Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej vänner.
Nu har vår pärlspont suttit uppe i fyra år och det är fullt med genomslag av kvistar.
Hade grundfärg som skulle skydda mot kvistgenomslag men det fungerade som sagt inte, så det behöver ni inte kommentera
Frågan är då-> vad göra?
Täckfärgen är vanlig vattenbaserad färg så jag måste ju fortsätta med det.
Har som sagt gått fyra år sedan jag satt upp den och målade. Har det slutat blöda?
Om jag målar två ggr till så kommer det inte fortsätta blöda?
Kan jag ha någon typ av kvistspärr på den befintliga vattenbaserade täckfärgen ?
Tacksam för tips från nån som varit i samma sits och åtgärdat detta.
Någon gång slutar det blöda igenom. Jag har målat på gammal panel utan att få några genomslag. Detta även om den gamla panelen var obehandlad innan. Kvistlack har jag också sett att det fungerar. Vad man skall göra i ditt fall är jag också intresserad av att veta. Nyligen målade jag om min hall med en spärrfärg följt av två lager lackfärg. Ursprungsläget var knappt 10 år gammal pärlspont med rikligt med synliga kvistar. Det är för tidigt att säga om det fungerar. Men som sagt. Någon gång slutar det att blöda igenom. @Johnsvi kvistlacken skall väl läggas på det bara träet. Fungerar det att lägga på gammal färg?
Jag fick genomslag på pärlsponten i köket trots kvistlack från början. Målade om med vanlig vattenbaserad färg efter 1 år och sen ytterligare 1 gång året efter då kvistarna kom fram igen. När dom återigen kom fram så kvistlackade jag 3 gånger på varje kvist utanpå färgen och målade ännu 1 gång. Har funkat bra än så länge 
Riktigt kvistlack. Alltså schellack. Kör på det i dubbla lager på hela brädorna så är det garanterat säkert sen.
Själv har jag haft framgång med vanligt PVA trälim utspätt med vatten. Det är samma sak som den vattenburna kvistlacken som finns att köpa.
Schellack är dock alltid bäst.
Själv har jag haft framgång med vanligt PVA trälim utspätt med vatten. Det är samma sak som den vattenburna kvistlacken som finns att köpa.
Schellack är dock alltid bäst.
Jag har använt Schellack vid/på genomslag på redan målade ytor. Har fungerat ypperligt.
Dock bara prövat med alkyd och linoljefärg men bör fungera även med "Plastfärg", är ju inget större slitage i tak.
Det finns säkert spärrfärg och modern kvistlack som fungerar men varför chansa? Schellack är billigt, lättanvänt och har alltid fungerat , åtminstone för mig.
Dock bara prövat med alkyd och linoljefärg men bör fungera även med "Plastfärg", är ju inget större slitage i tak.
Det finns säkert spärrfärg och modern kvistlack som fungerar men varför chansa? Schellack är billigt, lättanvänt och har alltid fungerat , åtminstone för mig.
Tackar för svar och input. Testar och kör ett par gånger med ren schellack och sedan två lager färg så får vi se om det funkar.
Klicka här för att svara