K Kjell W skrev:
Hej
2009 köpte vi ett nytt Ikea kök, Faktum, Ståt. Nedsänkt diskho, micro, ugn, spishäll och köksfläkt. Köket är välplanerat och bra förvaringslösnimgar.
Efter några år uppstod problem med skåpluckorma vid diskbänken. Fanns vissa uppbuktningar på skåpdörrarna. 2016 tog vi kontakt med IKEA för besiktning. Pga vissa omständigheter har vi inte förrän nu tagit kontakt för reklamation. Enl Ikea kan dom inte godkänna reklamationen då vi inte bevakat och torkat av luckorna efter varje gång vi torkat av bänkskivan. Förstår ju att luckorna är mest utsatta så jag drog det inte vidare.
När jag lämnade in luckorna för ommålning konstaterade man att luckorna ej var grundmålade utan endast topplackade. Tog återigen upp det med Ikea som talade att dom hade högsta kvalitet på sina luckor.
Vill nu fråga om det är fler som råkat ut för detta. [bild]
Mina luckor ser ut precis likadant men det är så lite här och var i köket och har inget med diskmaskinen att göra. Ska lämna in på omlackering om ett par veckor, menar du att det inte fungerar att lacka om dem?

Fick någon av er igenom reklamationen?

Mats-S John Smith skrev:
Troligen inte högsta kvalitet :thinking::rofl:
Håller själv på att bygga nytt kök i skrivande stund, IKEA utgick direkt i första researchen. Finalen stod mellan Ballingslöv och Puustelli, Ballingslöv vann pga priset, helt jämförbar kvalitet ... och den ligger långt över IKEA :cool:
Är det några som är ökända för att ha dålig kvalitet på sina lackerade luckor samt taskig reklamationspolicy så är det just Ballingslöv.

Här på jobbet har vi Marbodal ser jag, och efter tre år har MDF-luckorna börjat svälla och lacken spricka. Både överskåp och på andra ställen, så det är inte direkt kopplat till ånga från diskmaskin. (Däremot lär ju köket både användas och städas (våttorkas) oftare än ett vanligt hemmakök.)

Rent generellt skulle jag säga att man oavsett tillverkare bör undvika MDF och försöka köpa luckor i riktigt trä, om man kan.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Här på jobbet har vi Marbodal ser jag, och efter tre år har MDF-luckorna börjat svälla och lacken spricka. Både överskåp och på andra ställen, så det är inte direkt kopplat till ånga från diskmaskin. (Däremot lär ju köket både användas och städas (våttorkas) oftare än ett vanligt hemmakök.)

Rent generellt skulle jag säga att man oavsett tillverkare bör undvika MDF och försöka köpa luckor i riktigt trä, om man kan.
Ett rätt bra konstaterande. Mina föräldrar har ett Marbodalkök med luckor i solidträ. Byggt 89. Frånsett vissa lackade ytor på bänkskivorna så är det faktiskt lika fint idag och det trots att jag och 3 bröder slitit hårt på det mesta i det huset... ;-)

/Pierre

Mats-S
F falkn skrev:
Är det några som är ökända för att ha dålig kvalitet på sina lackerade luckor samt taskig reklamationspolicy så är det just Ballingslöv.
Kan du utveckla det med lite mer fakta. Dom referenser jag har säger tvärtom.

K kanelen2 skrev:
Hej vi har också liknande problem på våra ståt.Krakilering på skåp under diskbänk och brevid diskmaskinen. Vi köpte ikeas ångugn för ett år sedan och har fått krakilering mitt på luckorna som är 30cm från ugnen. Ångan är använd ca 2v i månaden. Jag har inte upplevt att skåpen behövdes efter luckan öppnats. Vi kanske alla borde ringa ikeas reklamation nästa vecka.
Hej jag tillhör oxå en av dem som har problem med färgsläpp osv (har fått ersättning) nu till frågan ska man lacka om dom gamla eller köpa nya från en annan leverantör eller våga sig på Ikea igen och hoppas på bättre lycka denna gången! Hur har ni andra gjort?

J Jöha1 skrev:
Hej jag tillhör oxå en av dem som har problem med färgsläpp osv (har fått ersättning) nu till frågan ska man lacka om dom gamla eller köpa nya från en annan leverantör eller våga sig på Ikea igen och hoppas på bättre lycka denna gången! Hur har ni andra gjort?
Ikea har andra tillverkningstekniker idag även om jag skulle undvika målad MDF. De har framförallt mycket folierade luckor. Det som ikea inte har i samma utsträckning som förut är solida luckor eller luckor med massiv ram.

Lime113 Lime113 skrev:
Ikea har andra tillverkningstekniker idag även om jag skulle undvika målad MDF. De har framförallt mycket folierade luckor. Det som ikea inte har i samma utsträckning som förut är solida luckor eller luckor med massiv ram.
Ok vad jag kan se så har Ikea 3st modeller att välja på till Faktum! Är det någon av dem som är till något?

Finns det luckor till faktum? Eller är det gamla reservdelar? Jag har inte läst något om dessa luckor alls tyvärr.

Lime113 Lime113 skrev:
Finns det luckor till faktum? Eller är det gamla reservdelar? Jag har inte läst något om dessa luckor alls tyvärr.
Efterfrågan har väl varit stor så man har tagit upp produktionen igen?

• Gilla
martin43
  • Laddar…
A
Ja, jag kan bara betona vikten för husköpare som köper hus med IKEA-kök att få med kvittona i köpet. För utan kvitton ger inte IKEA någon garanti.

Jag har precis köpt ett IKEA-kök med Bodbyn-luckor (lackad MDF) som ska installeras om en månad...
...och efter att ha läst alla inlägg här så håller jag tummarna för att IKEA har förbättrat kvaliteten sedan Ståt. :thinking:

Jag kanske återvänder hit om hur det håller om ett par år.

J Jonazz skrev:
Jag har precis köpt ett IKEA-kök med Bodbyn-luckor (lackad MDF) som ska installeras om en månad...
...och efter att ha läst alla inlägg här så håller jag tummarna för att IKEA har förbättrat kvaliteten sedan Ståt. :thinking:
Jag kanske återvänder hit om hur det håller om ett par år.
Lackad är ju iaf bättre än folierad, och allt som är utan skarv är ju bättre än sånt med skarv. Det folk väl har sagt är att Ikea inte har så många lager lackfärg, jag kan inte bekräfta hur det ligger till. Dessutom kör alla tillverkare med folie eller laminat nuförtiden eftersom det är billigare, så det går inte kategoriskt att säga att Ikea är sämre. Jag skulle kolla i skarvar/kanter/speglar och kolla om det ser tätt ut. Och hålla efter med torr trasa vid diskhon.

• Gilla
Hilal Jamil
  • Laddar…
K Kjell W skrev:
Hej
2009 köpte vi ett nytt Ikea kök, Faktum, Ståt. Nedsänkt diskho, micro, ugn, spishäll och köksfläkt. Köket är välplanerat och bra förvaringslösnimgar.
Efter några år uppstod problem med skåpluckorma vid diskbänken. Fanns vissa uppbuktningar på skåpdörrarna. 2016 tog vi kontakt med IKEA för besiktning. Pga vissa omständigheter har vi inte förrän nu tagit kontakt för reklamation. Enl Ikea kan dom inte godkänna reklamationen då vi inte bevakat och torkat av luckorna efter varje gång vi torkat av bänkskivan. Förstår ju att luckorna är mest utsatta så jag drog det inte vidare.
När jag lämnade in luckorna för ommålning konstaterade man att luckorna ej var grundmålade utan endast topplackade. Tog återigen upp det med Ikea som talade att dom hade högsta kvalitet på sina luckor.
Vill nu fråga om det är fler som råkat ut för detta. [bild]
Vi har samma erfarenhet. Fungerade det att lacka om dem?

A Allinug skrev:
Precis! Jag blev faktiskt förvånad över att vid inflytt upptäcka att luckorna vid diskmaskinen redan hade börjat släppa färg när köket bara var 5 år gammalt. Jag kan ärligt säga att mitt intryck ditintills varit att IKEA-kök är helt OK och det var därför som jag inte inspekterade varenda lucka vid husvisningen.
Jag håller med, dålig kvalitet. Torkas inte luckorna under diskbänk, samt ugn efter användandet. Då uppstår det blåsor och lacken släpper.
Jag har ett BODBYN, som är idag är 5år gammalt. Har bytt två fronter.
IKEA säger att jag är vårdslös, då gäller inte
Garantin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.