Funderade på att köpa lite klinkers och kakel på Silvan eller liknande ställe för en billig penning och kakla loss ordentligt. En vän som arbetar på ett företag som i stort sett bara säljer kakel och klinkers med tillbehör för ett betydligt högre pris, säger att det är väldigt dumt och att det finns en anledning till prisskillnaden och att det går så bra för dem.

Han berättar att många som köpt kakel och klinkers på Silvan, Rusta och andra lågprisställen kommer in och handlar hos dem när det gått åt helsike och måste göra om arbetet. Tydligen är det vanligt att plattorna t.ex inte är jämna vilket gör att de spricker. Hans råd är: Har man bara råd med lågprisplattor ska man skita i det och spara till "riktiga" plattor. Dåliga plattor = stora kostnader och mycket jobb i onödan.

Vad säger ni med erfarenhet som är lite mer objektiva? Ska man undvika lågprisklinkers och kakel från lågpriskedjorna eller är det överdrivet?

N
Jag har i ett rum billiga ganska billiga klinkers från Bauhaus och i ett annat så har jag ganska dyra kakel och klinkers från italienska elios. Bauhaus plattorna är 20*20 och elios plattorna är 15*15 och båda är gjorda med ojämna kanter.

Bauhaus plattorna varierar lite i storlek

Eliosplattorna varierar i storlek och så är dom inte plana så dom har varit ganska besvärliga att få på plats snyggt iaf för mig som är nybörjare på att kakla.

Det kan hända att elioskaklen har en tåligare yta men det kan jag inte uttala mig om ännu.

Jag har ingen stor erfarenhet av kakel och klinkers men så här var det för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.