, ger drygt 500L-540L beroende på modell istället för normalkylens 340L-380L

Men efter att ha kikat runt en hel del i butiker, på nätet och även varit i kontakt med supporten från Samsung, LG och Bosch så verkar just kombiskåpen vara en dålig idé som inte rekommenderas pga olika orsaker.
Framfört stark kritik till supporten att informationen om detta är obefintlig och att till och med vissa ”experter” rekommenderar just den lösningen som en smart idé...
Vill veta ifall någon har två kombiskåp och löst det på något sätt eller som haft komplikationer?

En del säger att det kan bli kondens mellan skåpen, troligtvis pga värmeelementens placering
En del säger att skåpen får svårt att hålla temp och komponenterna får arbeta hårdare som leder till mer slitage och även högre buller.

Skåpen kommer stå i en standardöppning på dryga 120cm.
Min tanke är att sätta en 20mm skiva mellan skåpen för att inte värmeelementen ska stå direkt mot varann och att ha god ventilation upptill (enda stället vi har plats för god vent)

Era tankar?

Har man plats så är detta med två kyl/frysar bredvid varandra helt optimalt
du lär ju inte få plats med en 20mm skiva i en glugg på 120cm
kondens mellan skåpen är inte troligt då en av sidorna normalt värms upp av hetgasen dock inte säkert med samsung eller LG då en del av dessa har fläktkylning.
nackdelen är att du inte kan stänga av en kyldel eller en frysdel
men fördelen är att när ena skåpet går sönder vilket garanterat kommer att hända så har du i allafall kvar en fungerande (förhoppningsvis)

• Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Har man plats så är detta med två kyl/frysar bredvid varandra helt optimalt
du lär ju inte få plats med en 20mm skiva i en glugg på 120cm
tack för svar
som jag skrev, drygt 120cm :)
Har 4cm glipa till vänster om kyl med täcklist in mot 90 gradersvägg
Det kyl/frys vi tittat på har inge utstickande handtag så det borde gå att flytta närmre väggen

vet du om dagens kombiskåp enbart har ventilation baktill eller även nedtill på sidorna?

och om problemet är att kyl/frys-kombi har värmeelement på båda sidor skåpet, därav problem att ställa dom mot varann
Detta visste ingen support jag pratat med
Känns som dom själva inte har koll på deras egna produkter...

med tanke på dagens små kompressorer är det nästan omöjligt att ha kondensorslingor på båda sidorna
olika tillverkare gör olika lösningar och en del kräver mycket stort avstånd i sida

men alla är olika

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.