BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det finns så många 'fel' i ditt inlägg att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Ni andra kan kanske hjälpa till och visa på några fel ni hittade
Tyckte du gjorde ett riktigt bra jobb där :)

L Lolight skrev:
Det finns två saker här. Dels funderingar kring toppjobb, vad det är. Och hur stor del av arbetsmarknaden det är.
Det kan säkert stämma att det är färre kvinnor i toppen. Det är även färre kvinnor i botten. De sämsta och farligaste jobben har män. Gruva, kloak, stenläggare. Hur många kvinnor. Kvinnor hittar du i stort antal i mitten. Tjänster som sjukvård, städning, försäljning, konsult, marknad.
Om man ska tvinga in kvinnor i toppen, ska man även göra det med bottenjobben? Jag, tror helt enkelt att allt blir enklare om man inte försöker styra arbetsmarknaden med liknande lagar, för det leder bara till orättvisor, som ändå finns. Men de riskerar faktiskt att bli större.
Eftersom kvinnor är mer sjukskrivna än män så är väl det snarare ett tecken på att det är kvinnor som har de sämsta och farligaste jobben.

Sen har det väl aldrig varit tal om att tvinga in kvinnor i toppen utan att anställa de som söker och har tillräcklig kompetens.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
L Lolight skrev:
Så du tycker egentligen att det ska kvoteras in kvinnor till slambilar också?
JAAAA absolut, men jag tycker också att jobbet ska utformas så att det går att kombinera med ett jämställd familjeliv. Man sitter oftast ensam på bilen och har inte fasta tider att passa, varför inte större möjlighet till flextider?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om företag inte själv kan se till att de får en jämnare fördelning i ledningen får man gärna hota med kvoteringslagar.
Och lyssnar de fortfarande inte efter det, blir det läge att experimentera lite med lagstiftningen för att tvinga dom till kvotering.
Det börjar låta ganska nära kommunism det där. Tycker du inte att människor själva ska få välja med vad dom arbetar? Det låter inte som ett samhälle som man skulle vilja leva i.
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
harry73
F Finndjävel skrev:
Tycker du inte att människor själva ska få välja med vad dom arbetar?
Många tycker att man inte får välja fritt när man är arbetslös, t ex många nyanlända. Så det finns säkert argument för att tvinga folk till vissa jobb. MEN det var inte det diskussionen handlade om. Den handlade om att företag ska jobba för en jämnare fördelning man/kvinna genom att oftare välja en kvinna där det finns ett underskott på kvinnor (och oftare välja en man där det finns en underskott på män). I diskussionen utgick jag fortfarande från att de sökanden fortfarande söker sig frivilligt till jobbet (men det behövs såklart inte)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag var arbetsledare på ett bygge dit det kom en kvinna i arbetslaget. Hon kan bita ifrån när det behövs så hon klarade det bra.
Det intressanta var att då hon kom till bygget började karlarna arbeta effektivare och munhuggas mindre och samarbeta bättre med varandra.
En kvinnlig kamrat som är röntgensköterska upplevde samma sak då en karl började arbeta på avdelningen där det tidigare bara var kvinnor.

I en föreningsstyrelse där jag sitter med har jag sett hur det blev mindre babbel och mer effektivitet då vi fick med två kvinnor i stället för en ensam kvinna som inte kunde göra sig hörd mot 6 karlar.
Framför allt har kvinnorna i styrelsen en märklig förmåga att hindra oss män från att göra misstag. Ofta är det helt självklara saker som vi karlar av någon konstig orsak inte har råkat komma att tänka på innan de säger åt oss vad vi har missat. Tydligen tänker vi karlar i samma spår allihop men kvinnorna tänker i ett annat spår så vi ser varandras tankemissar och kan gemensamt rätta till dem.

Därför tror jag att det för effektivitetens skull borde bli mer blandade arbetslag och styrgrupper med både kvinnor och män. Då får vi mer vettigt arbete uträttat.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Därför tror jag att det för effektivitetens skull borde bli mer blandade arbetslag och styrgrupper med både kvinnor och män. Då får vi mer vettigt arbete uträttat.
Absolut borde det bli det. Men knappast genom kvotering.
 
O
Det är förhoppningsvis ingen här som inte begriper att det aldrig är bra när det är för många av samma kön på arbetet i styrelsen eller tja vad som.
Tyvärr är många väldigt enkelspåriga och vill inte ha någon av det motsatta könet. Själv har jag absolut ingenting emot att arbeta med kvinnor eller män. Jag ser gärna en bra blandning.
Ibland finns det dock problem att hitta folk. I styrelsen i den brf jag var med i fick vi frågan på et årsmöte varför det inte fanns några kvinnor med. Svaret var enkelt, det fanns inga som var intresserade. Det var svårt att hitta intresserade överhuvudtaget. Hade vi haft möjligheten att välja bland de nominerade så hade en kvinna varit prioriterat. Beroende på eventuell kompetens. För trots allt kompetens är viktigast.
 
O
harry73 harry73 skrev:
Om företag inte själv kan se till att de får en jämnare fördelning i ledningen får man gärna hota med kvoteringslagar.
Och lyssnar de fortfarande inte efter det, blir det läge att experimentera lite med lagstiftningen för att tvinga dom till kvotering.
Med andra ord är du för kvotering?

Varför ska staten styra över vilka företagen har i sina styrelser?


Samtidigt även om det är viktigt för gruppdynamiken med ett blandat arbetslag så undrar jag varför är det så viktigt att kvotera in kvinnor i styrelser? Du pratar om ledningar på företag, men varför nämner du inte förskolan tex? Där är antalet kvinnor 100% eller nästan 100%. Är det inte lika viktigt att kvotera in män där? Varför nämner du inte den delen? Där är det ännu mer tydligt att det blir bättre för många.
Där är faktiskt mer viktigt att få in män, än kvinnor i styrelser. På förskolan går vår framtid, barn mår bra av både manliga och kvinnliga förebilder.

Ett problem är att hitta kompetenta kvinnor. Det finns inte så pass många att välja bland.

Vi tycker samma om att könsfördelningen ska vara jämnare det finns bara fördelar med det.
 
O
harry73 harry73 skrev:
JAAAA absolut, men jag tycker också att jobbet ska utformas så att det går att kombinera med ett jämställd familjeliv. Man sitter oftast ensam på bilen och har inte fasta tider att passa, varför inte större möjlighet till flextider?
Ja varför är det inte fler kvinnor som kör slambil? En ganska intressant fråga.
 
O
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom kvinnor är mer sjukskrivna än män så är väl det snarare ett tecken på att det är kvinnor som har de sämsta och farligaste jobben.
Eller så beror det på andra saker? Att kvinnor har farligare yrken för att fler kvinnor är sjukskrivna den var riktigt bra!
För jag hoppas att du var ironisk....
 
BirgitS
O Odjuret skrev:
Ett problem är att hitta kompetenta kvinnor. Det finns inte så pass många att välja bland.
Fast det finns ju inkompetenta män i styrelserna så varför inte en inkompetent kvinna som omväxling. Ett välkänt tidigare styrelseproffs sa en gång ungefär så här: När det finns lika många inkompetenta kvinnor i styrelserummen som det finns inkompetenta män där, kan jag tro på att det har blivit jämlikt i Sverige.

Det är många män som väljs in för att de är kompisar till dem som redan sitter där och inte för att de är kompetenta.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Eller så väljs de in för att de var dålig som VD och de gör mindre skada som styrelsemedlem
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
harry73
O Odjuret skrev:
Eller så beror det på andra saker? Att kvinnor har farligare yrken för att fler kvinnor är sjukskrivna den var riktigt bra!
För jag hoppas att du var ironisk....
Definiera vilka kriterier beskriver vad som är ett farligt yrke, för jag vet faktiskt inte
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
O Odjuret skrev:
Är det inte lika viktigt att kvotera in män där? Varför nämner du inte den delen?
harry73 harry73 skrev:
Av liknande anledning kan det vara bra att få in män i kvinnodominerade yrken
Visst är det viktigt att ha manliga och kvinliga pedagoger på skola och förskola
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det finns ju inkompetenta män i styrelserna så varför inte en inkompetent kvinna som omväxling. Ett välkänt tidigare styrelseproffs sa en gång ungefär så här: När det finns lika många inkompetenta kvinnor i styrelserummen som det finns inkompetenta män där, kan jag tro på att det har blivit jämlikt i Sverige.

Det är många män som väljs in för att de är kompisar till dem som redan sitter där och inte för att de är kompetenta.
Men det innebär inte att det blir lättare att hitta en kompetent kvinna. Det finns ingen anledning att förneka det problemet genom att skylla på att det finns inkompetenta män
Som vi alla vet två fel ger inte ett rätt.
Men är det så viktigt att få in kvinnor i styrelsen så att man kan välja en inkompetent?
Borde man inte då jobba mer för att få in kompetent folk? Eller är könet viktigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.