Har sökt runt men hittar inget riktigt alternativ för detta.

Har använt Greenlys app bara för att se förbrukning på olika fastigheter som familjen har på samma ställe. Nu kommer man inte kunna ha Greenlys app om man inte har deras elavtal vilket jag inte är intresserad av.

Inte nödvändigt med resltidsmätning och sånt bara jag kan se typ dygnsförbrukning.

Finns det nån annan app som uppfyller mina behov?
 
En shelly 3EM trefas mätare till varje byggnad, kostar en dryg tusenlapp styck och kräver wifi för uppkoppling
 
elller en slimmelezer för HAN/P1-porten i varje elmätare, kostar ca 250:- och kräver wifi

eller så kontaktar du ditt elbolag en gång i månaden och begär ut senaste månadens data ifall de inte har detta redan på ”mina sidor”
 
Är Slimmelezer fortfarande billigaste lösning eller finns det andra alternativ numera?
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Ok jag måste köpa en han-modul till min nätleverantörs elmätare och sedan en sån home wizard?

Är den bättre än slimmelzer?
 
N Novisfixaren skrev:
Ok jag måste köpa en han-modul till min nätleverantörs elmätare och sedan en sån home wizard?

Är den bättre än slimmelzer?
Om Din nätleverantörens elmätare har en HAN-port (hona), räcker det med att köpa en P1 mätare (hane) för varje fastighet.

Home wizard funkar bra. Men det är faktiskt inget svart, jag tror alla P1-mätare fungerar utan problem. Det det skiljer är själva appen.

Homewizard är mycket enkelt att komma igång med. Tycker jag i alla fall.

Jag tittade på SlimmeLezer. Den är nog bra den med. Men du behöver ha en Homeassistant hemma. Liten data eller liknande med Homeassistant på.

Homewizard skickar all data up i molnet. Appen läser då från molnet.

Homeassistant lösningar över flera fastigheter som är (låt oss säga) mer än 50m till 100m från varandra kräver i så fall en Homeassistant data för varje fastighet.

Jag har byggt lösningar för energi mätning, temperatur och fuktmätaren, brandvarnare, mm. både i Homeassistant och med moln-tjänster.

Med sådana målnlösningar är det betydligt enklare att komma igång. Sen har det nackdelar med. Om molnet-tjänsten läggs ner, då är allt värdelös och borta.

Rätt bra med Homewizard är, att du kan koppla den till Homeassistant. Om själva företaget bakom Homewizard lägger ner, kan man fortfarande använder P1-dongeln med Homeassistant.
 
Lutar åt homewizard vill testa nåt enkelt först
 
H he-peter skrev:
Om Din nätleverantörens elmätare har en HAN-port (hona), räcker det med att köpa en P1 mätare (hane) för varje fastighet.
Är inte riktigt med här.. :)
 
N Novisfixaren skrev:
Är inte riktigt med här.. :)
Jag menar exakt som Du själv skriver. Om du redan har HAN-modul (HAN-port), ...

Men i ditt fall måste du nog köpa den HAN-modulen du länkar till
 
H he-peter skrev:
Jag menar exakt som Du själv skriver. Om du redan har HAN-modul (HAN-port), ...

Men i ditt fall måste du nog köpa den HAN-modulen du länkar till
Yes tack för hjälpen
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.