Hej vi har också liknande problem på våra ståt.Krakilering på skåp under diskbänk och brevid diskmaskinen. Vi köpte ikeas ångugn för ett år sedan och har fått krakilering mitt på luckorna som är 30cm från ugnen. Ångan är använd ca 2v i månaden. Jag har inte upplevt att skåpen behövdes efter luckan öppnats. Vi kanske alla borde ringa ikeas reklamation nästa vecka.

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
K kanelen2 skrev:
Hej vi har också liknande problem på våra ståt.Krakilering på skåp under diskbänk och brevid diskmaskinen. Vi köpte ikeas ångugn för ett år sedan och har fått krakilering mitt på luckorna som är 30cm från ugnen. Ångan är använd ca 2g i månaden. Jag har inte upplevt att skåpen behövdes torkas efter luckan öppnats. Vi kanske alla borde ringa ikeas reklamation nästa vecka.

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
K kanelen2 skrev:
Hej vi har också liknande problem på våra ståt.Krakilering på skåp under diskbänk och brevid diskmaskinen. Vi köpte ikeas ångugn för ett år sedan och har fått krakilering mitt på luckorna som är 30cm från ugnen. Ångan är använd ca 2v i månaden. Jag har inte upplevt att skåpen behövdes efter luckan öppnats. Vi kanske alla borde ringa ikeas reklamation nästa vecka.
Hej ja ring dom för till mig har dom sagt att dom inte har några kvalitetsproblem.

K Kjell W skrev:
Hej
2009 köpte vi ett nytt Ikea kök, Faktum, Ståt. Nedsänkt diskho, micro, ugn, spishäll och köksfläkt. Köket är välplanerat och bra förvaringslösnimgar.
Efter några år uppstod problem med skåpluckorma vid diskbänken. Fanns vissa uppbuktningar på skåpdörrarna. 2016 tog vi kontakt med IKEA för besiktning. Pga vissa omständigheter har vi inte förrän nu tagit kontakt för reklamation. Enl Ikea kan dom inte godkänna reklamationen då vi inte bevakat och torkat av luckorna efter varje gång vi torkat av bänkskivan. Förstår ju att luckorna är mest utsatta så jag drog det inte vidare.
När jag lämnade in luckorna för ommålning konstaterade man att luckorna ej var grundmålade utan endast topplackade. Tog återigen upp det med Ikea som talade att dom hade högsta kvalitet på sina luckor.
Vill nu fråga om det är fler som råkat ut för detta. [bild]
Har Ikea 10års garanti på sina kök?

D Dr.L skrev:
Det finns flera

25 års garanti på köket, 10 på blandarna och 5 på vitvaror

Hej,
Vi har samma kök i sommarstugan och vi har också fått sprickor i ovankant på en av luckorna. Det skedde redan inom 1 år från att köket var nytt efter att vätska droppat ner på skåpet från ovanliggande skåp där nån förpackning läckt. Det var inga stora mängder och hände bara en gång, men det räckte. Vet att vi reagerade på att kvaliten var låg redan då men har inte orkat göra nått åt det på över 10 år.... tyvärr ingen bild.

Och för info, huset används ca 50dagar/år och har alltid grundvärme 10-15 grader.

Har haft samma problem 2 gånger med IKEAs luckor.
Ståt installerat 2005 fick nya luckor av IKEA 2007 pga färgsläpp.

Oktober 2014 satte vi in IKEA Laxarby i vårt nuvarande hus. Fick en del nya luckor och en sida i september 2017. Både diskbänkskåp och överskåp.

Tror inte nästa kök blir IKEA.

Kan bara nämna att hemma i lägenheten har vi också ett IKEA-kök, ca 10 år gammalt, men luckorna är högglans och där syns inga defekter trots mycket matlagning och disk. Så det beror kanske lite på vilken lucka man har, gissar att högglans har tjockare färg och är mer motståndskraftig!

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
Högglansluckorna är normalt inte målade utan täckta med folie.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
15 år

Exakt samma problem här.
Ikea Ståt.
Även på luckor som är i andra ändan av köket.
Alltså inte i närheten av vask eller fukt.

Jag är gärna med om det ska göras någon gemensam reklamation.

• Skadad kant på en vit Ikea Ståt kökslucka, visar tecken på svullnad och avlagringar ej relaterade till vattenexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Kan bara nämna att hemma i lägenheten har vi också ett IKEA-kök, ca 10 år gammalt, men luckorna är högglans och där syns inga defekter trots mycket matlagning och disk. Så det beror kanske lite på vilken lucka man har, gissar att högglans har tjockare färg och är mer motståndskraftig!
Hej kan vara så

Sluta handla där. Det finns inget hållbart där överhuvudtaget, varken produkterna eller miljön.

Och cynismen slår nya höjder, man hade jätteproblem med kvaliteten i slutet på 70 talet och man jobbade hårt för att åtgärda. Så fort man fick tillbaka kunderna så ändrade man produkterna till det sämre igen. Sådana företag borde inte få lov att finnas

J j:son skrev:
Exakt samma problem här.
Ikea Ståt.
Även på luckor som är i andra ändan av köket.
Alltså inte i närheten av vask eller fukt.

Jag är gärna med om det ska göras någon gemensam reklamation.
Hej du kanske har badat med luckorna eller ångbastun som jag fick som svar

Hej bild tack. Väntar på Ikeas besked om deras spec på målningsbehandling av Ståt. Efter det bestämmer jag vidare utveckling. Dom påstår att dom inte har haft kvalitetsproblem. På en dag här på sajten är vi snart uppe i mer än 10 som har problem. Om Expressen och Aftonbladet får storyn kanske 1000 tals hör av sig. Tycker nog Ikea bör skydda sitt varumärke bättre. Jämför bara med bilindustrin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.