BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Tyckte du gjorde ett riktigt bra jobb därharry73 skrev:
Eftersom kvinnor är mer sjukskrivna än män så är väl det snarare ett tecken på att det är kvinnor som har de sämsta och farligaste jobben.L Lolight skrev:Det finns två saker här. Dels funderingar kring toppjobb, vad det är. Och hur stor del av arbetsmarknaden det är.
Det kan säkert stämma att det är färre kvinnor i toppen. Det är även färre kvinnor i botten. De sämsta och farligaste jobben har män. Gruva, kloak, stenläggare. Hur många kvinnor. Kvinnor hittar du i stort antal i mitten. Tjänster som sjukvård, städning, försäljning, konsult, marknad.
Om man ska tvinga in kvinnor i toppen, ska man även göra det med bottenjobben? Jag, tror helt enkelt att allt blir enklare om man inte försöker styra arbetsmarknaden med liknande lagar, för det leder bara till orättvisor, som ändå finns. Men de riskerar faktiskt att bli större.
Sen har det väl aldrig varit tal om att tvinga in kvinnor i toppen utan att anställa de som söker och har tillräcklig kompetens.
JAAAA absolut, men jag tycker också att jobbet ska utformas så att det går att kombinera med ett jämställd familjeliv. Man sitter oftast ensam på bilen och har inte fasta tider att passa, varför inte större möjlighet till flextider?L Lolight skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det börjar låta ganska nära kommunism det där. Tycker du inte att människor själva ska få välja med vad dom arbetar? Det låter inte som ett samhälle som man skulle vilja leva i.harry73 skrev:
Många tycker att man inte får välja fritt när man är arbetslös, t ex många nyanlända. Så det finns säkert argument för att tvinga folk till vissa jobb. MEN det var inte det diskussionen handlade om. Den handlade om att företag ska jobba för en jämnare fördelning man/kvinna genom att oftare välja en kvinna där det finns ett underskott på kvinnor (och oftare välja en man där det finns en underskott på män). I diskussionen utgick jag fortfarande från att de sökanden fortfarande söker sig frivilligt till jobbet (men det behövs såklart inte)F Finndjävel skrev:
Jag var arbetsledare på ett bygge dit det kom en kvinna i arbetslaget. Hon kan bita ifrån när det behövs så hon klarade det bra.
Det intressanta var att då hon kom till bygget började karlarna arbeta effektivare och munhuggas mindre och samarbeta bättre med varandra.
En kvinnlig kamrat som är röntgensköterska upplevde samma sak då en karl började arbeta på avdelningen där det tidigare bara var kvinnor.
I en föreningsstyrelse där jag sitter med har jag sett hur det blev mindre babbel och mer effektivitet då vi fick med två kvinnor i stället för en ensam kvinna som inte kunde göra sig hörd mot 6 karlar.
Framför allt har kvinnorna i styrelsen en märklig förmåga att hindra oss män från att göra misstag. Ofta är det helt självklara saker som vi karlar av någon konstig orsak inte har råkat komma att tänka på innan de säger åt oss vad vi har missat. Tydligen tänker vi karlar i samma spår allihop men kvinnorna tänker i ett annat spår så vi ser varandras tankemissar och kan gemensamt rätta till dem.
Därför tror jag att det för effektivitetens skull borde bli mer blandade arbetslag och styrgrupper med både kvinnor och män. Då får vi mer vettigt arbete uträttat.
Det intressanta var att då hon kom till bygget började karlarna arbeta effektivare och munhuggas mindre och samarbeta bättre med varandra.
En kvinnlig kamrat som är röntgensköterska upplevde samma sak då en karl började arbeta på avdelningen där det tidigare bara var kvinnor.
I en föreningsstyrelse där jag sitter med har jag sett hur det blev mindre babbel och mer effektivitet då vi fick med två kvinnor i stället för en ensam kvinna som inte kunde göra sig hörd mot 6 karlar.
Framför allt har kvinnorna i styrelsen en märklig förmåga att hindra oss män från att göra misstag. Ofta är det helt självklara saker som vi karlar av någon konstig orsak inte har råkat komma att tänka på innan de säger åt oss vad vi har missat. Tydligen tänker vi karlar i samma spår allihop men kvinnorna tänker i ett annat spår så vi ser varandras tankemissar och kan gemensamt rätta till dem.
Därför tror jag att det för effektivitetens skull borde bli mer blandade arbetslag och styrgrupper med både kvinnor och män. Då får vi mer vettigt arbete uträttat.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är förhoppningsvis ingen här som inte begriper att det aldrig är bra när det är för många av samma kön på arbetet i styrelsen eller tja vad som.
Tyvärr är många väldigt enkelspåriga och vill inte ha någon av det motsatta könet. Själv har jag absolut ingenting emot att arbeta med kvinnor eller män. Jag ser gärna en bra blandning.
Ibland finns det dock problem att hitta folk. I styrelsen i den brf jag var med i fick vi frågan på et årsmöte varför det inte fanns några kvinnor med. Svaret var enkelt, det fanns inga som var intresserade. Det var svårt att hitta intresserade överhuvudtaget. Hade vi haft möjligheten att välja bland de nominerade så hade en kvinna varit prioriterat. Beroende på eventuell kompetens. För trots allt kompetens är viktigast.
Tyvärr är många väldigt enkelspåriga och vill inte ha någon av det motsatta könet. Själv har jag absolut ingenting emot att arbeta med kvinnor eller män. Jag ser gärna en bra blandning.
Ibland finns det dock problem att hitta folk. I styrelsen i den brf jag var med i fick vi frågan på et årsmöte varför det inte fanns några kvinnor med. Svaret var enkelt, det fanns inga som var intresserade. Det var svårt att hitta intresserade överhuvudtaget. Hade vi haft möjligheten att välja bland de nominerade så hade en kvinna varit prioriterat. Beroende på eventuell kompetens. För trots allt kompetens är viktigast.
Med andra ord är du för kvotering?harry73 skrev:
Varför ska staten styra över vilka företagen har i sina styrelser?
Samtidigt även om det är viktigt för gruppdynamiken med ett blandat arbetslag så undrar jag varför är det så viktigt att kvotera in kvinnor i styrelser? Du pratar om ledningar på företag, men varför nämner du inte förskolan tex? Där är antalet kvinnor 100% eller nästan 100%. Är det inte lika viktigt att kvotera in män där? Varför nämner du inte den delen? Där är det ännu mer tydligt att det blir bättre för många.
Där är faktiskt mer viktigt att få in män, än kvinnor i styrelser. På förskolan går vår framtid, barn mår bra av både manliga och kvinnliga förebilder.
Ett problem är att hitta kompetenta kvinnor. Det finns inte så pass många att välja bland.
Vi tycker samma om att könsfördelningen ska vara jämnare det finns bara fördelar med det.
Ja varför är det inte fler kvinnor som kör slambil? En ganska intressant fråga.harry73 skrev:
Eller så beror det på andra saker? Att kvinnor har farligare yrken för att fler kvinnor är sjukskrivna den var riktigt bra!BirgitS skrev:
För jag hoppas att du var ironisk....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Fast det finns ju inkompetenta män i styrelserna så varför inte en inkompetent kvinna som omväxling. Ett välkänt tidigare styrelseproffs sa en gång ungefär så här: När det finns lika många inkompetenta kvinnor i styrelserummen som det finns inkompetenta män där, kan jag tro på att det har blivit jämlikt i Sverige.O Odjuret skrev:
Det är många män som väljs in för att de är kompisar till dem som redan sitter där och inte för att de är kompetenta.
Men det innebär inte att det blir lättare att hitta en kompetent kvinna. Det finns ingen anledning att förneka det problemet genom att skylla på att det finns inkompetenta mänBirgitS skrev:
Fast det finns ju inkompetenta män i styrelserna så varför inte en inkompetent kvinna som omväxling. Ett välkänt tidigare styrelseproffs sa en gång ungefär så här: När det finns lika många inkompetenta kvinnor i styrelserummen som det finns inkompetenta män där, kan jag tro på att det har blivit jämlikt i Sverige.
Det är många män som väljs in för att de är kompisar till dem som redan sitter där och inte för att de är kompetenta.
Som vi alla vet två fel ger inte ett rätt.
Men är det så viktigt att få in kvinnor i styrelsen så att man kan välja en inkompetent?
Borde man inte då jobba mer för att få in kompetent folk? Eller är könet viktigare