870 läst ·
11 svar
870 läst
11 svar
App för elförbrukning på olika fastigheter
Har sökt runt men hittar inget riktigt alternativ för detta.
Har använt Greenlys app bara för att se förbrukning på olika fastigheter som familjen har på samma ställe. Nu kommer man inte kunna ha Greenlys app om man inte har deras elavtal vilket jag inte är intresserad av.
Inte nödvändigt med resltidsmätning och sånt bara jag kan se typ dygnsförbrukning.
Finns det nån annan app som uppfyller mina behov?
Har använt Greenlys app bara för att se förbrukning på olika fastigheter som familjen har på samma ställe. Nu kommer man inte kunna ha Greenlys app om man inte har deras elavtal vilket jag inte är intresserad av.
Inte nödvändigt med resltidsmätning och sånt bara jag kan se typ dygnsförbrukning.
Finns det nån annan app som uppfyller mina behov?
Är Slimmelezer fortfarande billigaste lösning eller finns det andra alternativ numera?
Ok jag måste köpa en han-modul till min nätleverantörs elmätare och sedan en sån home wizard?
Är den bättre än slimmelzer?
Är den bättre än slimmelzer?
Om Din nätleverantörens elmätare har en HAN-port (hona), räcker det med att köpa en P1 mätare (hane) för varje fastighet.N Novisfixaren skrev:
Home wizard funkar bra. Men det är faktiskt inget svart, jag tror alla P1-mätare fungerar utan problem. Det det skiljer är själva appen.
Homewizard är mycket enkelt att komma igång med. Tycker jag i alla fall.
Jag tittade på SlimmeLezer. Den är nog bra den med. Men du behöver ha en Homeassistant hemma. Liten data eller liknande med Homeassistant på.
Homewizard skickar all data up i molnet. Appen läser då från molnet.
Homeassistant lösningar över flera fastigheter som är (låt oss säga) mer än 50m till 100m från varandra kräver i så fall en Homeassistant data för varje fastighet.
Jag har byggt lösningar för energi mätning, temperatur och fuktmätaren, brandvarnare, mm. både i Homeassistant och med moln-tjänster.
Med sådana målnlösningar är det betydligt enklare att komma igång. Sen har det nackdelar med. Om molnet-tjänsten läggs ner, då är allt värdelös och borta.
Rätt bra med Homewizard är, att du kan koppla den till Homeassistant. Om själva företaget bakom Homewizard lägger ner, kan man fortfarande använder P1-dongeln med Homeassistant.
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Oki min elmätare har typ som små stift men måste själv köpa en han-modul sätta dit sen aktiverar nätleverantören denna men som jag förstår måste jag själv sätta i och köpa han-modulen …
https://www.evify.se/produkter/rj12...t_gd=7AB1541A65564920AA2CC3C803A225F37EC208E7
https://www.evify.se/produkter/rj12...t_gd=7AB1541A65564920AA2CC3C803A225F37EC208E7
Lutar åt homewizard vill testa nåt enkelt först
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden