Personligen tror jag ju att detta inte är problemet. Många struntar i att svara på en förfrågan oavsett hur välspecad den är. De har ändå fullt upp och kan skippa ev nya kunder - typiskt högkonjunkturstuk oavsett bransch. Man ser inte längre än näsan räcker och tänker inte på att just denna kund kanske skulle komma tillbaka om några år då det är lågkonjunktur. Bra kundvård är att göra som din leverantör eller iallafall svara på en förfrågan och säga att man inte har möjlighet att ta ett anbud pga full beläggning.

Hur svårt kan det vara egentligen?  ;)

Man kan väl iaf ta sig tid och ringa och säga att man inte kan komma. Har aldrig haft med hantverkare att göra, men nu vill jag ha in en ny panna i mitt nyiförskaffade hus. Verkar som jag får försöka lära mig det själv. Ringde i feb till tre vvs:are och bad dom komma ge anbud. Alla tre sa: Jag ringer på måndag.
Tiden gick, sen har jag gått hemma någon vecka nu och tänkte at det vore bra om de kunde komma nu när man ändå är hemma och de kan komma när de vill så jag ringde till dom igen. Två skulle ringa på måndagen igen, den siste skulle komma redan på fredag och kunde han inte då var det 100% på tisdagen. Säkert sa jag. Har gått 2veckor nu och inget från dom. En dag tar man väl ledigt från jobbet för at dom ska komma hit men den dagen verkar det ju som att man får dricka kaffe själv

Den intressanta frågan till alla som postat i denna tråd är också kostnaden för den önkvärda nivån!  Jag tog in offert och tyckte att jag hittade en helentreprenör som kunde hålla i hela mitt byggprojekt som omfattade helrenovering och tillbyggnad av vårt 50-tals hus!

Jag jobbade med dem under flera månader för att kvalificera arbete med specar mm. Det priset som de vill ha för enbart rivning av några väggar (En var bärande) samt uppbrytning av betongkaka samt gjuta ny med golvvärme samt omdragning och utbyte av elcentral  var ca 3ggr mer än uppskattad egen kostnad! Å andra sidan är jag ganska övertygad om att de hade hållit för den standarden på kundvården som ni pratar om! Jag kände att priset för den insatsen inte var värd de upplånade kulorna som jag skulle betala med utan valde att projektleda bygget själv. Kände att jag kunde det då jag har ett likadant renoveringsprojekt bakom mig!

I jämförelse vill jag (som ni andra) jämföra med  mitt dagliga jobb som projektledare i IT-branchen. Jag vill hävda att många tror att det räcker med att ge uppdrag till en hantverkare eller snickare eller vvs och tror att det räcker med det. De flesta skulle aldrig göra det på sina jobb.
Den första man oftast ger uppdraget till är en projektledare som vet hur man tar fram lösningen man önskar!
I hemmet så vill man inte betala projektledaren då varje projekt skulle bli mer än dubbelt så dyrt! Därför tror jag också att de stora byggbolagen fungerar mycket bättre då det bedriver byggena proffesionellt.

Frågan till er läsare av denna tråd är hur mycket det får kosta extra. Jag vet att jag inte känner att det kan vara värt mer än det dubbla när det börja röra sig om belopp på 0,5-1,0 mkr!

Hej Ralli

Skulle jag kunna få nummret till den lettiska firman också. Jag behöver lite hjälp av några goa gubbar.

Jag finns på magnus@so4it.se

Tack

Tror att alla hantverkare skulle ha krav på sig att gå en mindre kurs i kundrelationer och dyligt för att få utöva sin verksamhet. Det är ta mig fan katastrof idag hur det fungerar !

Många okunniga husare skulle däremot gå en kurs i vad det tar i tid o kan kosta att hyra in hantverkare. Inte köpa villan för överpris o sen tro att det inte kostar nått att ta in folk tioll att göra vid/om. Samt sluta rösta rött

Ett annat strul är att gamla hus ofta drar med sig en hel del annat så fort man börjar rota i det. Det är ibland otroligt svårt att säga att det tar bara si eller så lång tid eftersom man inte vet förrän man börjat riva i det.

Det gör det även knepigt att tidsbestämma jobbet, det går ofta betydligt snabbare att bygga nytt än att riva i gammalt det gör att nästa jobb då blir förskjutet och nästa och nästa *suck*

Ett annat problem är ju synkningen av och mellan de olika yrkesgrupperna, det är liksom inte så många som är snickare, betongare, kan mura, sätta kakel/klinker, har elbehörighet, VVS och kan räkna på bärande konstruktioner. Det är här som en projektledare kommer in, hur duktig snickaren än är så kan han inte fixa saker som t ex en röris har strulat till (bara ett exempel). Kommunikation är a och o här.

/Kent

Såvitt jag vet via internationella kontakter så är hantverkare och byggen överhuvudtaget ungefär samma problem i hela västvärlden (kanske i öst också).

Om man försöker vara lite objektiv, så tycker jag att det är ganska självklart att det blir strul med byggen. All form av byggverksamhet är riskabel vad gäller tider (och därmed kostnader), det finns alltid en avsevärd risk att något oförutsett inträffar med försening som följd.

Som privat beställare så hamnar man då givetvis sist i prioriteringslistan hos hantverkaren. Antag att din röris även gör jobb på ett större bygge, några timmar i veckan, något händer där. Självklart så släpper han inte det för att komma hem och skruva upp en blandare hos dig, även om det innebär att din köksmontör får gå sysslolös. Han vårdar sina kunder men efter hur betydelsefulla de är. I slutändan när han börjar komma ikapp igen så får han välja mellan 2 villabyggen, det ena en totalentrepenad, han känner entrepenören, det andra ditt bygge med delad entrepenad, i övrigt samma hantverkarteam som hos totalen. Han kommer garanterat att först hjälpa entrepenören med totalansvar, där hoppas han få fler uppdrag framöver.

RilleRock
sville skrev:
Samt sluta rösta rött
Helt korrekt  :)

Ralli!! Vill väldigt gärna ha kontaktnummer till dina hantverkare för en hel del jobb i södra Stockholm. Skicka gärna!!

TACK PÅ FÖRHAND!

Hej Ralli,
Har samma erfarenhet som dig. Tog tiden/besväret/kostnaden att ta fram ett mycket detaljerat förfrågningsunderlag, beskrivningar, k-ritningar etc - ändå problem i upphandlingen. Det värsta dock att många firmor sedan högaktningsfullt skiter i att följa överenskomna tidplaner etc, plötsligt blir borta på något annat jobb i några dagar (i vissa fall veckor) etc etc. Även de enklaste jobb drar iväg i tid och drabbar nästa hantverkare i kedjan. Om jag skulle sköta mig så på mitt jobb skulle jag ha fått kicken för länge sedan. I min värld är en deadline en deadline! Ja, när lågkonjukturen väl kommer är det dem med gott renomé som kommer att finnas kvar. Tycker bara att det är konstigt att man inte har mer intresse av att se på (ibland t om sin egen firma)sitt jobb mer långsiktigt.

Skulle verkligen vara intresserad av kontaktinfo till dina hantverkare. De lär väl iofs få mycket förfrågningar efter detta men de kanske har ytterligare kollegor.
mvh stenhus05

Av egen erfarenhet så vet jag att tidsoptimism är ett stort inslag hos de som bygger hus. De beställer markentreprenaden till ett visst datum, det visar sig att alla handlingar inte är klara för att börja då. Entreprenören åker till nästa jobb och börjar där, sedan när alla handlingar är klara så vill "husbyggaren" att entreprenören ska komma, gärna i förgår för VVS killen ska komma osv.... "släpp det du håller på med" Sedan är kedjan med förseningar igång. Dessutom så är en stor källa till förseningar och problem när vissa moment skall göras av ägaren själv. Ofta har ägaren dvs beställaren ett stort ansvar i detta pga okunskap och otydligheter i sin upphandling.

Som hantverkare själv så känner jag till viss del igen fenomenet, men har även en annan uppfattning, eller ska man kalla det åsikt...

FELET är att ALLA vill ha det så bra och fint som möjligt men väldigt FÅ är villiga att BETALA priset.

Många anlitar, tex lettiska arbetare som vi kan läsa i denna tråd, eller svartarbetare, eller både och. Produkten av detta är att hantverkare måste sänka sina priser, dvs ta på sig mer jobb, dvs ha sämre kundservice samt göra sämre jobb.

Mitt tips är: Om du får en offert från en hantverkare på tex 40000:- säg då att han får 45000:- Då tror jag inte att du kommer bli missnöjd. En annan viktig sak är även den personliga kontakten.

Jag tror att det är svårt för nästan vem som helst att göra dåliga jobb mot dom som är trevliga och lättsamma, att vara dryg mot någon som gnäller om priset på 500 kronor hit eller dit, det är nog lättare.

Många anlitar, tex lettiska arbetare som vi kan läsa i denna tråd, eller svartarbetare, eller både och. Produkten av detta är att hantverkare måste sänka sina priser, dvs ta på sig mer jobb, dvs ha sämre kundservice samt göra sämre jobb.
Så kontentan av det resonemanget är att eventuell upplevd brist på kundservice i byggbranschen beror ökad konkurrens? :-?

mvh
David

FELET är att ALLA vill ha det så bra och fint som möjligt men väldigt FÅ är villiga att BETALA priset.
Det håller jag dock med om.

mvh
David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.