115 026 läst ·
287 svar
115k läst
287 svar
Kvalitet IKEA kök - fler som råkat ut för samma sak?
Men är inte det svåra att man inte vet för ens efteråt? Dvs köper du ett Marbodal idag så vet du inte om det här händer för ens du har prövat? Eller så får man testa det första månaden för att kunna reklameraIsakare skrev:
Ditt Marbodal-kök var det samma material och ytfinish? Dvs någon lackad MDF?
Japp, det var lackad MDF. Det fanns minimala skador i underkant på diskbänkskpåets luckor efter 13 år.
Men problemet är säkerligen dagens miljökrav, och vattenbaserade färger.
Det luktar färg när jag torkar av Ikea luckorna med blöt trasa.
Men problemet är säkerligen dagens miljökrav, och vattenbaserade färger.
Det luktar färg när jag torkar av Ikea luckorna med blöt trasa.
Ledsen om jag bumpar upp en gammal tråd, men gissar att fler kommer googla in sig till den här sidan.
Jag har samma problem!
Det är luckorna närmast diskmaskinen. Förvånande va?
Jag är i kontakt med IKEA nu och tydligen behöver de något nr som ska finnas på en stämpel någonstans vid luckorna/gångjärnen.
Har inte hittat någon stämpel.
Det är onekligen Ståt det handlar om.
Jag har samma problem!
Jag är i kontakt med IKEA nu och tydligen behöver de något nr som ska finnas på en stämpel någonstans vid luckorna/gångjärnen.
Vårt kök är från 2004. Var det upp till 10 år på garantin på den tiden? Vi har givit upp (inte ens försökt) .Disneygrisen skrev:
Ledsen om jag bumpar upp en gammal tråd, men gissar att fler kommer googla in sig till den här sidan.
Jag har samma problem!
Har samma problem med applåd lådfronter från ikea.Färgen har släppt under ugn och diskhon och började svullna efter 7 år.Har reklamerat dem men ikea beviljar inte reklamationenK Kjell W skrev:Hej bild tack. Väntar på Ikeas besked om deras spec på målningsbehandling av Ståt. Efter det bestämmer jag vidare utveckling. Dom påstår att dom inte har haft kvalitetsproblem. På en dag här på sajten är vi snart uppe i mer än 10 som har problem. Om Expressen och Aftonbladet får storyn kanske 1000 tals hör av sig. Tycker nog Ikea bör skydda sitt varumärke bättre. Jämför bara med bilindustrin.
Har samma problem med faktum kök.Färgen släppte på lådfronterna under ugn och diskhon efter 7 år och ikea vägrar stå för byte av lådfronterna.F Fluxor skrev:Nytt Faktum med Lidingöluckor 2007. Fått två-tre nya efter att färgen släppt i kanterna på luckan intill ugnen, intill diskmaskinen samt en intill fläkten. Inga problem att få nya, men det var under tiden Faktum såldes. För en månad sedan lät jag måla om allt, jag var synnerligen missnöjd med färgen. Minsta lilla färgade spill blev fula skuggor. Kaffe till exempel, låg som en svag, svag brun skugga där det runnit, och då torkades det bort inom 30 sekunder från 'olyckan'. Det var ett evigt nötande för att försöka få rent, men det gick inte. Målade om det istället i grått. Hoppas ge det ett par år till innan det behöver bytas. Ikea känns inte lika självklar som leverantör inför kommande byten, tycker kanske inte att de är så bra som de borde vara.
Ja det har viK Kjell W skrev:Hej
2009 köpte vi ett nytt Ikea kök, Faktum, Ståt. Nedsänkt diskho, micro, ugn, spishäll och köksfläkt. Köket är välplanerat och bra förvaringslösnimgar.
Efter några år uppstod problem med skåpluckorma vid diskbänken. Fanns vissa uppbuktningar på skåpdörrarna. 2016 tog vi kontakt med IKEA för besiktning. Pga vissa omständigheter har vi inte förrän nu tagit kontakt för reklamation. Enl Ikea kan dom inte godkänna reklamationen då vi inte bevakat och torkat av luckorna efter varje gång vi torkat av bänkskivan. Förstår ju att luckorna är mest utsatta så jag drog det inte vidare.
När jag lämnade in luckorna för ommålning konstaterade man att luckorna ej var grundmålade utan endast topplackade. Tog återigen upp det med Ikea som talade att dom hade högsta kvalitet på sina luckor.
Vill nu fråga om det är fler som råkat ut för detta. [bild]
Nu är det ju ett år senare så du har säkert redan hittat din märkningDisneygrisen skrev:
Jag har samma problem!
Märkningen (PQR) kan sitta på lite olika ställen och vara utförd på olika sätt beroende på leverantör och produkttyp. På köksfronter ska den i regel sitta i närheten av gångjärnet, skriven med bläck direkt över de små hålen exempelvis och delvis eller helt dold av gångjärnet.
Det har också blivit vanligare att den etsas med laser och är då svårare att se, lite släpljus kan hjälpa för att få den att framträda tydligare. Då lasermärkningen är svårare att se så kan positionen variera, men leta på baksidan utmed de fyra sidorna så borde du hitta den, eller vid gångjärnen.
Ett tredje märksätt är med klisterlapp ca 2x6cm stor, men dessa tror jag är ganska ovanliga på köksfronter.
På lådfronter sitter märkningen ofta så att den döljs av botten när fronten är monterad.
Märkningen i sig innehåller ett femsiffrigt leverantörsnummer, produktionsdatum, vilket land den är tillverkad i och produktens namn.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
Troligen inte högsta kvalitetK Kjell W skrev:
Håller själv på att bygga nytt kök i skrivande stund, IKEA utgick direkt i första researchen. Finalen stod mellan Ballingslöv och Puustelli, Ballingslöv vann pga priset, helt jämförbar kvalitet ... och den ligger långt över IKEA