27 176 läst ·
10 svar
27k läst
10 svar
Kvm pris enkelt lösvirkeshus 140m2
Vet att liknande frågor har vart uppe tidigare. Men mycket av trådarna är ett flertal år gångna.
Har för avsikt att bygga ett enkelt traditionellt hus med sadeltak utan vinkel. Med gjuten platta!
Älvsbyhus går bort pga. krypgrund. (Dock tilltalande pris på 10'000kr/m2)
Björkliden hus har en modell som skulle passa oss. Dock så tycker jag att drygt 15'000kr/kvm är för mycket. Visst så är det en bra standard.
Hoppas på lösvirke!
Så nu till frågan. För att få ner priset så skulle jag kunna tänka mig att göra en del av jobbet själv.
Om man hade fått grunden gjord, Huset klart utvändigt och isolerat samt tätat och provtryckt.
El-entrepenad och VVS.
Men att sätta gips, spackla, tapetsera,Bygga kök, tvättstuga och badrum kan jag göra själv.
Material valen blir inga direkt exklusiva . Kök från IKEA, Billiga badrumsmöbler. Vitvaror osv.
dock gärna trägolv för runt 250-300kr/m2
frågan är om man kan komma ner till runt 12'000kr/kvm för ett klart hus? Nu pratar vi bara huset inkl.platta och inte markarbeten.
Någon som har lite färska siffor att bidra med?
Tack på förhand !
Mvh Martin
Har för avsikt att bygga ett enkelt traditionellt hus med sadeltak utan vinkel. Med gjuten platta!
Älvsbyhus går bort pga. krypgrund. (Dock tilltalande pris på 10'000kr/m2)
Björkliden hus har en modell som skulle passa oss. Dock så tycker jag att drygt 15'000kr/kvm är för mycket. Visst så är det en bra standard.
Hoppas på lösvirke!
Så nu till frågan. För att få ner priset så skulle jag kunna tänka mig att göra en del av jobbet själv.
Om man hade fått grunden gjord, Huset klart utvändigt och isolerat samt tätat och provtryckt.
El-entrepenad och VVS.
Men att sätta gips, spackla, tapetsera,Bygga kök, tvättstuga och badrum kan jag göra själv.
Material valen blir inga direkt exklusiva . Kök från IKEA, Billiga badrumsmöbler. Vitvaror osv.
dock gärna trägolv för runt 250-300kr/m2
frågan är om man kan komma ner till runt 12'000kr/kvm för ett klart hus? Nu pratar vi bara huset inkl.platta och inte markarbeten.
Någon som har lite färska siffor att bidra med?
Tack på förhand !
Mvh Martin
Där är en spännande tanke. Låter ju rimligt att priserna på lösvirke också stigit pga. detta!andersmc skrev:
Lokalt så har vi Varbergshus som bygger lösvirke med helentreprenad för cirka 15'000kr/kvm
Har dock ingen referens som kan intyga detta men jag jobbar vidare på detta.
Tack för din input!
Förlåt om min fråga kanske skiljer sig från ämnet. Men vore det dyrt att få ett timmerhus, så kallat nyckelfärdigt för 8000kr/kvm ?
Går i tankar om ett timmerhus och detta är priset jag fått. Dock är tillverkaren utländsk men har besökt fabriken och allt verkar i sin ordning.
Går i tankar om ett timmerhus och detta är priset jag fått. Dock är tillverkaren utländsk men har besökt fabriken och allt verkar i sin ordning.
Gör du allt själv finns det dagsfärska uppgifter om 4000kr/kvm, flera som gjort detta. Men det beror ju helt på, Ser man det materialmässigt för konstruktion är det inte så dyrt som många målar upp. Men om du lägger ut entreprenaden så kan du pressa, Det är dåliga tider för bygg nu. ROT-avdrag är inte aktuellt i detta fall.
Med lite arbete bland letande av blivande entreprenör så kan du mycket gott komma ner till 9000kr/kvm.
Med lite arbete bland letande av blivande entreprenör så kan du mycket gott komma ner till 9000kr/kvm.
Materialpriserna har INTE ökat pga av ROT. I Snitt ökar det runt 3-4%/år. Det finns dock en hel del som går ner. Ibland varierar virkespriset mer än stål.PeterSw skrev:
Visst finns det företag som debiterar mer på grund utav rot men inte material, iaf byggmaterial.
Det beror väl på hur man definierar "pga". ROT har gjort att efterfrågan på byggnadsarbeten har ökat, vilket i sin tur ökat efterfrågan på virke ökat, vilket enligt de grundläggande ekonomiska principerna medför att priset ökar.wallden_66 skrev:
Material till platta på mark med golvvärme landar på ca 1300:-/kvm.
Material till en normalenkel takkonstruktion (gles, plast, iso, takstol, råspont, billiga betongpannor) blir i runda slängar 5-600:-/kvm
Yttervägg panel -> gips hamnar väl på 400-700. Utslaget på hela huset blir det väl runt 500:-/kvm.
Så det materialet landar på runt 2300-2500:-/kvm.
Allt det övriga blir väl minst lika mycket till (lite beroende på storlek på huset då), om man väljer bland de enklaste alternativen.
Då tänker jag på vvs, kök, vitvaror, flvp, fönster, kakel/klinker, dörrar, plåt osv.
Så ett hus med enkel standard kan nog gå att få för ca 5000:-/kvm i materialkostnad.
Gissar jag.
Sen går det givetvis både att gnida lite mer, med t.ex. begagnat material eller genom finfina kontakter, men ännu lättare går det öka på betydligt mer. Om man t.ex. inte tycker om ett minimalt IKEA-kök med den enklaste melaminluckan osv.
Material till en normalenkel takkonstruktion (gles, plast, iso, takstol, råspont, billiga betongpannor) blir i runda slängar 5-600:-/kvm
Yttervägg panel -> gips hamnar väl på 400-700. Utslaget på hela huset blir det väl runt 500:-/kvm.
Så det materialet landar på runt 2300-2500:-/kvm.
Allt det övriga blir väl minst lika mycket till (lite beroende på storlek på huset då), om man väljer bland de enklaste alternativen.
Då tänker jag på vvs, kök, vitvaror, flvp, fönster, kakel/klinker, dörrar, plåt osv.
Så ett hus med enkel standard kan nog gå att få för ca 5000:-/kvm i materialkostnad.
Gissar jag.
Sen går det givetvis både att gnida lite mer, med t.ex. begagnat material eller genom finfina kontakter, men ännu lättare går det öka på betydligt mer. Om man t.ex. inte tycker om ett minimalt IKEA-kök med den enklaste melaminluckan osv.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Varför vill du bygga med cementplatta ?
Finns konstruktioner med krypgrund där hela utrymmet under huset fylls med frigolitskivor och en gummiduk överst
Bor själv i ett hus med golvvärmen ingjuten i plattan (gräset alltid grönare hos grannen
)
Finns konstruktioner med krypgrund där hela utrymmet under huset fylls med frigolitskivor och en gummiduk överst
Bor själv i ett hus med golvvärmen ingjuten i plattan (gräset alltid grönare hos grannen
Klicka här för att svara