13 059 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Kulo snörasskydd?
Sida 1 av 2
Hejsan,
är det någon som provat dessa http://www.kulsnorasskydd.com/index_se.php?si=info
Jag har ett brutet plåttak, tror det heter bandat? Alltså taket är platt med falsar. Jag vill sätta upp snörasskydd utan att påverka utseendet för mycket.
Vilket material ska man ha på skruvarna för att att inte få elektrolys med rost som följd?
Uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!
//Nisse
är det någon som provat dessa http://www.kulsnorasskydd.com/index_se.php?si=info
Jag har ett brutet plåttak, tror det heter bandat? Alltså taket är platt med falsar. Jag vill sätta upp snörasskydd utan att påverka utseendet för mycket.
Vilket material ska man ha på skruvarna för att att inte få elektrolys med rost som följd?
Uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!
//Nisse
Som plåtslagare måste jag säga att det är totalt vansinnigt att fästa något med genomgående skruv i en bandtäckning.
Enda idag använda metoden för att fästa saker och ting i dubbelfalsad plåt är genom falsfästen.
Förr i tiden använde sig uteslutande av genomgående montage, och för eller senare innebär det läckage.
Enda idag använda metoden för att fästa saker och ting i dubbelfalsad plåt är genom falsfästen.
Förr i tiden använde sig uteslutande av genomgående montage, och för eller senare innebär det läckage.
Vad händer med falsen efter alla år med belastning, finns inte det en risk för läckage?
Såg att att det finns en hemsida i Amerika som har använt sig av Polykarbonat skydd limmade på tak sen 1984.
Om inte det fungerar där så fungerar det ingenstans heller. Dom säljer fortfarande på marknaden. Kan vara något att tänka på.
Såg att att det finns en hemsida i Amerika som har använt sig av Polykarbonat skydd limmade på tak sen 1984.
Om inte det fungerar där så fungerar det ingenstans heller. Dom säljer fortfarande på marknaden. Kan vara något att tänka på.
Piggarna på falsfästena som håller dom på plats sitter ju under själva omviken så jag har svårt att tro att det skulle ställa till med något läckage.Även takstegerna och nockräcken sätts med falsfästenPAJO skrev:Vad händer med falsen efter alla år med belastning, finns inte det en risk för läckage?
Produkter som diskuteras: "takstegerna"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Så vitt jag vet har falsfästen använts framgångsrikt sedan 80-talet.
Det man helt säkert vet är att all lackering för eller senare kommer att falla av. Med den vetskapen tycker jag att det är svårt att kunna rekommendera någon att limma fast något så viktigt som snörasskydd. Följderna kan minst sagt bli katastrofala om antingen limmet eller limmets kontaktyta en vacker dag ger upp.
Ett bandtäckt tak ska med rätt underhåll kunna hålla över 100år, och därför ser jag det som självklart att man väljer det system som har längst livslängd, samt skadar taket minst.
Det man helt säkert vet är att all lackering för eller senare kommer att falla av. Med den vetskapen tycker jag att det är svårt att kunna rekommendera någon att limma fast något så viktigt som snörasskydd. Följderna kan minst sagt bli katastrofala om antingen limmet eller limmets kontaktyta en vacker dag ger upp.
Ett bandtäckt tak ska med rätt underhåll kunna hålla över 100år, och därför ser jag det som självklart att man väljer det system som har längst livslängd, samt skadar taket minst.
Jag tror att det är något speciellt framtaget lim för dessa skydd. Visste finns risken att det släpper men samtidigt har man sett traditionella som har gett vika för snöbelastning, då med följd att taket har tagit skada. Kan tänka mig att om dessa som är limmade släpper inte kan ställa till samma skada. Var in och läste på hemsida och läste vad dom klarar av för belstning. 3,8kNm per enhet vilket gör att belastning för 1 kvadrat meter blir ca 15kNm, det är långt över vad Boverket krav. Precis som storstark skriver så ska man underhålla sitt tak för öka livslängden på det.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Snörasskydd är som namnet säger gjort så att snön inte rasar ner på någon eller något inte för att hålla emot 1 m blöt snö så det är klart att ett snörasskydd kan släppa.
Självklart kan falsfästen släppa, speciellt om man dragit åt för lite eller har fel avstånd mellan falsfästena. Jag har själv reparerat skador efter falsfästen som glidit. I alla fall har de varit dåligt åtskruvade, de höll ca 15 normalvintrar, förrförra vintern blev dock belastningen för stor.
Jag har heller aldrig argumenterat för att Kulo inte skulle klara de krav som ställs i BBR, de är säkert väldigt starka. Man har ju även fördelen att på ett smidigt sätt kunna sicksacka skydden.
MEN, historian har lärt oss att plåtens lack ej sitter fast för evigt. När plastisolen kom på 80-talet marknadsfördes den som det underhållsfria taket som skulle hålla för evigt. Efter 8-10år visade det sig dock att solen UV-strålar hade drivit ut mjukgöraren ur lacken och den flagnade.
Därför känns det dumt att limma fast något, det andra alternativet är då skruv. Problemet då är ju dock att man skruvar hål i ett dyrt tak.
Jag har heller aldrig argumenterat för att Kulo inte skulle klara de krav som ställs i BBR, de är säkert väldigt starka. Man har ju även fördelen att på ett smidigt sätt kunna sicksacka skydden.
MEN, historian har lärt oss att plåtens lack ej sitter fast för evigt. När plastisolen kom på 80-talet marknadsfördes den som det underhållsfria taket som skulle hålla för evigt. Efter 8-10år visade det sig dock att solen UV-strålar hade drivit ut mjukgöraren ur lacken och den flagnade.
Därför känns det dumt att limma fast något, det andra alternativet är då skruv. Problemet då är ju dock att man skruvar hål i ett dyrt tak.
Visst finns det alltid en risk att färgen släpper och jag håller med dig att skruva är inget bra alternativ. Är det ett nytt
tak så hoppas man att taktillverkarna lärt sig av läxan från 80-talet.
Hur många är det som flyger varje år?
Har hört att ca 70% av flygplanets olika delar är limmade? Tänk om färgen släpper....
tak så hoppas man att taktillverkarna lärt sig av läxan från 80-talet.
Hur många är det som flyger varje år?
Har hört att ca 70% av flygplanets olika delar är limmade? Tänk om färgen släpper....
Nu tror jag iofs inte att flygplanstillverkarna limmar ihop delar som är målade. Men om så är fallet så är det ändå ej jämförbart då flygplan till skillnad från dagens tak genomgår rigorösa kontroller med jämna mellanrum.
En annan fördel med traditionella snörasskydd är att de erbjuder ett visst fallskydd vid takarbeten. Är betydligt roligare att sitta bakom snörasskyddet än att hänga i en lina när man t.ex. rensar rännan.
En annan fördel med traditionella snörasskydd är att de erbjuder ett visst fallskydd vid takarbeten. Är betydligt roligare att sitta bakom snörasskyddet än att hänga i en lina när man t.ex. rensar rännan.
Redigerat: