http://www.kuenzel.de/files/manual-bt20xx.pdf

Läcker vedpanna detta också! Ett annorlunda "munstycke" där sekundärluften tillsätts! Ingen keramik utan gjutjärn mellan vedmagasin och förbränningsrum?

Skulle vara kul att se "live"! Undra om det finns någon återförsäljare i Sverige?

Annorlunda, borde gå fort att värma upp sekundärluften!

• brennraum01(3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kunzel.jpg
Tyvärr tryckande fläktar...

Matss skrev:
Tyvärr tryckande fläktar...
Haha..Det har väl du i din panna också.. ;) Eller?:rolleyes: Sätter man upp en ny skorsten så är man inte lika beroende av en panna med sugande fläkt.. Jag tror att nyckeln till jämn förbränning är mer beroende av pannkonstruktionen om hur primärluften tillsätts. Att snabbt komma upp i driftfas eller få "blålåga" tror jag sitter ihop med snabb uppvärmning av sekundärluften. Dvs sekundärluften bör tillsättas nära glödbädden där den värms snabbt. Både ETA och Fröling kommer från kallstart väldigt snabbt upp i en bra förbränning och de pannorna har samma koncept.

Jovist har jag det och vet därmed nackdelarna. Det största felet (förutom ökad inrykning) är att tryckfläktarna bara pumpar inluften och har ett stort tryckberoende. Flödet ut ur skorstenen beror av hur bra det brinner och draget. En sugfläkt pumpar hela rökgasmängden som därmed kommer att bli mycket mer konstant. Den ena efter den andra panntillverkaren överger tryckfläktar, det är nog bara en tidsfråga innan Kuenzel ochså gör det.

Även på den gamla Solo Plus så tillsätts sekundärluften nära glödbädden, genom ett stort antal hål i keramikbotten.

Jovisst har du rätt men har man ändå upp en ny skorsten som ofta har bra drag så reglerar man draget med en dragbegränsare så då funkar en panna med tryckande fläkt relativt bra. En sugande fläkt är mindre beroende av vilken skorsten man har.

Men även med dragbegränsare kommer trycket att variera och därmed draget så mycket att en tryckfläktspanna brinner ojämnare än en bra sugfläktspanna utan dragbegränsare... Så varför skulle man välja en omodern lösning när man köper en ny panna?

Kan ju vara intressant att disskutera vilka parametrar som styr? Vad gör att en tryckfläktspanna brinner ojämnare? Vilka undertryck och flöden har man i en sugfläktspanna jämnfört en tryckpanna? En sugande fläkt skapar väl ett så konstant sug som möjligt och är inte lika beroende av att skorstenen klarar det på egen hand? Tråden om calmarpannan visar ju också att bakbuffar, ojämn pulserande förbränning även finns på sugfläktspannor. Och detta är av egen erfarenhet avgörande hur pannan är konstruerad, kommer primärluften överst i vedmagasinet så blir det svårare att uppnå en jämn förgasning av veden. Fördelar man primärluften nära glödbädden över hela vedmagasinets sidor så får man betydligt jämnare förbränning även i en tryckfläktspanna. Det har jag provat och gjort i min Orlan. Man kan ju också tycka att en sugfläkt påverkas av det motstånd som finns i skorstenen som ändras beroende på de parametrar du nämner? Sugfläkten suger en viss mängd som ska innehålla brännbar gas och rätt mängd primär och sekundärluft. Om veden förgasas ojämt så kommer väl förhållandena i blandningen ändras på samma sätt som i en tryckfläktspanna? Jag säger inte att man ska välja en tryck före en sug utan bara få klarhet vad som styr och vad skillnaden är förutom inrykningsrisk med en tryckpanna? Enligt den ritning som finns på Baxi så blåser man väl primärluften i toppen på gamla Solo plus? Hur blir utfallet om man skulle sätta en kompletterande sugfläkt (som hjälpte skorsten och dragbegränsaren att hålla "suget" konstant) på en panna med tryckfläkt, skulle den brinna jämnare då?

Redigerat:
Japp primärluften kommer in i toppen.

Calmarpannan ska inte jämföras med premiumpannor...

Och skillnaden mellan sug och tryckfläkt är mer än inrykning och snabb tändning. Nu kan jag inte uttala mig om mer än Inova och Gaselle som har starka sugfläktar som suger in luft genom förhållandevis små strypningar. Men dessa pannor brinner ungefär lika hårt oberoende av skorstensdrag. Tryckfläktspannor har betydligt svagare fläktar med en brantare kurva flöde/tryck. Det betyder att när det blir lite tätt i botten av pannan går en större mängd av luften genom pannan som sekundärluft och när det som täppte till förbränns ökar primärluften igen. En sån panna går inte att hålla någorlunda konstant lambda på utan den svänger upp och ned vilket mina mätningar på Solo Plus också visar. Sen har jag mätt på en Inova och den låg förvånansvärt konstant hela tiden. Det visar ju testrapporten också. Samma sak gäller skorstensdraget som påverkar flödet genom pannan med varierande rökgastemp som följd. Detta kan dock till stor del avhjälpas med en dragregulator.

Kan inte den jämnare förbränningen i Innova och Gaselle också bero på att primärluften fördelas via flera hål nära glödbädden? Innovan har väl löstagbara plåtar med flera hål. Har du ingen möjlighet att ändra primärluften närmare glödbädden på din Solo plus? (svetsa några enkla profiler som dockas mot befintligt primärutblås) Skulle vara intressant att se om du fick en jämnare förbränning och därmed ett jämnare och mer konstant lambda?

Vet du vilken effekt och flöden sugfläktarna har på Innovan och Gaselle?

Redigerat:
Ska nog lägga ev tid på att sätta in en riktigt fet panna istället :) Men jag har inget större problem med övertändning.

Man skulle kunna prova att mata med tryckluft istället eller en kraftig strypt fläkt.

Matss skrev:
Ska nog lägga ev tid på att sätta in en riktigt fet panna istället :)
Vad blir det för pjäs då? :)

Tryckfläktspannor har betydligt svagare fläktar med en brantare kurva flöde/tryck. Det betyder att när det blir lite tätt i botten av pannan går en större mängd av luften genom pannan som sekundärluft och när det som täppte till förbränns ökar primärluften igen.
Kanske därför Kunzel biturbo har två tryckande fläktar, en för sekundär och en för primär..

Åskar skrev:
Kanske därför Kunzel biturbo har två tryckande fläktar, en för sekundär och en för primär..
Det är nog snarare deras sätt att reglera med hjälp av lambdasonden. Istället för de två spjällmotorerna på andra liknande pannor med sugande rökgasfläkt. I detta fallet styr de istället varvtalet på respektive fläkt.

Pannan ser ju annars fin ut och med bra vedvolym vad det verkar, är de dyra som ETA o.dyl.

Med en en rökgasfläkt också blir det en triturbo, det vore något det.:)

Haha, ja en triturbo borde väl ta det gottaste från både sug och tryckpannorna.. Tyvärr kostar kunzel likt som ETA också skjortan. Det som lockar är tekniken och konstruktionen. Sedan om man vill uppgradera sin egen drake för några 1000-lappar med samma koncept eller köpa pannorna i fråga och betala 50 tusen extra för "kryddan" är upp till var och en..!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.