Vi hade denna på taket men den fyllde ingen funktion längre, dock undrar jag om någon vet vad det är för något? :)

På elektronikkortet står följande:
"
AB Thermia-Verken
Arvika
Sweden

MK 155

"

Hand som håller ett gammalt elektronikkort från AB Thermia-Verken med texten "MK 155", kopparbanor och komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkort från AB Thermia-Verken, förmodligen gammal värmestyrning, fotograferat i närperspektiv.
Skapa konto

Kortet satt i det svarta "ufo":t på taket (se bild).

Svart "ufo"-liknande objekt på hustak, användes tidigare för uppvärmningssystem.
Skapa konto
Gammalt svart "ufo"-liknande objekt på taket med elektronikkortet märkt AB Thermia-Verken.
Skapa konto

Huset är byggt 1978, hade först direktverkande elvärme till vattenburet system, därefter sen tidigt '00-tal bergvärmepump.

/Andreas

Nån slags temperatursensor?

Kan det absolut vara, AB Thermia-Verken är numera "Thermia", så det kan det säkert vara.

Om det var en tempgivare så blir jag dock fundersam om varför den sitter i en svart pöastbehållare, mitt på taknocken, utsatt för fullt solljus.

PS. I "svarta ufot" var det ett likadant mindre ufo innuti i vilket kortet satt. Det var alltså först ett yttre väderskydd, därefter ett innerskal, och sen kortet.

Sån hade vi på taket till vårt LB-hus, byggt 1980!
Utegivaren till elpannan.

• Gilla
WestbergA
  • Laddar…
C
WestbergA WestbergA skrev:
I "svarta ufot" var det ett likadant mindre ufo innuti i vilket kortet satt. Det var alltså först ett yttre väderskydd, därefter ett innerskal, och sen kortet.
Man tänker att det måste finnas ett antal fiffiga tankar bakom denna otroligt överarbetade lösning. Att man skall få med inverkan av sol och vind på något rättvisande sätt? Noterar också att det sitter ett värmeelement i givaren.

Redigerat:
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.