Hejsan,

vad "ingår" i priset till en kvalitetsansvarig? Är det olika från person till person eller finns det stadgat? Ska KA även se till så att vatten och el blir inkopplat (kontakt med kommun, elektriker osv)?

Vi blev anvisade en KA från husföretaget. Är det inte vi som byggherre som själv skall anlita en KA? Priset på 30 000,- tycker jag dessutom låter väldigt högt.

Någon som vet?!

Ännu värre var det för oss. Vi blev erbjudna att byggfirman som håller i totalentreprenaden skulle vara kvallitetsansvariga. :o Det skulle kosta oss 15000:-.
Sen blev vi erbjudna samma pris från en som husföretaget (Rörvikshus) kunde erbjuda.

Låter ändå lite bättre att det är någon som är kopplad till tillverkaren än entreprenölren. Man kan ju inte gärna besiktiga sitt eget arbete. :-/

Men för att spinna vidare lite... Var hittar man sådana här besiktningsmän? Inte i telefonkatalogen. Vi vill gärna ha en helt oberoende... ???

Bob_the_builder
Jo, de finns i telefonkatalogen. Gula sidorna - Ingenjörer, byggnadsteknik (dock är det säkert inte ALLA firmor under den rubriken som åtar sig uppdrag som KA).

Jag tror att varje kommun har kvalitetsansvariga som är "opartiska"-kolla med den kommun som du bor i !

Nu vet jag inte var du bygger men är det i skåne så kan jag rekommendera Peter Titoff.
Nu är vi ju långt ifrån klara med vårt bygge men han har varit kanon... kom hem till oss... presenterade sitt koncept med platskontroller och egenkontroller etc.... kommunen (Svedala) har jobbat med honom innan och hade bara positivt att säga.... vi har avverkat samrådsmötet och utsättning....
Vet dock att han har mkt att göra så han tackar nej till uppdrag som han anser sig inte hinna med...

Ska även tillägga att Svedala kommun (vet inte hur det är hos andra kommuner) rekommenderar inga KA... de kan komma med synpunkter när du presenterar din KA men inget mer..... anledningen är att de inte vill(får?) marknadsföra ngn KA före ngn annan.

Redigerat:
Dougie skrev:
Hejsan,

vad "ingår" i priset till en kvalitetsansvarig? Är det olika från person till person eller finns det stadgat? Ska KA även se till så att vatten och el blir inkopplat (kontakt med kommun, elektriker osv)?

Vi blev anvisade en KA från husföretaget. Är det inte vi som byggherre som själv skall anlita en KA? Priset på 30 000,- tycker jag dessutom låter väldigt högt.

Någon som vet?!
Vad som ingår kan variera.
Be respektive KA som ni frågar specificera vad ni får för pengarna.
Boverkets anvisningar påtalar att KA skall vara byggherrens utvalde. DÄrför är det direkt olämpligt att entreprenören rekommenderar eller (ännuvärre) tillhandahåller KA i priset.

En komplett lista över rikscertifierade KA frinns på boverkets hemsida.
VIll man ha en KA som dessutom undertecknat ett avtal om att följa Etiska regler, är ansvarsförsäkrad samt kvlitetskontrollerad av andra branschkollegor så kan man leta på SBR:s hemsida:
http://www.bygging.se/default1.asp
(Här blir man utesluten om man missköter sina åtaganden lååååångt innan Boverket ens överväger möjligheten)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.