Tag kontakt med arkitekten, och försök nå kunden via SMS eller liknande.
14 898 läst · 51 svar
15k läst
51 svar
Kvalitet efter pris ?
-
-
18 dec 2019 14:25 #17
Håller med tidigare skribent att den här typen av mönster tidigare varit förbehållet keramiska plattor. Jag antar att vattenskärning gjort det möjligt att göra i marmor. Och 2-3 mm är den normala fogbredden när man lägger natursten. Det är (var förr iallafall) normalt med viss variation i storlek på naturstensplattor men då pratar vi betydligt större plattor där den procentuella skillnaden blir relativt liten. Här där plattorna ser ut att vara max ca 10x10 cm blir 1 mm ett stort fel. Men att fogbredden skiljer där de sitter på näten är ju ett (relativt) litet problem, det är ju inte svårt att lossa dem och sätta dem rätt, om det inte är många på varje nät. Jag har för mig att det inte är ovanligt att några halkat snett när man lägger mosaik eller andra småplattor som sitter på nät.
Kantstötta plattor (sten eller keramik) från leverantör är helt orimligt att acceptera. Eller jo, ett fåtal, man måste ju som regel ändå kapa en del... Ett "vanligt" marmorgolv skulle aldrig läggas med kantstötta plattor. Den obehandlade stenen skulle jag kunna tänka mig ligger upp och ner...- Laddar…
-
Medlem · Tomte-tekniker · Nordpolen · 541 inlägg 18 dec 2019 14:3018 dec 2019 14:30 #18
Min bror driver en renoveringsfirma och brukar ofta stöta på förhinder när det gäller olika typer av material-leveranser som inte fungerar estetiskt eller funktionellt. Då är bra underlag nästan ett måste för att kunna ta beslut om kunden inte själv kan närvara. Facetime eller liknande är också bra hjälpmedel.
Ps..
Det finns arkitekter med mer eller mindre byggkunskap. Arkitekter med fokus på estetik brukar i bland benämnas som "moln-arkitekt" pga tendensen att snurra högt i det blå. Om man råkat anlita en moln-arkitekt utan större erfarenhet eller insikt av byggkunskap handlar det mer om regel än undantag att den här typen av problem uppstår.Redigerat 18 dec 2019 14:51 -
18 dec 2019 15:02 #19
Av den sats plattor du har, och den sats du har returnerat, kan kanske affären, arkitekten eller du plocka ihop tillräckligt många oskadda plattor som kan läggas lösa (utan nät) och som en skicklig kakelläggare kan lägga med korrekt stora fogar? Det borde ligga i affärens intresse att lösa det här så smidigt som möjligt.
-
18 dec 2019 15:20 #20
Hej du har fått kina/ indisk tillverkade plattor .
de kör på dålig kvalitet och mycket imitation av andra märken -
Byggveteran · Åland · 1 812 inlägg 18 dec 2019 16:2718 dec 2019 16:27 #21
-
Byggveteran · Åland · 1 812 inlägg 18 dec 2019 16:3218 dec 2019 16:32 #22
- Laddar…
-
18 dec 2019 16:40 #23
- Laddar…
-
18 dec 2019 16:45 #24
Jag hade aldrig accepterat denna kvalitet på produkten, VAR har den inhandlats?
Ser ju nästan ut dom butiken beställt på Wish och levererats av Post Nord...- Laddar…
-
18 dec 2019 18:34 #25
- Laddar…
-
18 dec 2019 18:56 #26
Tack för alla kommentarer, goda råd och invändningar. Många av era tankar stödjer vad vi känner som ansvariga hantverkare. Om det ändå vore så att det bara var en liten del stenar som var skadade så hade plattsättaren inte ställt sig emot att skära loss någon sten från ett eller två ark. Heller inte ett problem att välja att skära bort en flisa som gått i en eller två plattor. Tyvärr så handlar det om merparten sten i leveranserna.
Den stora frågan för oss kvarstår dock. Kan/Får denna sten verkligen klassas som en exklusivt naturstens produkt.? För oss känns det som att butiken utger sig för att sälja exklusivt och "top of the line" material. Fast sanningen kanske är att de har en undermålig leverantör och gömmer sig bakom bra reklam och fina bilder. Är det någon som vet var man kan få korrekt information om hur marmor och natursten bör "klassas" ? Hur skall man egentligen veta om man har fått marmor av 1: klass ?
Rådet med att ta stenen till en annan leverantör skall verkligen följas, vi skall ta ett antal prover till en erkänd stenleverantör i Stockholm så vi får en 2:a bedömning.
Jag är också ganska övertygad att kunden kommer ställa sig bakom oss hantverkare i detta. Tyvärr så blir ju dessa personer som blir drabbade av den ekonomiska biten i allt. Tyvärr så tror jag det är långsökt att butiken ersätter det stillestånd som skapats pga vare detta.- Laddar…
-
-
Medlem · Tomte-tekniker · Nordpolen · 541 inlägg 18 dec 2019 19:54
-
18 dec 2019 20:08 #29
Verkligen flera varningsklockor här!
Påståendet om att det är en exklusiv, kräsen och kunnig kund.
Att du som projektledare ska välja material åt kunden, wtf...
Och att fina butiken på fina gatan i fina huvudstaden skulle borga för något. -
Medlem · Tomte-tekniker · Nordpolen · 541 inlägg 18 dec 2019 20:1418 dec 2019 20:14 #30
Det tror jag alla håller med om. Några tip för att förbättra sitationen?