Byggahus.se

Kutterskydd av amerikansk typ.

1. M
    Medlem · Nivå 10
    Jag har en Hammer A31 som jag är väldigt nöjd med men kutterskyddet kunde absolut vara smidigare att använda. Jag har funderingar på att installera ett sånt där som dom har på andra sidan pölen, ett sånt som svänger ut åt sidan. Någon som gett sig på en sån modd? Finns det nåt slags kit att köpa?

Kjell

2. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag hade ett kutterskydd av amerikansk typ på min gamla Ejca. Tydligen förekom de i Sverige på 50-talet.
    Det fungerade men om jag får välja har jag hellre ett ordentligt Suvaskydd av något slag.

3. M
    Medlem · Nivå 10
    Är det några säkerhetsmässiga nackdelar med ett amerikanskt?

• Laddar…
  4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Ja, det förhindrar inte att man har händerna direkt ovanpå kuttern.

5. H
    Medlem · Nivå 17
    Enligt arbetarskyddet: Ja och därför är de totalt förbjudna att sälja eller använda i yrkesbruk i Europa.

Enligt mig: Ja jag håller med men skillnaden i säkerhet är inte fullt så stor som somliga tror.

6. M
    Medlem · Nivå 10
    Det gör väl inget kutterskydd? Alla går ju att skjuta åt sidan eller helt vicka upp.

I instruktionerna för min Hammer står det att man ska skjuta skyddet åt sidan något mer än arbetsstyckets bredd då man hyvlar tjockare stycken än 75 mm. Det innebär att en del av kuttern är helt frilagd. Med den amerikanska varianten så täcks kuttern ända tills man knuffar det åt sidan med arbetsstycket. Jag tycker det är bättre.

Min gamla Sheppach hade ett lite smartare skydd än Hammern, den hade ett skydd som fjädrade åt sidan en viss längd, sen var det en plastvinge längst ut på skyddet som gled mot arbetsstycket och styrde ut skyddet. På så sätt var aldrig kuttern exponerad. Hade gärna sett den varianten på Hammern.

Redigerat 16 jan 20:35
  7. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Att dom går att ta bort säger ju inte så mycket. Det GÅR att köra ner sin hals på klingan på bordssågen också.

Men visst, tjocka ämnen så måste man dra undan det och då är det inte bättre än ett kotlettskydd. Ja, visst, innan du når dit med ämnet så är kuttern exponerad, men då är man ju inte i närheten med händerna ändå.

Men jag håller väl delvis med om att det inte är någon större säkerhetsmässig skillnad. Tycker dock det europeiska är mer praktisk. Dock har jag bara provat ett kotlettskydd vid ett enda tillfälle hos en bekant i staterna.