citerat från Hantverkar´n den 15. sep 2006 kl. 00:17:
Roligt att läsa vad ni tycker är dåligt med svenska hantverkare...att vi inte jobbar gratis med att sätta upp eran badrumsinredning och att vi inte jobbar kväll för att vi har ett liv.
Fattar ni vad era chefer ska tycka om er då.....
Om du känner dig träffad är det ju ditt problem men är du en hantverkare som sköter ditt jobb så förstår jag inte vad du menar. Det tråden handlar om är inkompetenta och hantverkare som inte sköter det dom skall, vad jag beskrev är vad som hände hos oss inget annat, det finns inte ett ord i denna tråden som säger att det krävs att ni skall jobba gratis utan bara sköta ert jobb som ni får betalt för.
Gammal tråd men irriterande ändå.
Tydligen var ju det rätt viktigt att dom jobba gratis. Att dom sen ligger före i tidsplanen kan ju bero på att dom jobbar just helger sena kvällar. Tycker att dessa trådar dra ner en hel yrkeskår. Trist att se. Jobbar själv inom bygg och då även längre sträckor från hemmet ibland även utanför Sveriges gränser. Självklart jobbar man längre och helger för att kunna komma hem till sina familjer. Och givetvis finns det då oftast bra pengar att tjäna. Skulle vara dumt att offra så mycket tid annars. Ett arbetspass idag är oftast minst 12 timmar har i värsta fall varit myckt mer pga tidsplaner som skall hållas. Vill där påpeka att jag som anställd inte satt upp dessa tider. Om man sen relaterar till "privatkunder" så finns det oftast en överenskommelse från en längre tid tillbaka tex en offert som gavs i maj (gäller upp till 1 mån i vårt företag) tiden när privatkunden bestämmer sig låt säga oktober. När kunden då antar affären så gäller självklart inte samma tid för färdigställandet beroende på leveranser tidsplanering inom företaget ect. Även priset kan ha stigit om matrial gått upp i pris. Men ändå vill ju kunden ha det gjort efter gamla offerten. När dom köpt ska det bara vara klart. Visst det funkar på den lokala pizzerian 15 minuter.. men inte inom bygg. Så mitt råd är följande : Bestäm er i tid och ta er tid att få allt bra har ni anlitat olika företag SAMORDNA. Det värsta som finns är när man kommer efter pga att upphandlingar inte gjorts korrekt. Och visst det finns skit inom denna yrkeskår med precis som inom alla yrkesgrupper. Fast det sållas lättare ut här än inom tex politiken! Där får dom avgångsvederlag och sen blir dom landshövding eller nåt liknande