Ska låta måla om mitt hus från 1893. Vill ta fram själen i huset. Fasaden ska vara grå. Vill sen måla fönsterfoder, knutar, taktassar, vindbrädor i en annan kulör och fönster, spröjs och dörrar i en tredje (den mest kulörta).

Tips på färger som blir fina tillsammans med den grå fasaden? Har ni bilder så skulle jag vara tacksam!

Kan inte ge tips på kulörer men kanske ett par ledtrådar.
- Ofta kan man hitta rester av tidigare lager färg genom att skrapa försiktigt på lite mer svårtillgängliga ställen som tidigare målare troligen slarvat lite på.
- Rätt ton är ofta lika viktigt som rätt kulör. Jordpigment och enklare metallpigment stämmer med tiden och funkar bra tillsammans.
- Gick för några år sedan en endags kurs hos Kerstin Lyckman, hon kallar sig färgarkeolog och har många års forskning och konsultande bakom sig. Kan värt att höra vad en konsultation skulle kosta.

Har själv ett hus från 1895 som jag velat om hur det ska målas på sikt. Det är nu vitt, men skrapning tyder på att det faktiskt har varit ljust grått. Har tidigare haft för mig att man inte använde grått som fasadfärg vid denna tid, men det kan vara fel. Kanske blir det blir så. Till det hade jag tänkt mig foder i någon typ av grönt, samt fönster och dörrar i mörkt rött, typ bränd terra (vilket jag också har skrapbevis på). Är huset grått så skulle jag nog välja en gön nyans som är åt det grågröna hållet, inte gulaktig.

Viktigt är att tänka på år att de tre färgerna ska ha olika ljushetsgrad (eller vad det heter), dvs. så att om du tar en bild i svartvitt, skall man se tydlig skillnad mellan fodren och fönsterbågarna t.ex.

Man kan också tänka sig att man använder samma färg till fasad och fönsterbågar (eller foder), då kan det inte skära sig. Oblandad färg (t.ex. bränd terra eller kromoxidgrön eller mörkbrun) till bågarna och bara en liten gnutta i den vita färgen till fasaden.

Denna kombination tycker jag är riktigt snygg. Grå fasad, gräddvita foder och fönster i engelskt rött.

Hus med grå fasad, gräddvita foder och engelskt röda fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.