Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Moget Samir, moget... undrar vem som är på förskolenivå här... :x
Inlägget ovan som du citerat la jag in av anledning att just de luckbytarna i princip bara kör med MDF eftersom deras luckor är folierade... och det är ren fakta...
Om du då påstår att merparten av alla luckor idag är av MDF så känns det som att det är dessa du har mest erfarenhet av eftersom de flesta större köksleverantörer som kör med laminerade och fanerade luckor använder spån i luckorna...
...och jag vet det för jag jobbar med det dagligen.
Vad du jobbar med och vad du är för en tomte vet jag inte, men det var ju du själv som ballade ur eftersom du inte kunde läsa vad jag skrev och började "skrika" i inlägget jag citerat nedan, istället för att läsa ordentligt vad jag skrev innan du uttalade dig...
Dessutom avslutade jag mitt inlägg med en
...så du kanske borde fundera på vad den betyder... 
Fortfarande står jag fast vid att MDF i princip bara används till folierade och målade luckor och till laminerade och fanerade luckor använder man spånskiva...
I de lite exklusivare köken använder man i vissa fall MDF till fanerade luckor men inte i normalfallen...
Sen får du tycka och säga vad du vill Samir för det är den erfarenheten jag har av de leverantörer jag arbetar med...
Vill man läsa om olika typer av luckor är det rätt bra beskrivet här:
http://www.koksingangen.se/koksinre...ar-du-alla-koksluckor-till-din-koksrenovering
SamirB skrev:Om du/ni satt upp så många kök så borde ni väl veta att flertalet av luckorna är MDF, om ni inte tror mig gå in på Kvik, Marbodal eller vilket ni vill och räkna.
saturnus: ja Marbodal har fortfarande en del spånluckor och ja, MDF är bättre än spån. Visst finns det gamla kök av Mazonite som fortfarande är bra men det är en fråga om hur väl man skött luckorna men det finns en anledning till att man bytt material.
paul: du får gärna fortsätta att hålla diskussionen på förskolenivå
dan-lind skrev:
SamirB skrev:
Inlägget ovan som du citerat la jag in av anledning att just de luckbytarna i princip bara kör med MDF eftersom deras luckor är folierade... och det är ren fakta...
Om du då påstår att merparten av alla luckor idag är av MDF så känns det som att det är dessa du har mest erfarenhet av eftersom de flesta större köksleverantörer som kör med laminerade och fanerade luckor använder spån i luckorna...
...och jag vet det för jag jobbar med det dagligen.
Vad du jobbar med och vad du är för en tomte vet jag inte, men det var ju du själv som ballade ur eftersom du inte kunde läsa vad jag skrev och började "skrika" i inlägget jag citerat nedan, istället för att läsa ordentligt vad jag skrev innan du uttalade dig...
Dessutom avslutade jag mitt inlägg med en
SamirB skrev:Idag är majoriteten av LUCKORNA MDF, stommen däremot är i spån på i stort sätt alla kök. . det är skillnad mellan stomme och lucka. . jag nämnde inget ang. stomme i mitt tidigare inlägg då detta nästan alltid är av spån, hade blivit alldeles för dyrt att tillverka detta av MDF, hade även blivit väldigt tungt.
Fortfarande står jag fast vid att MDF i princip bara används till folierade och målade luckor och till laminerade och fanerade luckor använder man spånskiva...
I de lite exklusivare köken använder man i vissa fall MDF till fanerade luckor men inte i normalfallen...
Sen får du tycka och säga vad du vill Samir för det är den erfarenheten jag har av de leverantörer jag arbetar med...
Vill man läsa om olika typer av luckor är det rätt bra beskrivet här:
http://www.koksingangen.se/koksinre...ar-du-alla-koksluckor-till-din-koksrenovering
i så fall så missförstod jag dig och får då be om ursäkt.
jag känner inte till några husvagnskrängare av luckor och tog det som en ren förolämpning, därav reaktionen.
och jag är helt med dig angående att det är målade luckor som är MDF, men av de kökstillverkare jag jobbat med så är flertalet av luckorna dessa, sen vet jag också att fanerade luckor är spån. Det jag menade är att MDF är bättre i sig som material än spånskiva.
jag får be om ursäkt en gång till för att jag missuppfattade dig
jag känner inte till några husvagnskrängare av luckor och tog det som en ren förolämpning, därav reaktionen.
och jag är helt med dig angående att det är målade luckor som är MDF, men av de kökstillverkare jag jobbat med så är flertalet av luckorna dessa, sen vet jag också att fanerade luckor är spån. Det jag menade är att MDF är bättre i sig som material än spånskiva.
jag får be om ursäkt en gång till för att jag missuppfattade dig
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
SamirB skrev:i så fall så missförstod jag dig och får då be om ursäkt.
jag får be om ursäkt en gång till för att jag missuppfattade dig![]()
Det är lugnt... no hard feelings...
Men det är faktiskt ganska vanligt med luckbytare som kör runt i sina släp och husvagnar och säljer luckor utanför affärer och annat, och dessa luckor är i princip alltid folierade och då på mdf...
Självklart håller jag med om att MDF är bättre som stomme till en lucka men det är oftast betydligt dyrare också varför de flesta leverantörer håller sig till spån när det gäller faner och laminat då detta pressar ner priserna betydligt...
Till målat måste de ha mdf så där finns inga alternativ för dem.
Svaren ovan verkar mest handla om luckornas material, men det finns ju andra aspekter också. Tex
- Djupet på bänkskåp och lådor. Vårt kök (Hagaköket) har tex lådor vars innermått är ca 8 cm djupare än Marbrodal. Även Ballingslöv har djupa lådor.
- Är sidorna på skåpen målade eller behöver man ha täcksidor monterade utanpå om man har skåp som man ser sidan på?
- Utbud av inredning mm som passar till just det köket ni väljer.
Får nu bara säga som så att jag var/är riktigt tacksam för alla svar som blev i tråden. Slutade med en beställning av ett ballingslöv kök - i slutet stod det mellan B-löv & Marbodal men på något sätt kändes B-löv mer gediget, bättre på något sätt, gick på magkänslan en hel del för när man väl granskade Marbodal så i vissa fall var det ju liknande klass som IKEA:s kök så på något sätt skulle vi nog ha ångrat oss om vi skulle bli snikna och välja det lite billigare bara för att det är billigare... Får se sen om vi blir lika nöjda som vi hittills känner oss! 
Nu har trådskaparen köpt sitt kök så egentligen är mitt inlägg onödigt. Men vill ändå tala om att i alla vpra vilackade skåp och luckor till kök, badrum och tvättstuga är det MDF i både luckor och skåp. I de skåp/garderober där vi har valnötsfanér är både stommarna och luckorna i massiv furu. Så visst finns det andra material än spån och MDF i skåpen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vilket fabrikat är det på dessa ???Hemmakatten skrev:Nu har trådskaparen köpt sitt kök så egentligen är mitt inlägg onödigt. Men vill ändå tala om att i alla vpra vilackade skåp och luckor till kök, badrum och tvättstuga är det MDF i både luckor och skåp. I de skåp/garderober där vi har valnötsfanér är både stommarna och luckorna i massiv furu. Så visst finns det andra material än spån och MDF i skåpen.
Jag är väldigt nyfiken då det är högst ovanligt att tillverka stommar och framförallt luckor i massiv fur och sedan fanera detta... :S
I princip 95% av alla stommar tillverkas ju idag i melaminbelagd spånplatta och i de allra flesta fall så tillverkas målade luckor samt en del fanerade av mdf medan i princip alla laminerade luckor och en hel del fanerade tillverkas av spånskiva...
Detta är iaf min erfarenhet... :|
Nu är ju tråden lite gammal, men jag vill tillägga en sak ang, spån respektive mdf i luckor. Inserta-gångjärn som monteras utan verktyg har en förmåga att pressa sönder hålen i spånluckor. Det får konsekvensen att luckan sitter löst efter en tid. Kan till och med ramla ur. Det är absolut ett skäl för att använda mdf i luckor.
Det finns förstås bättre spån, som håller. Men kostnadsjakten gör att de som jagar någon tia per lucka(räknat på 40x70) genom att välja spån istället för mdf kommer antagligen att ta steget fullt ut och välja en 'billig' spånskiva som mest består av luft.
VH/Findus
Det finns förstås bättre spån, som håller. Men kostnadsjakten gör att de som jagar någon tia per lucka(räknat på 40x70) genom att välja spån istället för mdf kommer antagligen att ta steget fullt ut och välja en 'billig' spånskiva som mest består av luft.
VH/Findus
Klicka här för att svara