Min undran är vilket ansvar en kvalitetsansvarig har och framförallt vilken påföljd det kan bli om ansvaret inte efterlevs.

Ansvaret är enligt, PBL (Plan och ByggLagen) kap 9 §13:

"En kvalitetsansvarig skall se till att kontrollplaner och rivningsplaner följs samt att kontroller utförs. Han skall vara närvarande vid byggsamråd samt vid besiktningar och andra kontroller."

Frågan är då om han inte gör detta, får han fortsätta och ta på sig uppdrag, ska man anmäla honom till boverket eller kommunen. Eller är det bara att ge upp.

I vårt hus har han inte följt upp kontrollplanen, vilket föranlet att vi inte har något slutbevis.

Vi har också råkat ur för en sådan och han kommer att anmälas!
Dessutom är vår KA kompis med vår återförsäljare som rekommederade en fuskbyggare som entreprenör, resultatet är ett hus som inte har mycket rätt gjort och som egentligen borde rivas!

Till vem ska ni anmäla honom?

Om jag har förstått det hela rätt så kan man bara anmäla till ackrediteringsföretaget så att den kvalitetsansvarige blir av med sin ackreditering. Rätt så innehållslöst.

Vi hade kontrollbesiktning av vårt hus i fredags och vår KA var inte närvarande. Jag hade fattat det som att han skulle närvara vid kontrollbes, samt slutbesiktning och även vid husresningen. Jag har inte sett röken av honom? Har han gjort fel eller behöver han inte närvara vid dessa tillfällen? Enda gången vi träffat honom var vid byggsamrådet.

Jag kan ha fel men strikt formellt tror jag inte att KA behöver närvara vid ngn. besiktning. Jobbet går i princip ut på att samla in och "godkänna" olika kontrollprotokoll. När alla punkter på kontrollplanen är avprickade så är jobbet klart.

Jag har uppfattat det som att många specifikt skriver in i sitt uppdrag att de skall närvara vid besiktrning och vissa andra specifika tillfällen, men jag tror inte att det är obligatoriskt.

Redigerat:
Besserwissern skrev:
Om jag har förstått det hela rätt så kan man bara anmäla till ackrediteringsföretaget så att den kvalitetsansvarige blir av med sin ackreditering. Rätt så innehållslöst.
En KA som anmälts till sitt certifieringsinstitut kan bli av med sitt certifikat och kan därför inta anses vara lämplig för sin uppgift.
Kommuner skall inte lokalt godkänna en KA som pga. tjänstefel blivit fråntagen sitt certifikat.
Därför bör man även underrätta aktuell kommun om att KA:n inte sköter sitt jobb så de kan bevaka om certifikatet dras in.

Detta är kanske en av orsakerna till att det i den nya PBL:en endast godtas KA som certifierats. Då kan de heller inte verka om certifikatet dras in.

alvaspappa skrev:
Vi hade kontrollbesiktning av vårt hus i fredags och vår KA var inte närvarande. Jag hade fattat det som att han skulle närvara vid kontrollbes, samt slutbesiktning och även vid husresningen. Jag har inte sett röken av honom? Har han gjort fel eller behöver han inte närvara vid dessa tillfällen? Enda gången vi träffat honom var vid byggsamrådet.
En kontrollbesiktning är ingen juridiskt viktig tidpunkt. Det är endast en generalrepetition inför slutbesiktnginen. Däremot skall KA vara med på slutbesiktningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.