Ett alternativ kan vara att du använder skruv och mutter för att fästa taljorna i panelen. Borra ut lite i gipset för att få plats med muttern så att panelen ligger dikt an mot taket.

Hursomhelst måste panelerna fästa i trämaterial, gips lär aldrig stå pall för de krafter som uppstår när blöt tvätt vinschas upp och hänger i ram/linor.

• Gilla
kia2
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Panel? Är det en enda panelbräda?
Och hur har du fäst den mot gipset?

Tror nog några bilder kan vara till hjälp.

Alltså. Du måste ta reda på vad det finns för ordentligt att skruva i uppåt.

Idealet är väl typ takstolar eller nåt gjutet tak om det är lägenhet.

Gipset är skruvat i läkt som är fäst mot dessa.

Läkten klara inte att bära några tyngre laster.
Jag har ett platt tak, så då kallas det för takregel? Hursomhelst, då borde jag provborra vid 30 cm från väggen upp i läkten och hoppas att det sitter en regel bakom? Och sedan sitter det ytterligare regel vid 90 cm från väggen? Dvs cc 60?

E etompau skrev:
Ett alternativ kan vara att du använder skruv och mutter för att fästa taljorna i panelen. Borra ut lite i gipset för att få plats med muttern så att panelen ligger dikt an mot taket.

Hursomhelst måste panelerna fästa i trämaterial, gips lär aldrig stå pall för de krafter som uppstår när blöt tvätt vinschas upp och hänger i ram/linor.
Jag har ju tänkt att fästa panelen i trämaterial. Men själva taljorna kommer endast sitta på panelen där det finns gips bakom. Är det då inte bättre att använda någon form av expanderande gips plugg? Dvs att skruven går först igenom panelen och sedan in i gipspluggen?

Alternativt så går jag nog på ditt förslag. Men att jag då använder maskinskruv med försänkt huvud. Då behöver jag inte borra hål i gipset.

Redigerat:
K kia2 skrev:
Min plan är alltså att fästa 22x195x1100 panel i reglarna. Jag har tänkt att använda träskruv och fästa panelen på 3 punkter vid varje regel.
Om du har reglar i taket med 600mm centrum avstånd föreslår jag att du väljer längre virke än 1100 mm om du avser att montera det tvärs det befintliga virket, minst 1200mm långt så du kan fästa i två reglar.

Själv skulle jag välja nått grövre än 22mm för att få det stadigare, mitt förslag är att du väljer 45*70*1250mm långa bitar och monterar dem på platten tvärs regelverket som bär upp gipsen

F fribygg skrev:
Om du har reglar i taket med 600mm centrum avstånd föreslår jag att du väljer längre virke än 1100 mm om du avser att montera det tvärs det befintliga virket, minst 1200mm långt så du kan fästa i två reglar.

Själv skulle jag välja nått grövre än 22mm för att få det stadigare, mitt förslag är att du väljer 45*70*1250mm långa bitar och monterar dem på platten tvärs regelverket som bär upp gipsen
1100 mm går över två reglar. 1200 skulle gå över tre reglar. Eller missförstår jag dig?

• Gilla
Hep
  • Laddar…
1100 bräda mm kan inte gå över 600+600mm

Karrock
K kia2 skrev:
1100 mm går över två reglar. 1200 skulle gå över tre reglar. Eller missförstår jag dig?
Nej, du har rätt. 1100 räcker till två reglar, 1200 till tre.

K kia2 skrev:
Nä det är jag som tänker långsamt ( och fel) ,
Jag föreslår likafullt att du väljer 1250 mm långt virke och fäster det i två eller tre takreglar,

Redigerat:
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Kan jag (förutom att fästa panelen i reglar) dessutom fästa den i gipset? Dvs att där taljorna sitter så skruvar jag genom panelen och upp i gipset, kanske med expanderande gipsplugg? Eller är det dumt? Fördelen skulle isåfall vara att taljorna sitter fast riktigt bra OCH att panelen får ytterligare fästpunkter.

Det som du kallar "panel" ser ju ut som en vanlig träspånskiva med vitt laminat (dvs sådant man bygger hyllplan, garderob eller skåp av). Vad är det för material, vanligt hyllplan?
Det brukar hålla ganska dåligt att skruva i med vanlig träskruv (kolla köksskåpens gångjärn t ex, eller hyllplan i garderob som mera är släta peggar som håller uppe med volymen i hålet än gängor.

Panelbrädor är ju av massivt trä, det kan gå att skruva i.

Jag tror nog att du kan få upp din spånskiva i taket mot reglarna, men det är nog mer tveksamt att fästa träskruv som ska tåla draglast i skivan?

Eftersom du verkar ha läkt under gipset i taket så kan du ha elrör dragna innanför gipset, var i så fall noga så att du inte råkar borra/skruva i dem

• Gilla
kia2
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det som du kallar "panel" ser ju ut som en vanlig träspånskiva med vitt laminat (dvs sådant man bygger hyllplan, garderob eller skåp av). Vad är det för material, vanligt hyllplan?
Det brukar hålla ganska dåligt att skruva i med vanlig träskruv (kolla köksskåpens gångjärn t ex, eller hyllplan i garderob som mera är släta peggar som håller uppe med volymen i hålet än gängor.

Panelbrädor är ju av massivt trä, det kan gå att skruva i.

Jag tror nog att du kan få upp din spånskiva i taket mot reglarna, men det är nog mer tveksamt att fästa träskruv som ska tåla draglast i skivan?
Det är denna jag köpt:
22X195 YTTERPANEL Finsågad gran
https://www.byggmax.se/22x195-ytterpanel-p08021195

Borde väl gå att skruva i?

Ang draglast så funderar jag på dra skruv genom både skivan och gipset, med hjälp av expanderande gipsplugg. Kan det fungera?

K kia2 skrev:
Borde väl gå att skruva i?
Borde gå alldeles utmärkt att skruva i.
Dock är brädan ganska tunn och för att kunna belastas med en torkställning behöver du nog nått grövre. Om du hänger blöt tvätt riskerar du att skruven som bara sitter 16mm i brädan lossar och ställningen och tvätten trillar ner.

F fribygg skrev:
Borde gå alldeles utmärkt att skruva i.
Dock är brädan ganska tunn och för att kunna belastas med en torkställning behöver du nog nått grövre. Om du hänger blöt tvätt riskerar du att skruven som bara sitter 16mm i brädan lossar och ställningen och tvätten trillar ner.
Tack. Det är därför jag funderar på om jag kan skruva igenom både brädan och gipset. Gips brukar tåla ganska mycket belastning om man använder expanderande gipsplugg. Det är min erfarenhet, men jag har iofs bara hängt upp tunga grejer på väggen...

K kia2 skrev:
Tack. Det är därför jag funderar på om jag kan skruva igenom både brädan och gipset. Gips brukar tåla ganska mycket belastning om man använder expanderande gipsplugg. Det är min erfarenhet, men jag har iofs bara hängt upp tunga grejer på väggen...
Även om inte gipset tillför så mycket för att hålla skruven så kommer det att bli mycket bättre med en helgängad skruv som går igenom hela brädan än de du har valt nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.