Förbrukningen beror även på vald temperatur samt temperaturen på ingående vatten.
Har du valt 40 C tvätt och vattnet är 5 grader så går det åt åtskilligt mer energi än om vattnet är 15 grader.
Jag skulle vilja säga att dina mätresultat verkar rimliga. Automatsäkringar är som sagt inte lika tröga som de gamla porslinspropparna.
Har du valt 40 C tvätt och vattnet är 5 grader så går det åt åtskilligt mer energi än om vattnet är 15 grader.
Jag skulle vilja säga att dina mätresultat verkar rimliga. Automatsäkringar är som sagt inte lika tröga som de gamla porslinspropparna.
Ser inget konstigt i mätresultatet, värmeelementet är på drygt 2 kW och tillsammans med motorn så blir det 10-11 A, maskinen är konstruerad för att kunna köras på en 10 A säkring men då måste den vara ensam.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Den kan mycket väl dela säkring med något som är avstängt just då den ska värma, kanske lite opraktiskt men det går.
Protte
Protte
är ledningen utanpåliggande hela vägen från centralen så kan du säkra upp till 13A
(13A säkring passar i 10A passdel)
men har du dold ledning så måste det ju kollas hur den är förlagd för att se om det finns marginal för den extra värmen.
ligger den ingjuten i betongvägg är det OK, ligger den i isolering så är det "nja"
lite offtopic så kan jag meddela att jag körde en 15kW byggfläkt på en C16 dvärgbrytare, det gick i 2,5 timme.
satte den sedan i ett uttag säkrat med gängsäkring, då gick det i lite över 3 timmar.
propphuvarna var brännheta!
(13A säkring passar i 10A passdel)
men har du dold ledning så måste det ju kollas hur den är förlagd för att se om det finns marginal för den extra värmen.
ligger den ingjuten i betongvägg är det OK, ligger den i isolering så är det "nja"
lite offtopic så kan jag meddela att jag körde en 15kW byggfläkt på en C16 dvärgbrytare, det gick i 2,5 timme.
satte den sedan i ett uttag säkrat med gängsäkring, då gick det i lite över 3 timmar.
propphuvarna var brännheta!
Teoretiskt sett, men de flesta hushåll saknar den disciplin som krävs för att det ska fungera. Hur ofta kommer man att kolla att diskmaskinen inte är i uppvärmningsfasen innan man startar torktumlaren/kaffekokaren/diskmaskinen/dammsugaren/radiatorn/motorvärmaren eller vad det nu är den ska dela säkring med?prototypen skrev:
Finns det dessutom inte regleringar av detta? Enligt min elektriker så SKULLE det vara separata säkringar för tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin plus några andra maskiner.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Okej, tumregel kanske var fel ord att använda, men jag menar att om det knipper så kan man se det som (i princip) alltid möjligt att säkra upp till 13 A om man det är en utanpåliggande installation?
Att man under vissa omständigheter kan säkra 1,5mm2 med 13 A är ingen nyhet. Den möjligheten har man haft i minst 50 år. Orsaken till att man inte gör så är att man är inne på marginalen och varje fall måste beräknas utifrån sina egna förutsättningar.
Allt naturligtvis om man vill följa dom förhatliga reglerna, vill man inte det kan man ju även säkra 1,5mm2 med 25 A eller mera
Allt naturligtvis om man vill följa dom förhatliga reglerna, vill man inte det kan man ju även säkra 1,5mm2 med 25 A eller mera
Tumregler på detta är inte bra, då man måste räkna på utlösningsvillkoret också och detta kräver att man har tillgång till värdet på förimpedansen i centralen, som man kan mäta fram med ett speciellt instrument eller räkna ut med hjälp av ett värde man kan fråga sin nätleverantör om.
Man får ju faktiskt säkra en 1,5mm2 kabel med 20A.... Vid gynsamma förhållande och om man har ett överlastskydd vid strömförbrukaren 
Är ny på forumet. Men är här någon som vet om något annat forum som riktar sig till yrkesfolk? Har kikat på voltimum men det kostar väl en massa för att få tillgång till deras?
Vet att detta in var rätt tråd för denna frågan....
Är ny på forumet. Men är här någon som vet om något annat forum som riktar sig till yrkesfolk? Har kikat på voltimum men det kostar väl en massa för att få tillgång till deras?
Vet att detta in var rätt tråd för denna frågan....
nån tumregel vill jag inte påstå att det är, men i normalfallet dvs inte alltför klen matning till centralen och vid gynnsam förläggning av kabeln inom rimlig längd så brukar 13A kunna tillåtas.
utanpåliggande är att betrakta som gynnsam förläggning om kaneln inte går genom varma rum som t.ex. pannrum, eller ligger anhopad med andra kablar.
utanpåliggande är att betrakta som gynnsam förläggning om kaneln inte går genom varma rum som t.ex. pannrum, eller ligger anhopad med andra kablar.
Så det blir en massa om, och eftersom dom flesta läser inläggen och tolkningarna av reglerna som f....n läser bibeln tror jag att man ska vara lite restaktiv med råd att säkra 1,5 mm2 med 13 A. Man vill ju så gärna att allt ska vara enkelt och billigt, men så är det tyvärr inte.